Auteur Topic: Rotstuinen (over aanleg, evolutie, tuinzichten, natuurlijke tuinen ea)  (gelezen 197220 keer)

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Rotstuinen (over aanleg, evolutie, tuinzichten, natuurlijke tuinen ea)
« Reactie #60 Gepost op: 4 mei 2011, 22:18:16 »
Een zicht op een gedeelte van m'n rotstuin  ;D.

Wat is er gebeurd, Jef? Stormschade van afgelopen weekend?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Rotstuinen (over aanleg, evolutie, tuinzichten, natuurlijke tuinen ea)
« Reactie #61 Gepost op: 5 mei 2011, 08:41:39 »
Een ramkraak van een androsace-verzamelaar misschien wel.

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Rotstuinen (over aanleg, evolutie, tuinzichten, natuurlijke tuinen ea)
« Reactie #62 Gepost op: 6 mei 2011, 22:26:09 »
Twee overzichtjes van  het "tufsteengedeelte'.......
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Rotstuinen (over aanleg, evolutie, tuinzichten, natuurlijke tuinen ea)
« Reactie #63 Gepost op: 6 mei 2011, 22:36:37 »
Ziet er bijzonder natuurlijk uit, Kris. Ben nu zelf aan iets dergelijks bezig...
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Rotstuinen (over aanleg, evolutie, tuinzichten, natuurlijke tuinen ea)
« Reactie #64 Gepost op: 6 mei 2011, 22:45:49 »
Ziet er bijzonder natuurlijk uit, Kris. Ben nu zelf aan iets dergelijks bezig...

Zo leuk om te doen Frankie ! Maar tegelijkertijd zo aartsmoeilijk ....Ik zou zeggen laten we de Tsjechen maar eens concurrentie aandoen. ;)
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Rotstuinen (over aanleg, evolutie, tuinzichten, natuurlijke tuinen ea)
« Reactie #65 Gepost op: 6 mei 2011, 22:58:02 »
Ziet er bijzonder natuurlijk uit, Kris. Ben nu zelf aan iets dergelijks bezig...

Zo leuk om te doen Frankie ! Maar tegelijkertijd zo aartsmoeilijk ....Ik zou zeggen laten we de Tsjechen maar eens concurrentie aandoen. ;)

Zo is dat, Kris. Het is bijzonder fijn om met tufsteen een rotspartij aan te leggen. Maar zoals je zegt, niet altijd even makkelijk, je bent eigenlijk bezig aan een puzzel waarvan de doos met prent ontbreekt. Of we de Tsjechen kunnen evenaren, betwijfel ik, maar het is zeker en vast een uitdaging die ik niet uit de weg ga.
Binnenkort, als het wat kalmer wordt zal ik mijn puzzel eens tonen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Rotstuinen (over aanleg, evolutie, tuinzichten, natuurlijke tuinen ea)
« Reactie #66 Gepost op: 6 mei 2011, 23:10:49 »
Zo is dat, Kris. Het is bijzonder fijn om met tufsteen een rotspartij aan te leggen. Maar zoals je zegt, niet altijd even makkelijk, je bent eigenlijk bezig aan een puzzel waarvan de doos met prent ontbreekt. Of we de Tsjechen kunnen evenaren, betwijfel ik, maar het is zeker en vast een uitdaging die ik niet uit de weg ga.
Binnenkort, als het wat kalmer wordt zal ik mijn puzzel eens tonen.
Verdorie Frankie ,dat is mooi uitgelegd ! Ik zou het echt niet beter kunnen omschrijven...
Ik ben alleszins benieuwd naar je resultaat !
Eigenlijk moeten we ook niemand evenaren en onze eigen puzzels maar eens wereldkundig maken ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Rotstuinen (over aanleg, evolutie, tuinzichten, natuurlijke tuinen ea)
« Reactie #67 Gepost op: 7 mei 2011, 10:32:17 »
Kris, de 2e foto geeft een heel mooi beeld. Op mij maakt het de indruk van de woeste en lege Cevenne.
Op de eerste, liggen de stenen tot aan het water. Heb je daar nu ook plezier aan, dat ze water opzuigen en aan de volgende stenen doorgeven, zodat je daar een iets vochtiger biotoop hebt?
Die vraagt prangt nu des te meer wegens de extreme droogte. Bij mij zien de stenen er lichtgekleurd uit en je vraagt je af hoe zit het dan in het binnenste. We kunnen dat niet weten. En als de planten dat aangeven, doordat ze geel worden of de knoppen verschrompelen (Dianthus) dan is het al te laat. Ik sproei mijn stenen dan ook maar iedere dag en leg er uit voorzorg schaduwdoek overheen. Mijn tufsteentuin is dan ook nog wel vrij jong. Van 3 jaar oud tot 1 jaar. Maar ook bij u zullen er jongen plantjes staan die extra zorg behoeven mbt de droogte. En hoe doen de andere heren het als ik zo vrij mag zijn.

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Rotstuinen (over aanleg, evolutie, tuinzichten, natuurlijke tuinen ea)
« Reactie #68 Gepost op: 7 mei 2011, 11:21:55 »
Kris, de 2e foto geeft een heel mooi beeld. Op mij maakt het de indruk van de woeste en lege Cevenne.
Op de eerste, liggen de stenen tot aan het water. Heb je daar nu ook plezier aan, dat ze water opzuigen en aan de volgende stenen doorgeven, zodat je daar een iets vochtiger biotoop hebt?
Die vraagt prangt nu des te meer wegens de extreme droogte. Bij mij zien de stenen er lichtgekleurd uit en je vraagt je af hoe zit het dan in het binnenste. We kunnen dat niet weten. En als de planten dat aangeven, doordat ze geel worden of de knoppen verschrompelen (Dianthus) dan is het al te laat. Ik sproei mijn stenen dan ook maar iedere dag en leg er uit voorzorg schaduwdoek overheen. Mijn tufsteentuin is dan ook nog wel vrij jong. Van 3 jaar oud tot 1 jaar. Maar ook bij u zullen er jongen plantjes staan die extra zorg behoeven mbt de droogte. En hoe doen de andere heren het als ik zo vrij mag zijn.

