Auteur Topic: Rotstuinen (over aanleg, evolutie, tuinzichten, natuurlijke tuinen ea)  (gelezen 197194 keer)

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Rotstuinen (over aanleg, evolutie, tuinzichten, natuurlijke tuinen ea)
« Reactie #510 Gepost op: 21 november 2013, 17:43:37 »
Tuurlijk dadde.
Je moet het je madam toch kunnen gunnen, in het lekkere, malse gras in de zomer, de lente of de nazomer, mooi liggen genieten van het zalige zonnetje, dat op een intens warme manier haar stralen zachtjes op je madammeke's lichaam laat neer glijden.
Ik denk, als ze dit leest, dat ze nog minder zal geneigd zijn haar eigen grasplekje af te staan dan voorheen .... ;D

Je hoeft ze niet naar hier te sturen, want op die stenen liggen, is niet zo mals. ))4

Anders wel een goede tactiek die je aanwendde. Maar ja, de vrouwen zijn ook niet van gisteren meer.  ))4

DE ZUIDELIJKE NEDERLANDEN !
Leef jij nog in de tijd van voor 1830 ?  gelekaart
 --3

www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Rotstuinen (over aanleg, evolutie, tuinzichten, natuurlijke tuinen ea)
« Reactie #511 Gepost op: 21 november 2013, 17:57:52 »
Voilà, hou jullie klaar, tijd voor wat foto's van crevice garden number 3 en crevice garden number 4....
Alles ineens, ben ik daar meteen van af.  ;)
 -2(
« Laatst bewerkt op: 21 november 2013, 18:02:58 door Jan Fouquaert »
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Rotstuinen (over aanleg, evolutie, tuinzichten, natuurlijke tuinen ea)
« Reactie #512 Gepost op: 21 november 2013, 18:10:52 »
1/ Nog steeds wat chaotische toestanden, maar hier en daar ontwaar je wat chaotische orde.
    Hier heb ik gewoon de stenen wat rechtop gezet.
    Het is vanzelfsprekend dat er nog het een en ander aan de initiële opstelling zal gewijzigd worden. ;D

2/ en 3/ Deze foto's behelzen het aanbrengen van het rotsplanten mengsel.

4/ Hier is de grond wat ingewaterd. Ik wacht niet tot het van zelf wat inzakt. Gewoon eens goed sproeien met de tuinslang volstaat al redelijk.

Nog wat geduld voor de rest, de vrouw des huizes roept mij tot de orde, al is die soms chaotisch. --6

www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Rotstuinen (over aanleg, evolutie, tuinzichten, natuurlijke tuinen ea)
« Reactie #513 Gepost op: 21 november 2013, 18:56:58 »
.... en de boer Jan... hij ploegde voort... weer of geen weer !  ;D

Volgend jaar willen we beslist met zijn allen langskomen om dit pas in Melle ontstane gebergte te ontdekken, Jan !  Hopelijk wil je dan als gids optreden, anders lopen we er hopeloos in verloren !!  --12

Ik had het bij een voorgaande gelegenheid over een paar duizend plantjes... toch eens goed nakijk of dat wel zal volstaan..  ;D
Harelbeke-West-Vlaanderen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Rotstuinen (over aanleg, evolutie, tuinzichten, natuurlijke tuinen ea)
« Reactie #514 Gepost op: 21 november 2013, 19:19:30 »
Terug tot de orde van de dag, na de lekkere spruitjes met worst, al was er een van ons spruitjes, die de spruitjes niet lustte.
Nog even wat foto's tussendoor, straks volgt de afwas. ??? ::)

1/ Dit wordt dus crevice garden number 4.
    Hier had ik al wat zelf gebroken steenslag aangebracht.

2/ Hier bevindt zich crevice garden number 3, de buur van crevice garden number 1, waar die ondertussen naadloos mee aansluit.
    Nog altijd zonder bedekkingsmateriaal. Ik heb wel een fout gemaakt met die rode mijnsteentjes, die vallen te veel op.
    Maar dat komt wel goed ...
    De ruimte tussen de CGN4 en CGN3, die je kan opmerken, wordt een soort bollenbed.
    Er loopt daar trouwens een kabel en een waterbuis onder, want mijn waterput ligt daar ook ergens. Daar moet ik dus zonder veel moeite aan   
    kunnen.
    Tegen de muur van het huis zijn er ook twee kijkputjes van het riool - leidingwater, die ik vakkundig gecamoufleerd heb in CGN3.
   

www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Rotstuinen (over aanleg, evolutie, tuinzichten, natuurlijke tuinen ea)
« Reactie #515 Gepost op: 21 november 2013, 20:01:12 »
Ziezo, de afwas ligt ook al achter ons.

Dat geldt ook voor het vele werk aan deze twee crevice gardens.
Dus wat foto's van de definitieve vormgeving.

1/ Dit is crevice garden number 4 met wat lichte aanpassingen.
    Hier en daar zie je wat uitstulpingen. Natuurlijk kan ik geen spectaculaire hoogteverschillen maken, zoals ik bij mijn zandsteen rotstuintje
    gedaan heb.
    Dat hoeft ook niet, er moet immers ook nog wat te zien zijn van de natuursteen van het huis, dat er goed bij past. Bovendien zal de lichte helling   
    naar het oosten perfect zijn voor Saxen en ook andere rotsplanten, ze krijgen heel wat zon, maar vanaf de namiddag liggen deze rotstuinen in de   
    schaduw. Crevices zijn er wel genoeg ....
    Aan de linkerkant zie je wat rotsen liggen. Dat wordt ook een bollenbed, maar aangezien ik nog geen bollen daar voor heb, is het voorlopig zo.

2/ Hier zijn er wel al wat bollen geplant. Weet je waar ?  Daar waar er wat gebroken rotsjes liggen.
    De rest zijn stapstenen (je moet zien dat je toch je benen niet breekt, niet waar ?) en wat lukraak daar gesmeten rotsen, die ik wel stelselmatig
    verwijder naargelang de toestroom van de bollen.

3/ Dit spel hier is CGN3. De scheiding met CGN1 wordt aangegeven met dat Phloxje dat je onderaan ziet.
    Het verschil met CGN1 is dat deze laatste gemaakt is met een samenraapsel van allerhande verschillende soorten stenen, van uit de tijd toen ik niet 
    veel stenen meer had. --6 :o

Wat betreft CGN3 en CGN4 hangt er wel een prijsvraag aan vast. De prijs komt uit mijn persoonlijke tombola.
De winnaar krijgt van mij een heuse Saxifraga 'Peach Melba'. _02
De tweede een handdruk van mij. _07
De derde mag van mij blij zijn dat hij toch derde is. ;D

Wat is nu de vraag ? ))4 ))4 ))4 ))4
In een vlaag van hoogstwaarschijnlijk totale zinsverbijstering van mijnentwege, heb ik toch wel een ordinaire baksteen in een van de crevice gardens verwerkt zeker ?
Wie dus het eerste de plaats kan aanwijzen of beschrijven waar die stomme steen zit, die WINT.

 -2(


www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Rotstuinen (over aanleg, evolutie, tuinzichten, natuurlijke tuinen ea)
« Reactie #516 Gepost op: 21 november 2013, 20:04:27 »
Ik moet nu onwillekeurig denken aan het " guinness book of records " ............
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Rotstuinen (over aanleg, evolutie, tuinzichten, natuurlijke tuinen ea)
« Reactie #517 Gepost op: 21 november 2013, 20:11:22 »
En we gaan verder met wat foto's zeker ? 8)

1/ Een zicht vanaf crevice garden number 1.

2/ Nog een andere hoek, al zijn er massa's hoeken.

3/ Een totaalspektakel : van links naar rechts, de kameleon rotstuin, de CGN4, de CGN3 en de CGN1.

4/ CGN4 en in de verte de muur.

Voilà zie, er staan enkel al wat conifeertjes in deze rotstuintjes, maar zoals Gargamel pleegt te zeggen : 'Dat zal vlug veranderen'.
 -2(
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Rotstuinen (over aanleg, evolutie, tuinzichten, natuurlijke tuinen ea)
« Reactie #518 Gepost op: 21 november 2013, 20:17:21 »
.... en de boer Jan... hij ploegde voort... weer of geen weer !  ;D

Volgend jaar willen we beslist met zijn allen langskomen om dit pas in Melle ontstane gebergte te ontdekken, Jan !  Hopelijk wil je dan als gids optreden, anders lopen we er hopeloos in verloren !!  --12

Ik had het bij een voorgaande gelegenheid over een paar duizend plantjes... toch eens goed nakijk of dat wel zal volstaan..  ;D

Je zal het allicht niet geloven, maar ik heb nog massa's werk, tegen dat alles klaar zal zijn.
Och, het komt wel.

