Planten > Orchidaceae

Identificatie

(1/7) > >>

Lily-Anne Vereecken:
Deze orchidee zag ik vandaag bij Marc en Lisette in Reti
Het is de eerste keer dat ik een orchidee zie met bijna streepjes in plaats van vlekken
Kan er iemand een naam op plakken of is dit nog te vroeg ?
gr Lily-Anne

Verdorie - lukt niet om de foto deftig te verkleinen - ik probeer het binnenkort opnieuw

Luc Scheldeman:
Toen we in het voorjaar in Azerbaijan waren heb ik een aantal orchideeen gefotografeerd die voor mij, als volslagen leek in deze, niet zo eenvoudig te identificeren zijn.  De literatuur die ik ter beschikking heb (Plants of the Caucasus and adjacent areas) kan mij maar ten dele helpen.
Van de onderstaande soort ben ik vrij zeker dat het Orchis simia is, reakties zijn uiteraard zeer welkom.

Luc Scheldeman:
Van een tweede ben ik al wat minder zeker.  Hiervan denk ik dat het om Ophrys caucasica gaat.

Cor van Kapel:

--- Citaat van: Luc Scheldeman op 12 oktober 2012, 14:44:56 ---Van de onderstaande soort ben ik vrij zeker dat het Orchis simia is, reakties zijn uiteraard zeer welkom.

--- Einde van citaat ---

--- Citaat van: Luc Scheldeman op 12 oktober 2012, 14:48:55 ---Van een tweede ben ik al wat minder zeker.  Hiervan denk ik dat het om Ophrys caucasica gaat.

--- Einde van citaat ---
Nou volgens mij heb je het in beide gevallen bij het juiste eind Luc. O. simia staat in de Orchideeën encyclopedie van Zdenek Jezek, aangeduid als Aapjesorchis, de langgerekte lip ziet er uit als een aapjeslichaam en dat zie ik bij jouw foto ook. Ook volgens de determineertabel van Landwehr, kom je daarop uit, dus dat zit wel goed. O. caucasica staat niet in genoemd boek. Op internet vind ik wel afbeeldingen met dezelfde tekening op de naam O. caucasica. Volgens Landwehr's tabel kom ik echter uit op O. panormitana, die noemt O. caucasica helemaal niet. De boeken van Landwehr zijn al wat gedateerd, mogelijk gaat het hier om een synoniem.
Als je wilt kan ik eens proberen die tabellen van Landwehr te scannen.

Sven de Groot:
De eerste orchidee is inderdaad Orchis simia, Luc.
Ik kan je niet met zekerheid de naam van de tweede orchidee zeggen; niets zo variabel als een Ophrys. Als ik mag raden dan zou ik zeggen dat het een van de vele ondersoortjes van sphegodes is. Gelet op de vindplaats zou het dan inderdaad een subsp. caucasica (of subsp. mammosa, voor de Kew-adepten) kunnen zijn.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie