Auteur Topic: Rotstuinen (over aanleg, evolutie, tuinzichten, natuurlijke tuinen ea)  (gelezen 197254 keer)

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6776
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: Rotstuinen (over aanleg, evolutie, tuinzichten, natuurlijke tuinen ea)
« Reactie #495 Gepost op: 19 november 2013, 21:34:06 »
mijn hark kan ik ook gebruiken om steentjes te harken Zegt Jan.
nou steentjes als ik jou foto's zie zijn het grote stenen.
lukt dat met een hark :o
We zijn benieuwd naar je kunstwerk.
het zal wel prachtig worden.
ik zeg doe zo verder. ((12 ((12

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Rotstuinen (over aanleg, evolutie, tuinzichten, natuurlijke tuinen ea)
« Reactie #496 Gepost op: 21 november 2013, 11:02:53 »
Grote stenen doe ik wel met mijn handen, Bert.
Prachtig ... ???
Niet overdrijven hé, ik doe alleen maar mijn best voor mijn plantjes. 8)
 -2(
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Rotstuinen (over aanleg, evolutie, tuinzichten, natuurlijke tuinen ea)
« Reactie #497 Gepost op: 21 november 2013, 11:32:29 »
Voilà zie.
De foto's van mijn rotstuin trilogie komen er aan.

Eerst natuurlijk mijn laatste zandsteen rotstuintje.
In tegenstelling tot mijn vorige rotstuin van zandsteen, heb ik deze opgebouwd, vertrekkende van een hoop grond.

Wat bedoel ik hiermee : bij de vorige heb ik eerst de stenen geplaatst en daarna het grondmengsel er tussen gestrooid.
Hiermee verkrijg je een 'rankere, slankere' rotstuin. Ik had dan ook nog voldoende stenen om dit te creëren.

Bij dit laatste zandsteen rotstuintje had ik niet voldoende stenen meer, dus heb ik eerst het grondmengsel aangebracht. Op die manier spaar je natuurlijk stenen uit en is er ook minder het effect van crevice gardening.
Wat betreft het uitzicht, is dit geval wat robuuster en 'volslanker'.
Hier en daar ga ik wel nog wat stenen er in verwerken, als ik de foto's bekijk dan vind ik dit hier en daar wel nodig.

Bij beide rotstuintjes ben ik nogal spectaculair in de hoogte gegaan. Och, het mag een beetje opvallen, ze liggen immers voor ons voordeur. Misschien houden sommigen niet van zo spectaculaire gevallen, maar ik wel. En ik moet er dagelijks op zitten kijken .... ???
Wat in de hoogte werken heeft natuurlijk een niet te onderschatten voordeel : zo breng je heel wat verschillende micro klimaatjes tot leven. Met andere woorden, intieme plaatsjes voor wat Cumulussen en zo ....
Eigenlijk zijn deze zandsteen rotstuinen wel in de eerste plaats bedoeld voor Sempervivum. Ze krijgen zon in overvloed (als ze tenminste schijnt).
Al heb ik voor de lol in de laatste nieuwe wat ordinaire frivole tuinviooltjes geplant, heerlijk lekker decadent ...
En er zitten zelfs bloembollen in ! Nee, niet van den Aldi. --6

1/ Aan deze kant ga ik nog wat dingen aanpassen. Hier zie je ook de rankere rotstuin.
2/ Zie je de viooltjes ?  ???
    Het pad bestaat ook uit dezelfde zandsteen, maar is door de jaren heen al wat verweerd.
3/ Deze foto is vanuit de living genomen, dus een beetje wazig door het venster. Hier zie je de achterkant, een stuk van de vorige zandsteen rotstuin, een stuk van mijn kubus zandsteen rotstuin, en een stuk van de muur. De Taxus was ooit een boom van een meter of vijf. Maar toen het eens flink gesneeuwd had, viel die helemaal open. Ik heb het spel tot beneden afgezaagd, maar die is terug uitgeschoten. Pfff, ik haat Buxus, maar deze Taxus ga ik wel snoeien als een buxus. Nee, ik ga er geen marmot figuur van maken, gewoon een ordinaire bol zal volstaan.