Gerrit, daar heb je natuurlijk wel een punt. Met dit weer zien de stenen er inderdaad zeer licht gekleurd uit, wat natuurlijk er op wijst dat ze aan het uitdrogen zijn. Hoe het vanbinnen is, is het natuurlijk koffiedik kijken. Hoe groter de steen, des te vochtiger het kan zijn. Het is dan ook nog van belang hoe lang de planten er op staan en hoe diep ze geworteld zijn. Het is zelfs best mogelijk dat bepaalde planten door de steen heen wortelen. Veel rotsplanten kunnen ongemeen diep gaan met hun wortels op zoek naar water.

Maar ook ik sproei de stenen nu elke dag. Beter voorkomen dan genezen. Volgens de laatste berichten kan de droogte nog een langere periode duren, dus zal sproeien geen overbodige luxe zijn.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Rotstuinen (over aanleg, evolutie, tuinzichten, natuurlijke tuinen ea)
« Reactie #69 Gepost op: 7 mei 2011, 12:06:30 »
Mijn pas aangelegde tufsteen "berg" krijgt ook elke avond een uitgebreide douche - de planten zijn dan uiteraard ook nog maar amper geworteld.
Tot nu toe is het aantal "slachtoffers" heel beperkt (voor wat de droogte betreft), als nu ook nog de slakken last krijgen van de droogte en mijn Campanula's met rust laten zou het ideaal zijn...  >:(
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Rotstuinen (over aanleg, evolutie, tuinzichten, natuurlijke tuinen ea)
« Reactie #70 Gepost op: 7 mei 2011, 12:07:58 »
Ziet er bijzonder natuurlijk uit, Kris.

Helemaal met Frankie eens Kris !  Net echt !!  :o
Harelbeke-West-Vlaanderen

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Rotstuinen (over aanleg, evolutie, tuinzichten, natuurlijke tuinen ea)
« Reactie #71 Gepost op: 7 mei 2011, 13:32:58 »
Jef, heb je "dwerg"coniferen opgeruimd??

Kris, het tufsteengedeelte van je rotstuin ziet er indrukwekkend uit, chapeau.

Luc, ik had net hetzelfde gedacht over de slakken, maar toen bedacht ik me dat ik regelmatig water geef (zeker aan mijn schaduwplanten) en dat ik dus een lekker vochtig bedje klaarmaak zodat de slakken zich er 's nachts perfect kunnen over begeven  ::) ::)

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Rotstuinen (over aanleg, evolutie, tuinzichten, natuurlijke tuinen ea)
« Reactie #72 Gepost op: 7 mei 2011, 22:53:54 »
Dank aan iedereen voor de leuke reacties ! :D
@ Gerrit , het lijkt wel enigzins anders op de foto maar er is naar gestreefd om geen (in het slechtste geval zo min mogelijk)water uit de vijver over te hevelen.
De overgang van vijver naar rotstuin is wel uitgevoerd in dezelfde tufsteen maar ze zijn van mekaar gescheiden om te vermijden dat de vijver wordt opgezogen...
Dit was niet gemakkelijk en vereist nog af en toe wat corrigerende maatregelen....

Wat betreft water geven ,in principe is er geen probleem meer voor planten die er al langer instaan (grosso modo vanaf het tweede jaar).
Er is 1 probleem dat ik zelf heb veroorzaakt...Ik heb redelijk veel gaten geboord die ik alleen reserveer  voor de bijzondere , moeilijke en heel compacte planten. Dit houd tevens in dat ik al die gaten onmogelijk in 1 jaar (zelfs niet in 5 jaar)beplant krijg . Dus maw ieder jaar staan er dus wel nieuwe en jonge plantjes tussen en ben ik dus verplicht om toch ook regelmatig te sproeien. Nu zo extreem als nu, dat dit al volop moet gebeuren vanaf april , is het nooit eerder geweest hier ! 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Rotstuinen (over aanleg, evolutie, tuinzichten, natuurlijke tuinen ea)
« Reactie #73 Gepost op: 10 mei 2011, 22:22:39 »
Nog een zichtje vanuit een andere hoek van het tufbed ....Centraal komt Campanula betulifolia helemaal in bloei ...
Ondertussen krijgt dit tufbed aan de randen nog wat uitbreiding...
En in een ander gedeelte van de tuin proberen we met Ardennersteen weer wat nieuws uit...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Rotstuinen (over aanleg, evolutie, tuinzichten, natuurlijke tuinen ea)
« Reactie #74 Gepost op: 11 mei 2011, 10:54:31 »
Proficiat Kris, je hebt volgens mij veel gevoel voor het leggen van de stenen op een natuurlijke manier. Ik weet nu ook uit ervaring hoe moeilijk dat is. Eerst denk je, o dat ligt wel leuk, maar als je er een aantal dagen tegenaangekeken hebt raak je weer ontevreden.
Vooral dat stukje in foto 2 ligt mooi. Je gaat een spletentuin maken zo te zien op foto 3. Ook weer mooi gepuzzeld met die grote blokken.
Misschien zijn ze in Belgie wat goedkoper dan in NL, je zit daar toch dichter bij de Ardennen, of is dat niet zo.
Een heel mooi resultaat!!