Auteur Topic: Crocus 2024  (gelezen 16220 keer)

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15729
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocus 2024
« Reactie #45 Gepost op: 2 januari 2024, 12:19:54 »
Twee heel mooie creaties van Augis, Danny !!
Opgelet!!!  Ik wou daarnet een kijkje gaan nemen op de site van Dambrauskas (Augis) en toen ik 'Crocus' aanklikte ving ik een virus.... >:( >:( >:(

Oei  8)) 8)) Dat is ook niet alles , bedankt voor de waarschuwing Luc . Hopelijk wist je virus protection er raad mee ?
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16534
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Crocus 2024
« Reactie #46 Gepost op: 2 januari 2024, 12:34:38 »
Mijn opener van het nieuwe krokusjaar komt uit de stal van Eugenius , ook een hybride tussen korolkowii 'Albus' en michelsonii .

Crocus korolkowii x 'Karelia'

Twee heel mooie creaties van Augis, Danny !!

Opgelet!!!  Ik wou daarnet een kijkje gaan nemen op de site van Dambrauskas (Augis) en toen ik 'Crocus' aanklikte ving ik een virus.... >:( >:( >:(

Hier net hetzelfde meegemaakt, Luc!
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15729
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocus 2024
« Reactie #47 Gepost op: 2 januari 2024, 12:53:00 »
Deze keer ben ik het niet eens met je Kris , voor mij wel een echte sieberi !
Dat hoeft ook helemaal niet Danny ... 2)) 2)) Het is net heel interessant om er samen over te discussiëren . Op die manier leren we van mekaar . Toch ben ik nog niet altijd helemaal overtuigd  --6 ))4 ;)  Maar dat zegt niet dat ik het bij het rechte eind heb natuurlijk ...en misschien komt dat nog ...Hierbij 2 foto's . De eerste van sieberi zoals ik hem aantrof in Kreta een tweede zoals ik hem ooit in de collectie had (van Tony Willis ) 
Nu misschien laat ik me ook misleiden door de kleuren en dat kan ook in de foto/opname  zitten . Ik heb zelden zo een paarse (meer donkere) sieberi gezien . Maar camera instellingen kunnen wel erg misleiden . En planten kunnen meer variéren dan wij denken (zeker uit zaadcollecties)Vooral de buitenkant van de bloemblaadjes had ik -net als Luc -nog wel graag gezien .Naar mijn ervaring is sieberi  ook altijd duidelijk later dan de andere verwante soorten zoals sublimis en consoorten.Ik kan echter  niet helemaal duiden waarom de overtuiging er (nog) niet is en dus moeten we stillekes zwijgen en genieten van de getoonde plant van Frankie . Heel mooi resultaat trouwens ook om ze zo uit zaad groot te brengen .
« Laatst bewerkt op: 2 januari 2024, 13:59:05 door Kris De Raeymaeker »
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8436
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2024
« Reactie #48 Gepost op: 2 januari 2024, 17:04:33 »
Mijn opener van het nieuwe krokusjaar komt uit de stal van Eugenius , ook een hybride tussen korolkowii 'Albus' en michelsonii .

Crocus korolkowii x 'Karelia'

Twee heel mooie creaties van Augis, Danny !!

Opgelet!!!  Ik wou daarnet een kijkje gaan nemen op de site van Dambrauskas (Augis) en toen ik 'Crocus' aanklikte ving ik een virus.... >:( >:( >:(

Ze mogen er zeker zijn , Luc !   Ik heb gisteren ook nog gekeken op Augis zijn site , niets opgemerkt . Hopelijk geen schade aan uw pc !
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8436
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2024
« Reactie #49 Gepost op: 2 januari 2024, 17:13:39 »
Wat een drukte hier al vandaag !  3)) _010  Heb deze nacht al gaan shoppen bij Janis , misschien wel de laatste kans om enkele bijzonderheden aan te schaffen .  jullie ook al geshopt ? 2)) 2)) 2))

Guilty .... 7)) 7))

 6))
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15729
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocus 2024
« Reactie #50 Gepost op: 2 januari 2024, 17:19:38 »
Ze mogen er zeker zijn , Luc !   Ik heb gisteren ook nog gekeken op Augis zijn site , niets opgemerkt . Hopelijk geen schade aan uw pc !

Heeft die dan momenteel ook een nieuwe lijst uit Danny & Luc ?
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8436
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2024
« Reactie #51 Gepost op: 2 januari 2024, 17:24:09 »
De laatste voor vandaag is een van mijn grootste favorieten ! Deze is een nieuwe vorm , vandaar ook de vroege bloei .
Crocus nubigena

Een heel goede vorm Danny , want er zit wel degelijk verschil tussen de diverse clones en  standplaats vormen  .