Wat betreft plantjes ...
Och, ik kan elke vierkante meter wel al een plantje plaatsen hoor. 8) --11

www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Hugo Van Woensel

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 419
Re: Rotstuinen (over aanleg, evolutie, tuinzichten, natuurlijke tuinen ea)
« Reactie #519 Gepost op: 21 november 2013, 20:29:21 »
Dit noemen ze volgens mij ordelijke wanorde Jan! niet slecht ((12

Oei op één van de foto's staat er iemand vol heimwee te kijken, hij/zij mist het gras toch al niet mag ik hopen  8) ;D
of is het bewondering ;)

Hugo Van Woensel

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 419
Re: Rotstuinen (over aanleg, evolutie, tuinzichten, natuurlijke tuinen ea)
« Reactie #520 Gepost op: 21 november 2013, 20:45:55 »
Hugo, een grote en mooie groeiplaats voor je varens. Een varenrotstuin, waarom niet. Varens groeien niet alleen in het bos, ook op meer of minder schaduwrijke berghellingen tussen rotsen.

Ikzelf ben ook varenliefhebber, maar geen verzamelaar. Ze staan bij mij in een lange gebogen rij langs het gras (ja Jan, hier is nog gras, nolens volens, mijn madame  :D heeft nog veel in te brengen) nog net in de schaduw van bomen en struiken

Bedank Gerrit! Het is zo, er zijn vele mogelijkheden om varens toe te passen in de (rots)tuin, en het is niet alleen asplenium trichomanes die klein blijft voor de rotstuin er zijn meerdere asplenium soorten zowel kalkminnend als zuurminnend, zon en schaduw en die zelfs kleiner zijn en niet zo uitbossen, een woodsia ilvensis, woodsia alpina, cystopteris alpina, iets groter adiantum venustum, gymnocarpium, polistichum lonchitis..enz, maar onbekend maakt onbemind zeker! toch zijn er meerdere die de moeite waard zijn!

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6776
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: Rotstuinen (over aanleg, evolutie, tuinzichten, natuurlijke tuinen ea)
« Reactie #521 Gepost op: 21 november 2013, 21:41:17 »
prachtig Jan Wat zie ik bij antwoord 497
heeft het al gesneeuwd bij jullie.
Ja Luc heeft gelijk we zouden eens met zijn allen jou prachtig tuin moeten bekijken ((12
En dan wel echte berg wandel aan. ((14

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Rotstuinen (over aanleg, evolutie, tuinzichten, natuurlijke tuinen ea)
« Reactie #522 Gepost op: 21 november 2013, 21:52:33 »
.... en de boer Jan... hij ploegde voort... weer of geen weer !  ;D

Volgend jaar willen we beslist met zijn allen langskomen om dit pas in Melle ontstane gebergte te ontdekken, Jan !  Hopelijk wil je dan als gids optreden, anders lopen we er hopeloos in verloren !!  --12

Ik had het bij een voorgaande gelegenheid over een paar duizend plantjes... toch eens goed nakijk of dat wel zal volstaan..  ;D

Je zal het allicht niet geloven, maar ik heb nog massa's werk, tegen dat alles klaar zal zijn.
Och, het komt wel.

Wat betreft plantjes ...
Och, ik kan elke vierkante meter wel al een plantje plaatsen hoor. 8) --11

Ik denk dat vooral de heren hybridiseurs van saxifraga en sempervivum heel wat nieuwe cultivars zullen moeten ontwikkelen. Aja, Jan, wat ga je anders in die megarotstuinen planten. Het huidige sortiment zal wellicht vele malen te klein zijn?  ;)
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Rotstuinen (over aanleg, evolutie, tuinzichten, natuurlijke tuinen ea)
« Reactie #523 Gepost op: 21 november 2013, 22:33:57 »
Wat mij betreft hoeven er geen planten meer in, ik vind het nu al mooi.  --6 ((11

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Rotstuinen (over aanleg, evolutie, tuinzichten, natuurlijke tuinen ea)
« Reactie #524 Gepost op: 21 november 2013, 23:16:26 »
Dit noemen ze volgens mij ordelijke wanorde Jan! niet slecht ((12

Oei op één van de foto's staat er iemand vol heimwee te kijken, hij/zij mist het gras toch al niet mag ik hopen  8) ;D
of is het bewondering ;)
Het is een teef, bij honden mag je dit zeggen. --6
Haar blik is gericht op straat, waar er een of ander wezen aankomt.
Misschien bewondering voor een mooie reu.
Ze heeft hier 'beloop' genoeg hoor. En er staat hier nog genoeg gras dat een koe er mee content zou zijn.
 ;D
www.rots-plant.be  -  website over juwelen