Auteur Topic: Zaaien van rotsplanten  (gelezen 163101 keer)

Thomas Eckert

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 386
Re: Zaaien van rotsplanten
« Reactie #390 Gepost op: 17 februari 2022, 20:21:20 »
Bedankt Luc en Kris... dit zijn slechts twee van de vele alpine soorten die de komende weken zullen ontkiemen. Ik ontdek elke week nieuw leven in de zaaipotten. Nu hoop ik op betere lichtomstandigheden en soms permanente temperaturen boven de 10 C.

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Zaaien van rotsplanten
« Reactie #391 Gepost op: 18 februari 2022, 16:08:25 »
Twee Silene uit de zaai van dit jaar...S. nigrescens en S. hookeri var. ingramii

Fantastisch Thomas !  ((3
S. hookeri var. ingramii is al vele jaren een favoriet... maar dan een hele moeilijke vind ik persoonlijk.
In de tuin is het zo goed als onmogelijk bij mij.  Hij vereist die zomerse droogte nadat hij in rust is gegaan, maar helaas zie ik hem daarna nooit terug (al menig keer geprobeerd, ook met regenbescherming in de tuin). In pot in een alpiene kas moet het wel mogelijk zijn voor een crack als jij! 
succes.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Thomas Eckert

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 386
Re: Zaaien van rotsplanten
« Reactie #392 Gepost op: 19 februari 2022, 18:07:35 »
Hallo Luc

Ik heb de Silene hookeri al twee keer geprobeerd. De eerste keer geen ontkieming. De tweede keer kwam er iets heel anders uit... wat af en toe gebeurt met Seedex.

Dit seizoen heb ik zaden van twee verschillende bronnen.... weer van twee verschillende Seedex, die ik van twee vrienden heb gekregen. Dus ik hoop echt dat ten minste een van de twee monsters de echte S. hookeri is. Als dat zo is, kan ik veel van de gepotte zaailingen weggeven. De verzending naar Nederland en België werkt perfect. Twee leden van dit forum kunnen dit bevestigen 😉 .

Ik heb nog steeds geen alpine huis. Al mijn droogte-liefhebbende "juwelen" staan in een overdekt zandbed. Heel primitief...ik weet het. Mij daarvoor een "crack" noemen is te veel eer.
Als de echtheid van de zaden wordt bevestigd, zou het een genoegen zijn enkele planten in uw tuin te zien.

Hier zijn nog twee potten van daarnet...Saponaria lutea & Calochortus macrocarpus.

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Zaaien van rotsplanten
« Reactie #393 Gepost op: 20 februari 2022, 10:57:15 »
Hallo Luc

Ik heb de Silene hookeri al twee keer geprobeerd. De eerste keer geen ontkieming. De tweede keer kwam er iets heel anders uit... wat af en toe gebeurt met Seedex.

Dit seizoen heb ik zaden van twee verschillende bronnen.... weer van twee verschillende Seedex, die ik van twee vrienden heb gekregen. Dus ik hoop echt dat ten minste een van de twee monsters de echte S. hookeri is. Als dat zo is, kan ik veel van de gepotte zaailingen weggeven. De verzending naar Nederland en België werkt perfect. Twee leden van dit forum kunnen dit bevestigen 😉 .

Ik heb nog steeds geen alpine huis. Al mijn droogte-liefhebbende "juwelen" staan in een overdekt zandbed. Heel primitief...ik weet het. Mij daarvoor een "crack" noemen is te veel eer.
Als de echtheid van de zaden wordt bevestigd, zou het een genoegen zijn enkele planten in uw tuin te zien.

Hier zijn nog twee potten van daarnet...Saponaria lutea & Calochortus macrocarpus.

Enkele plantjes hierheen ???  Daarover valt zeker te praten Thomas !  ((13

Dat verhaal van verkeerde zaden is bekend.  Ik ontving ook ooit zaden van Silene Hookeri... de kieming was massaal !  Kleine behaarde, zilverkleurige blaadjes... prachtig.... tot het bleekd om Lychnis coronaria te gaan...  :'( :'(
Benieuwd of die donor ook vandaag nog actief is binnen SRGC en AGS met het sturen van die verkeerde Silene zaden ?  Benieuwd wat het geeft !

Saponaria lutea heb ik jaren gehad (een aangekochte plant), helaas wilde hij nooit bloeien hier in de tuin.
« Laatst bewerkt op: 20 februari 2022, 10:59:50 door Luc Gilgemyn »
Harelbeke-West-Vlaanderen

Thomas Eckert

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 386
Re: Zaaien van rotsplanten
« Reactie #394 Gepost op: 21 februari 2022, 07:18:00 »
Hallo Luc

Ik ben het helemaal met je eens. Het is nogal teleurstellend wanneer uit de gehoopte zaden van een Seedex totaal verschillende soorten komen. Er zou eigenlijk zoiets moeten zijn als een meldingssysteem voor valse "goederen". Daarom doe ik niet direct mee aan de Seedex die je noemde. Het bespaart me de teleurstelling. Maar soms neem ik het aanbod van verschillende vrienden aan, en zoek wat zaden uit. Een van de bronnen van Silene hookeri dit seizoen was de Seedex op de AGC BC in Vancouver. Dus deze keer hoop ik op de echtheid van de zaden.🤞

Silene keiskei begint ook net voorzichtig te ontkiemen.