Deze vorm lijkt heel goed op mijn allereerste vorm die ik verloren heb , Kris . Ik ben er natuurlijk heel blij mee want deze vond ik de allermooiste die ik ooit gehad heb . Zoals je zegt is er inderdaad wel verschil tussen . Ik heb nog 2 oude verschillende vormen en nog 1 nieuwe die nog moet bloeien . Dan kan ik ze eens vergelijken ......
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8436
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2024
« Reactie #52 Gepost op: 2 januari 2024, 17:27:18 »
Ze mogen er zeker zijn , Luc !   Ik heb gisteren ook nog gekeken op Augis zijn site , niets opgemerkt . Hopelijk geen schade aan uw pc !

Heeft die dan momenteel ook een nieuwe lijst uit Danny & Luc ?

Nee Kris , het is nog de lijst 2023 . De lijst 2024 zal in de loop van de lente zijn normaal ( mei of juni denk ik )
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15729
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocus 2024
« Reactie #53 Gepost op: 2 januari 2024, 17:36:33 »
Deze vorm lijkt heel goed op mijn allereerste vorm die ik verloren heb , Kris . Ik ben er natuurlijk heel blij mee want deze vond ik de allermooiste die ik ooit gehad heb . Zoals je zegt is er inderdaad wel verschil tussen . Ik heb nog 2 oude verschillende vormen en nog 1 nieuwe die nog moet bloeien . Dan kan ik ze eens vergelijken ......
Vroeger had je die Samos -vorm die heel goed was , meen ik me te herinneren maar zeker ben ik niet ?   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16534
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Crocus 2024
« Reactie #54 Gepost op: 2 januari 2024, 17:46:33 »
Deze keer ben ik het niet eens met je Kris , voor mij wel een echte sieberi !
Dat hoeft ook helemaal niet Danny ... 2)) 2)) Het is net heel interessant om er samen over te discussiëren . Op die manier leren we van mekaar . Toch ben ik nog niet altijd helemaal overtuigd  --6 ))4 ;)  Maar dat zegt niet dat ik het bij het rechte eind heb natuurlijk ...en misschien komt dat nog ...Hierbij 2 foto's . De eerste van sieberi zoals ik hem aantrof in Kreta een tweede zoals ik hem ooit in de collectie had (van Tony Willis ) 
Nu misschien laat ik me ook misleiden door de kleuren en dat kan ook in de foto/opname  zitten . Ik heb zelden zo een paarse (meer donkere) sieberi gezien . Maar camera instellingen kunnen wel erg misleiden . En planten kunnen meer variéren dan wij denken (zeker uit zaadcollecties)Vooral de buitenkant van de bloemblaadjes had ik -net als Luc -nog wel graag gezien .Naar mijn ervaring is sieberi  ook altijd duidelijk later dan de andere verwante soorten zoals sublimis en consoorten.Ik kan echter  niet helemaal duiden waarom de overtuiging er (nog) niet is en dus moeten we stillekes zwijgen en genieten van de getoonde plant van Frankie . Heel mooi resultaat trouwens ook om ze zo uit zaad groot te brengen .

Maar waarom zou mijn sieberi geen sieberi kunnen zijn, Kris?

Vandaag met dit snertweer niet de kans gehad om nog een foto te kunnen nemen. Misschien morgen.
In ieder geval, in die pot zitten er nog een aantal zaailingen aan te komen. Beniewd wat dat zal geven? Ik ben alleszins nog meer variatie verwachtende.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8436
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2024
« Reactie #55 Gepost op: 2 januari 2024, 19:14:29 »
Deze vorm lijkt heel goed op mijn allereerste vorm die ik verloren heb , Kris . Ik ben er natuurlijk heel blij mee want deze vond ik de allermooiste die ik ooit gehad heb . Zoals je zegt is er inderdaad wel verschil tussen . Ik heb nog 2 oude verschillende vormen en nog 1 nieuwe die nog moet bloeien . Dan kan ik ze eens vergelijken ......
Vroeger had je die Samos -vorm die heel goed was , meen ik me te herinneren maar zeker ben ik niet ?

Ja , dat klopt Kris ! Het was een Samos vorm die nu eigenlijk geen nubigena meer is maar wel seisumsiana , terug voer om over te discussiëren ...... 7)) 2)) maar daar komen we later op terug wanneer hier een samos vorm in bloei komt ....
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8436
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2024
« Reactie #56 Gepost op: 2 januari 2024, 19:30:42 »
Deze keer ben ik het niet eens met je Kris , voor mij wel een echte sieberi !
Dat hoeft ook helemaal niet Danny ... 2)) 2)) Het is net heel interessant om er samen over te discussiëren . Op die manier leren we van mekaar . Toch ben ik nog niet altijd helemaal overtuigd  --6 ))4 ;)  Maar dat zegt niet dat ik het bij het rechte eind heb natuurlijk ...en misschien komt dat nog ...Hierbij 2 foto's . De eerste van sieberi zoals ik hem aantrof in Kreta een tweede zoals ik hem ooit in de collectie had (van Tony Willis ) 
Nu misschien laat ik me ook misleiden door de kleuren en dat kan ook in de foto/opname  zitten . Ik heb zelden zo een paarse (meer donkere) sieberi gezien . Maar camera instellingen kunnen wel erg misleiden . En planten kunnen meer variéren dan wij denken (zeker uit zaadcollecties)Vooral de buitenkant van de bloemblaadjes had ik -net als Luc -nog wel graag gezien .Naar mijn ervaring is sieberi  ook altijd duidelijk later dan de andere verwante soorten zoals sublimis en consoorten.Ik kan echter  niet helemaal duiden waarom de overtuiging er (nog) niet is en dus moeten we stillekes zwijgen en genieten van de getoonde plant van Frankie . Heel mooi resultaat trouwens ook om ze zo uit zaad groot te brengen .