 -2(

Als ik vanavond tijd heb, nog wat foto's van wat simpele crevice gardens met ordinaire straatstenen. :o
« Laatst bewerkt op: 21 november 2013, 13:08:42 door Jan Fouquaert »
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Rotstuinen (over aanleg, evolutie, tuinzichten, natuurlijke tuinen ea)
« Reactie #498 Gepost op: 21 november 2013, 12:32:11 »
Jouw tuin wordt nog een bedevaartsoord voor rotstuin aanbidders Jan !!  ((14 ((14

"Bij dit laatste zandsteen rotstuintje had ik niet voldoende stenen meer,"

Wat krijgen we nu ??? Onvoldoende stenen Jan ???  Je maakt een grapje..  ((15 -2(

Harelbeke-West-Vlaanderen

Matthias Fouquaert

  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 660
  • Geslacht: Man
  • Greena Projecta channel: https://www.youtube.com/c
Re: Rotstuinen (over aanleg, evolutie, tuinzichten, natuurlijke tuinen ea)
« Reactie #499 Gepost op: 21 november 2013, 13:07:32 »
Thumbs up nonkel.  ((14

Nog een mini rocky mountain erbij. ;D

Hugo Van Woensel

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 419
Re: Rotstuinen (over aanleg, evolutie, tuinzichten, natuurlijke tuinen ea)
« Reactie #500 Gepost op: 21 november 2013, 13:12:31 »
Ik ben echt niet met u aan het concurreren met stenen stapelen hoor Jan, dat kan ik toch niet winnen denk ik  ))8
Maar ik heb er ook nog een paar op elkaar gezet ;D
Ik had nog verschillende maaskeien liggen die ik nu gebruikt heb voor een deels bestaand bergje waar alléén de voorkant was opgeboud met gele lava stenen,te vergroten voor m'n montane varens.Asplenium,cyctopteris,woodsia,polypodium,adiantum,..om de voornaamste soorten te noemen die er nu op staan.
Het is nog niet voor 100% klaar maar de foto's laten toch al zien wat het moet worden, van de voorkant is er geen foto bij deze is alwel verbouwd en deels beplant maar er moeten nog een paar kleine aanpassingen te gebeuren en er moet ook nog afgestrooid worden! op de foto's is toch al te zien wat het zou moeten worden. ))4
« Laatst bewerkt op: 21 november 2013, 13:20:07 door Hugo Van Woensel »

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Rotstuinen (over aanleg, evolutie, tuinzichten, natuurlijke tuinen ea)
« Reactie #501 Gepost op: 21 november 2013, 13:18:29 »
Jouw tuin wordt nog een bedevaartsoord voor rotstuin aanbidders Jan !!  ((14 ((14

"Bij dit laatste zandsteen rotstuintje had ik niet voldoende stenen meer,"

Wat krijgen we nu ??? Onvoldoende stenen Jan ???  Je maakt een grapje..  ((15 -2(
Bedevaartsoord ! Pffff, als ze aan elke rotstuin gaan bidden, zal het een hele paternoster zijn .... --11 --3
Nee, echt.
Ik maak toch nooit grapjes, ben altijd bloedserieus. ???
De laatste keer dat ik grapjes maakte, was in de baarmoeder, maar niemand verstond ze. Ik heb dan maar besloten er mee op te houden. --6 :o
Nog een zestal zandstenen heb ik liggen, maar die zijn veel te groot. ))4
Nu we toch van bloed bezig zijn ... )--1
Ik zal toch van mijn hart een STEEN moeten maken, mijn hart zal bloeden maar ik moet er toch een in stukken slaan.
 8)
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Rotstuinen (over aanleg, evolutie, tuinzichten, natuurlijke tuinen ea)
« Reactie #502 Gepost op: 21 november 2013, 13:26:56 »
Ik ben echt niet met u aan het concurreren met stenen stapelen hoor Jan, dat kan ik toch niet winnen denk ik  ))8
Maar ik heb er ook nog een paar opelkaar gezet ;D
Ik had nog verschillende maaskeien liggen die ik nu gebruikt heb voor een deels bestaand bergje waar alléén de voorkant was opgeboud met gele lava stenen,te vergroten voor m'n montane varens.Asplenium,cyctopteris,woodsia,polypodium,adiantum,..om de voornaamste soorten te noemen die er nu op staan.
Het is nog niet voor 100% klaar maar de foto's laten toch al zien wat het moet worden, van de voorkant is er geen foto bij deze is alwel verbouwd en deels beplant maar er moeten nog een paar kleine aanpassingen te gebeuren en er moet ook nog afgestrooid worden! op de foto's is toch al te zien wat het zou moeten worden. ))4
Een rotstuin voor varens ! Nooit gezien. Wel mooi hoor, maar varens zijn niet echt mijn ding. Elk zijn ding of course.
In mijn marmer rotstuin staan er ook een paar die daar van zelf gekomen zijn. Maar ik zet er wel geen bij.
Natuurlijk, als je hobby varens zijn, moet je dat zeker doen.
Bij mij zijn het hoofdzakelijk Saxen, niemand wist dit zeker ? ;D

Concurrentie ?
Hoe minder gras jij hebt, hoe liever ik het heb. 8)





www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Rotstuinen (over aanleg, evolutie, tuinzichten, natuurlijke tuinen ea)
« Reactie #503 Gepost op: 21 november 2013, 13:27:56 »
Thumbs up nonkel.  ((14

Nog een mini rocky mountain erbij. ;D
Dank je Matthias.
Long time, no see.
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Rotstuinen (over aanleg, evolutie, tuinzichten, natuurlijke tuinen ea)
« Reactie #504 Gepost op: 21 november 2013, 13:30:53 »
Dat zijn twee mooie tuintjes daar bij de voordeur Jan. Weten vreemden meteen wat voor een type daar woont.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Rotstuinen (over aanleg, evolutie, tuinzichten, natuurlijke tuinen ea)
« Reactie #505 Gepost op: 21 november 2013, 13:37:19 »
Hugo, een grote en mooie groeiplaats voor je varens. Een varenrotstuin, waarom niet. Varens groeien niet alleen in het bos, ook op meer of minder schaduwrijke berghellingen tussen rotsen.

