Crevicegardening

Gestart door Kris De Raeymaeker, 18 juni 2011, 22:50:16

Vorige topic - Volgende topic

Luc Scheldeman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 13 augustus 2025, 17:33:25Voor mij is Aster coloradensis echt niet weg te denken uit onze rotstuinen. Ook al vanwege het feit dat ze nog laat bloeien en dat ze goed tegen droogte en hitte kunnen.
Maar minder tegen een natte winter heb ik tot mijn schade moeten ondervinden
Torhout, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 13 augustus 2025, 17:33:25Voor mij is Aster coloradensis echt niet weg te denken uit onze rotstuinen. Ook al vanwege het feit dat ze nog laat bloeien en dat ze goed tegen droogte en hitte kunnen.
Citaat van: Luc Scheldeman op 13 augustus 2025, 17:47:25Maar minder tegen een natte winter heb ik tot mijn schade moeten ondervinden

Het is en blijft natuurlijk een plant uit drogere gebieden in Amerika Luc ...Maar hier staat hij nochtans al diverse jaren open en bloot in de rotstuin ...Eerst in het tufsteengedeelte waar hij op een hoger punt stond. De plant was na een jaar of 7 wat uiteengevallen en toen heb ik hem opnieuw gestekt en nu doet hij het goed in het laagste gedeelte van de crevice.   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Of het door de flinke dosis zon komt of omdat hij al in herfst mood is weet ik niet maar Callianthemum farreri kleurt mooi rood ...

Kris De Raeymaeker

Alhoewel ik  het crevice verhaal hier een groot succes vind moet je ook wel eens incasseren ...
Deze Anchusa cespitosa stond er heel de tijd schitterend bij en bloeide ook nog goed de voorbije lente. Zelfs de natte winter was hij goed doorgekomen. (met een beetje bescherming gedurende de natste maanden) En nu plots midden in de zomer (wel na de nattere week die we hier hadden)veranderde de plant in nog geen 2 dagen van mooi groen naar deze bruine massa. In 2 dagen ! Reden ? Geen enkel idee....
Foto 2 , dezelfde plant deze lente .

Kris De Raeymaeker

Toch nog afsluiten met een vrolijke noot ...Onder andere Linum elegans met zijn mooi blauw blad en deze Androsace (vind geen label meer )doen het heel goed...Zou dit Androsace globifera kunnen zijn ? 
Of eerder Androsace x marpensis ?

Kris De Raeymaeker

Overzichtje ...

Luc Gilgemyn

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 16 augustus 2025, 10:05:37Toch nog afsluiten met een vrolijke noot ...Onder andere Linum elegans met zijn mooi blauw blad en deze Androsace (vind geen label meer )doen het heel goed...Zou dit Androsace globifera kunnen zijn ?

Altijd goed om zien dat de Linum elegans het goed doet !  De Androsace ??  Zou x marpensis kunnen zijn, maar ik geef geen garantie.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 24 augustus 2025, 09:07:46Overzichtje ...

Looking good, al is dit uiteraard niet het beste moment van het jaar...

Kris De Raeymaeker

En waarom zou Sternbergia greuteriana geen goede crevice plant kunnen zijn ...In de natuur doen ze dat ook ...

Luc Gilgemyn

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 18 september 2025, 10:04:39En waarom zou Sternbergia greuteriana geen goede crevice plant kunnen zijn ...In de natuur doen ze dat ook ...

Ja, waarom niet eigenlijk ?  Mooi hoor Kris !

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 16 augustus 2025, 10:05:37Toch nog afsluiten met een vrolijke noot ...Onder andere Linum elegans met zijn mooi blauw blad en deze Androsace (vind geen label meer )doen het heel goed...Zou dit Androsace globifera kunnen zijn ?

Ik tip hier eveneens op x marpensis, Kris. Globifera is nog hariger en compacter dacht ik.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Een prachtig geheel, Kris, zoals we konden vast stellen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Frankie Wulleman op 20 september 2025, 21:53:46Een prachtig geheel, Kris, zoals we konden vast stellen.

Content dat je het  eens live kon zien  Frankie  en we er samen konden over praten .....Bedankt voor het compliment !
Deze Putoria zal op termijn wel te groot worden misschien maar dat zien we dan wel weer. De rode besjes trekken nu de aandacht ...   

Luc Scheldeman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 25 september 2025, 09:33:03Deze Putoria zal op termijn wel te groot worden misschien maar dat zien we dan wel weer. De rode besjes trekken nu de aandacht ... 
Putoria calabrica vermoed ik ?  Je kunt die gerust wat bijknippen in het rustseizoen.
Torhout, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 25 september 2025, 09:33:03Deze Putoria zal op termijn wel te groot worden misschien maar dat zien we dan wel weer. De rode besjes trekken nu de aandacht ... 
Citaat van: Luc Scheldeman op 25 september 2025, 17:33:59Putoria calabrica vermoed ik ?  Je kunt die gerust wat bijknippen in het rustseizoen.

Goede tip Luc  ((14
En die heeft trouwens ook nog de moed om verder te bloeien ...