Ik begrijp uw twijfel Kris . Inderdaad , op deze manier leren we er iets uit  2)) . Ik zie er nog altijd een sieberi in . Als je twijfelt over de kleuren , Janis bied momenteel een heel donkere sieberi vorm aan op zijn nieuwe lijst . Je hebt ook de cv's Ronald Ginns en Chiara , die zijn ook donker , maar dat zijn geen echte wildvormen . Als het geen echte sieberi is zou het inderdaad een atticus kunnen zijn , die bloeien in januari terwijl sieberi in februari bloeit ( normaal) . Ik zie er zeker geen sublimis in . Maar ik zie er toch meer sieberi in dan atticus ? maar zeker weet je nooit hé
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15729
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocus 2024
« Reactie #57 Gepost op: 2 januari 2024, 20:03:57 »
Ik begrijp uw twijfel Kris . Inderdaad , op deze manier leren we er iets uit  2)) . Ik zie er nog altijd een sieberi in . Als je twijfelt over de kleuren , Janis bied momenteel een heel donkere sieberi vorm aan op zijn nieuwe lijst . Je hebt ook de cv's Ronald Ginns en Chiara , die zijn ook donker , maar dat zijn geen echte wildvormen . Als het geen echte sieberi is zou het inderdaad een atticus kunnen zijn , die bloeien in januari terwijl sieberi in februari bloeit ( normaal) . Ik zie er zeker geen sublimis in . Maar ik zie er toch meer sieberi in dan atticus ? maar zeker weet je nooit hé

Je kan helemaal gelijk hebben hoor Danny . Ik meen te weten dat sieberi meestal wel iets van markeringen /tekening/andere (donkere)kleuren heeft  aan de buitenkant van de bloemblaadjes terwijl dat bij die andere verwanten niet het geval is ? Dat zie je toch ook bij die donkere sieberi die Janis nu aanbied alsook bij de genoemde cv's Ronald Ginns en Chiara ? Veel cultivars die nu nog steeds onder de naam sieberi worden verhandeld zoals 'Firefly ' horen mijn inziens niet meer tot de sieberi groep .Dat omdat onder sieberi vroeger ook atticus , sublimis , nivalis  zaten ...Maar inderdaad , wie zal het allemaal zeggen ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15729
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocus 2024
« Reactie #58 Gepost op: 2 januari 2024, 20:09:47 »
Ja , dat klopt Kris ! Het was een Samos vorm die nu eigenlijk geen nubigena meer is maar wel seisumsiana , terug voer om over te discussiëren ...... 7)) 2)) maar daar komen we later op terug wanneer hier een samos vorm in bloei komt ....

Nu je het zegt  Danny , komt inderdaad weer helemaal terug naar boven ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16534
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Crocus 2024
« Reactie #59 Gepost op: 3 januari 2024, 12:53:24 »
Deze keer ben ik het niet eens met je Kris , voor mij wel een echte sieberi !
Dat hoeft ook helemaal niet Danny ... 2)) 2)) Het is net heel interessant om er samen over te discussiëren . Op die manier leren we van mekaar . Toch ben ik nog niet altijd helemaal overtuigd  --6 ))4 ;)  Maar dat zegt niet dat ik het bij het rechte eind heb natuurlijk ...en misschien komt dat nog ...Hierbij 2 foto's . De eerste van sieberi zoals ik hem aantrof in Kreta een tweede zoals ik hem ooit in de collectie had (van Tony Willis ) 
Nu misschien laat ik me ook misleiden door de kleuren en dat kan ook in de foto/opname  zitten . Ik heb zelden zo een paarse (meer donkere) sieberi gezien . Maar camera instellingen kunnen wel erg misleiden . En planten kunnen meer variéren dan wij denken (zeker uit zaadcollecties)Vooral de buitenkant van de bloemblaadjes had ik -net als Luc -nog wel graag gezien .Naar mijn ervaring is sieberi  ook altijd duidelijk later dan de andere verwante soorten zoals sublimis en consoorten.Ik kan echter  niet helemaal duiden waarom de overtuiging er (nog) niet is en dus moeten we stillekes zwijgen en genieten van de getoonde plant van Frankie . Heel mooi resultaat trouwens ook om ze zo uit zaad groot te brengen .

Om nog eens aan uw vraag te voldoen , Kris, zie bijgeleverde foto. De crocus rechts is de eerst getoonde sieberi waarover er twijfel bestaat, in gesloten toestand. De andere planten uit de zaaipot komen nu snel op en het zullen allemaal verschillende zijn.
Lichtervelde, West-Vlaanderen