Ikzelf ben ook varenliefhebber, maar geen verzamelaar. Ze staan bij mij in een lange gebogen rij langs het gras (ja Jan, hier is nog gras, nolens volens, mijn madame  :D heeft nog veel in te brengen) nog net in de schaduw van bomen en struiken

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Rotstuinen (over aanleg, evolutie, tuinzichten, natuurlijke tuinen ea)
« Reactie #506 Gepost op: 21 november 2013, 13:38:14 »
Het zijn er eigenlijk drie, Gerrit. -2(
Ik weet, het is ingewikkeld. Zal aan mij liggen zeker, ben een beetje een simpele ziel.
Tja, en die vreemden, er zullen wel vreemde dingen in hun hoofd omgaan zeker, als ze dat zien. --6
Net daarom zijn het vreemden. ;D
Ik weet het, ik maak hier wel een vreemde redenering, maar enkel maar omdat het hier bij die vreemde toestanden past. :-X
Voilà, op een vreemde manier simpel uitgelegd. ???

Dank je trouwens.
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Rotstuinen (over aanleg, evolutie, tuinzichten, natuurlijke tuinen ea)
« Reactie #507 Gepost op: 21 november 2013, 13:44:48 »
Hugo, een grote en mooie groeiplaats voor je varens. Een varenrotstuin, waarom niet. Varens groeien niet alleen in het bos, ook op meer of minder schaduwrijke berghellingen tussen rotsen.

Ikzelf ben ook varenliefhebber, maar geen verzamelaar. Ze staan bij mij in een lange gebogen rij langs het gras (ja Jan, hier is nog gras, nolens volens, mijn madame  :D heeft nog veel in te brengen) nog net in de schaduw van bomen en struiken

Naar je madam moet je altijd luisteren, Gerrit, zeker als het over belangrijke zaken als gras gaat. ???
Jawel hoor, gras IS belangrijk.  ))4
Dat komt volstrekt tot uiting in de uitdrukking : 'Het gras is altijd groener aan de overkant'.

De Hugo is dat gewoon aan het oplossen door geleidelijk aan alle gras stelselmatig te weren. ((14
Dat lost het probleem dat bovenstaande uitdrukking heel goed beschrijft, totaal op.
Een slimme mens, die Hugo !
 _02
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Rotstuinen (over aanleg, evolutie, tuinzichten, natuurlijke tuinen ea)
« Reactie #508 Gepost op: 21 november 2013, 13:52:04 »
Zie je wel dat ik simpel ben.
Ik weet niet eens wat de uitdrukking 'nolens volens' betekent.
Ik heb het opgezocht, en het komt van het Latijn, letterlijk vertaald 'niet willend, wel willend'. Dat versta ik dus nog niet.  ))4  Niet willen, wel willen.
Doet mij trouwens aan iets denken.
Eigenlijk betekent het : 'tegen wil en dank'.

Deze uitleg dus voor de simpele zielen, zoals ik.  :o --6 ??? --11
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Rotstuinen (over aanleg, evolutie, tuinzichten, natuurlijke tuinen ea)
« Reactie #509 Gepost op: 21 november 2013, 15:19:38 »

Naar je madam moet je altijd luisteren, Gerrit, zeker als het over belangrijke zaken als gras gaat. ???
Jawel hoor, gras IS belangrijk.  ))4

Een slimme mens, die Hugo !
 _02

Ik ben zelf ook wel een beetje slim hoor Jan, als het over gras gaat. Ik paste de tactiek toe van 'elke dag een draadje is een hemdsmouw in een jaar'. Maar dat heeft mijn madam in de gaten. Dus ik heb me er bij neergelegd. Het gras is heel belangrijk indeed. Ook zit ik al aan mijn limiet wat betreft het aantal stenen. Met smoesjes over hoe mooi en over hoe goedkoop kan ik niet meer aankomen.
Dus ja, al die werken daar in de Zuidelijke Nederlanden  --11 worden vanaf 'boven de grote rivieren' met jaloezie gevolgd.
« Laatst bewerkt op: 21 november 2013, 15:41:17 door Gerrit Eijkelenboom »