Conclusie... rechtstreeks ruilen met botanische vrienden is in mijn ogen veel beter. Ook vanuit een emotioneel oogpunt.

Vertaald met www.DeepL.com/Translator (gratis versie)

Thomas Eckert

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 386
Re: Zaaien van rotsplanten
« Reactie #395 Gepost op: 26 februari 2022, 16:12:34 »
Nog steeds heel klein, maar op de goede weg... Calceolaria fothergillii.

Thomas Eckert

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 386
Re: Zaaien van rotsplanten
« Reactie #396 Gepost op: 28 februari 2022, 11:52:57 »
Hier is een klein voorbeeld van hoe geduld soms beloond wordt bij het zaaien van alpines....
Vorig seizoen 20/21 zaaide ik wilde zaden van Phlox diffusa. Ze zijn verzameld door mijn vriend Paul Spriggs op Henshaw Peak (1620 m) op Vancouver Island. Geen enkele zaailing kwam eruit. Ik bewaar alle potten voor minstens een tweede jaar. Gisteren ontdekte ik de eerste tekenen van leven in deze pot en andere potten van vorig seizoen. 😎

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Zaaien van rotsplanten
« Reactie #397 Gepost op: 28 februari 2022, 22:56:10 »
Spannend om de zaaipotten in de gaten te houden nu. Er begint toch wel een en ander te bewegen.
O.a. Dianthus myrtinervius (foto 1) en Viola stojanowii (foto 2) duiken op.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Thomas Eckert

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 386
Re: Zaaien van rotsplanten
« Reactie #398 Gepost op: 11 maart 2022, 18:11:46 »
Leucanthemum alpina ontkiemt al na 8 weken. Verzameld op de Rodresnock in Karinthië/Oostenrijk...op 2200 meter.

Theo Stronks

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2629
  • Geslacht: Man
Re: Zaaien van rotsplanten
« Reactie #399 Gepost op: 27 april 2022, 10:03:45 »
Vandaag diverse zaden o.a Diapensia purpurea gezaaid.
Deze week de vloeibare versie van GA 3 ontvangen.
Een zeer kleine hoeveelheid in een 1/2 l fles gedaan.
De zaden in bekertjes gedaan met daar aan toegevoegd een kleine hoeveelheid uit die fles.
Dit bijna 20 uur laten staan,en nadat  de zaden schoon gespoeld waren gezaaid.
Het Diapensia zaad op een stuk turf uitgezaaid,en dit enigszins beschermd buiten neergelegt.Andere zaden die ik ook met GA 3 behandeld heb zijn o.a Primula,s Fritillaria,s
Viola,Tulipa in een kas gezet.
Ben zeer benieuwd wat het resultaat zal zijn.
[/quote

Ahhh... Dat is goed om te horen, Theo. Ik zou erg blij voor je zijn als je succes hebt met dit soort. Hou ons op de hoogte.... Ook met betrekking tot de andere plaatsingen. 🤞
Het experiment met GA 3 heeft niet of gedeeltelijk succes gehad.
Het zaad van Diapensia is niet gekiemd,denk dat het zaad te oud was.Enkele Primula,s en Violen zijn wel gekiemd.

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Zaaien van rotsplanten
« Reactie #400 Gepost op: 20 juni 2022, 13:21:30 »
 -2(

Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Zaaien van rotsplanten
« Reactie #401 Gepost op: 25 juni 2022, 20:26:02 »
Een bezige bij. Knap werk mijnheer de voorzitter. Ik neem aan dat alles nog niet geworteld is?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6776
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: Zaaien van rotsplanten
« Reactie #402 Gepost op: 25 juni 2022, 21:16:06 »
goed bezig

Rudi Berthels

  • Rotsplantfanaat
  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 280
  • Geslacht: Man
Re: Zaaien van rotsplanten
« Reactie #403 Gepost op: 26 juni 2022, 15:33:49 »
Onze president is nen echte hovenier ((3 ((3 ((3


Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Zaaien van rotsplanten
« Reactie #404 Gepost op: 28 juni 2022, 09:28:33 »
Merci mannen,  geworteld zijn ze zeker nog niet, pas 2 weken geleden de stekjes gemaakt.  Nu er steeds meer 'bronnen' van rotsplantjes opdrogen moeten we met zijn allen proberen zelf één en ander te vermeerderen denk ik om zo de diversiteit te verzekeren.  De VRV tombola en plantenverkoop bij onze bijeenkomsten moeten ook verzekerd worden !  -2(
Harelbeke-West-Vlaanderen