Auteur Topic: De tuinen van Jan Tholhuijsen  (gelezen 40501 keer)

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6776
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: De tuinen van Jan Tholhuijsen
« Reactie #75 Gepost op: 25 juli 2016, 21:35:54 »
helemaal met je eens Jos.
Die muur is prachtig geworden.

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: De tuinen van Jan Tholhuijsen
« Reactie #76 Gepost op: 27 juli 2016, 17:36:13 »
Geinspireerd door de smeltwatertrog van Frankie en het boek van Wiert Nieuman 'Rotstuinen'het hoofdstuk over morene ben ik ook maar aan de slag gegaan.  Doordat ik goedkoop de halve gresbuizen kon kopen heb ik hiervan een paar ideeen uitgewerkt.

Eerst heb ik een paar gresbuis troggen gemaakt. Hier in PDF hoe.

https://drive.google.com/file/d/0B8wSWiwm_WABR09wMnJkZ3RNSEE/view?usp=sharing

Hoe ik de zogenaamde morene heb gemaakt staat op deze link ook in PDF
Ben nu de water toevoer aan het regelen, nog geen planten erin.

https://drive.google.com/drive/folders/0B8wSWiwm_WABSi1GNUNhcGNFLW8

 ((13 ((13 ((13  Hoed af Jan !  en niet zo maar een beetje !
Wat ben je toch een onvermoeibare vernieuwer in onze hobby.

Het resultaat op zich ziet er trouwens voortreffelijk uit en het zou best wel eens voor bevredigende resultaten kunnen zorgen.

Als ik één woordje van kritiek mag uiten  ))2  Ook daarvoor dient een Forum nu eenmaal...

Persoonlijk vind ik dat de constructie het totaalbeeld van je tuin niet echt eer aan doet, het past niet echt in het geheel, maar ja, wat moet een mens doen hé... je moet je ongebreidelde inspiratie en werkkracht toch ergens kwijt en je ruimte is ongetwijfeld ook niet onbeperkt.
De constructie op zich is echter meer dan bewonderenswaardig en er is ongetwijfeld sterk over nagedacht.

Ik ben echt wel benieuwd naar de resultaten van de aanplant.  ((14
Harelbeke-West-Vlaanderen

Jan Tholhuijsen

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1059
  • Geslacht: Man
Re: De tuinen van Jan Tholhuijsen
« Reactie #77 Gepost op: 27 juli 2016, 19:36:08 »
Citaat
Als ik één woordje van kritiek mag uiten  ))2  Ook daarvoor dient een Forum nu eenmaal...

Persoonlijk vind ik dat de constructie het totaalbeeld van je tuin niet echt eer aan doet, het past niet echt in het geheel, maar ja, wat moet een mens doen hé

Dit was mijn grootste vraagteken, waar en hoe. Aan de kant was geen plaats meer, dus de rondingen van de tuin aanhouden en in het midden zetten. Dit was nog niet zo gemakkelijk, omdat de stukken gresbuis recht zijn. Hij oogt nu nog als een onbetekenend bouwwerk zonder bestemming. Ook wilde ik die oude tegels gebruiken(gratis en gemakkelijk met een knipper te vormen.) Ik ga (dit heb ik ook in mijn PDF geschreven) de twee komende jaren kijken of het iets wordt anders breek ik hem af. Ik ben nu aan het uitproberen hoe dikwijls ik de pomp moet aanzetten. Hij staat nu 3 dagen af en de grond is nog steeds vochtig. Nu nog zoeken naar de geschikte planten, ook de wanden moeten beplant worden.  Adviezen: graag!!
Maar je kritiek is op zijn plaats. Maar ik wilde dit persee uitproberen en had toestemming van de 'baas'.

Hieronder nog een paar foto's uit div. hoeken.
« Laatst bewerkt op: 27 juli 2016, 19:42:02 door Jan Tholhuijsen »
Omgeving Roosendaal

Jos Beeren

  • NRV/VRV
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 626
  • Geslacht: Man
Re: De tuinen van Jan Tholhuijsen
« Reactie #78 Gepost op: 27 juli 2016, 20:25:32 »
Citaat
Als ik één woordje van kritiek mag uiten  ))2  Ook daarvoor dient een Forum nu eenmaal...

Persoonlijk vind ik dat de constructie het totaalbeeld van je tuin niet echt eer aan doet, het past niet echt in het geheel, maar ja, wat moet een mens doen hé

Dit was mijn grootste vraagteken, waar en hoe. Aan de kant was geen plaats meer, dus de rondingen van de tuin aanhouden en in het midden zetten. Dit was nog niet zo gemakkelijk, omdat de stukken gresbuis recht zijn. Hij oogt nu nog als een onbetekenend bouwwerk zonder bestemming. Ook wilde ik die oude tegels gebruiken(gratis en gemakkelijk met een knipper te vormen.) Ik ga (dit heb ik ook in mijn PDF geschreven) de twee komende jaren kijken of het iets wordt anders breek ik hem af. Ik ben nu aan het uitproberen hoe dikwijls ik de pomp moet aanzetten. Hij staat nu 3 dagen af en de grond is nog steeds vochtig. Nu nog zoeken naar de geschikte planten, ook de wanden moeten beplant worden.  Adviezen: graag!!
Maar je kritiek is op zijn plaats. Maar ik wilde dit persee uitproberen en had toestemming van de 'baas'.

Hieronder nog een paar foto's uit div. hoeken.
Jan ,zoveel mensen zoveel meningen.

Ik zelf denk, dat als het geheel beplant is , de situatie heel anders wordt!
Zelf ben ik ook al een paar jaar bezig met een muur, die dank zij dit Forum er al heel aardig begint uit te zien.
Ik heb in het begin  bij het bouwen veel geleerd via dit Forum ,  vooral bij het beplanten.
Enkele leden hebben mij nuttige informatie gegeven,kijk maar eens bij mijn bijdragen,wellicht kom je daar dan ook wat verder mee.
« Laatst bewerkt op: 27 juli 2016, 20:27:56 door Jos Beeren »
Jos Beeren
Weert,Limburg
Nederland

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: De tuinen van Jan Tholhuijsen
« Reactie #79 Gepost op: 27 juli 2016, 20:34:29 »
Ik ben het er helemaal mee eens, Jos - eens beplant zal het er natuurlijk heel anders en veel natuurlijker uit zien. 
Mijn mening is waard wat ze waard is en komt misschien te vroeg, als Jan er gelukkig mee is, en aangezien hij de toestemming heeft van de "baas", is dat natuurlijk het voornaamste.  En discussie is toch wat dit forum in leven houdt, niet !  ((14
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: De tuinen van Jan Tholhuijsen
« Reactie #80 Gepost op: 30 juli 2016, 09:21:33 »
Geinspireerd door de smeltwatertrog van Frankie en het boek van Wiert Nieuman 'Rotstuinen'het hoofdstuk over morene ben ik ook maar aan de slag gegaan.  Doordat ik goedkoop de halve gresbuizen kon kopen heb ik hiervan een paar ideeen uitgewerkt.

Eerst heb ik een paar gresbuis troggen gemaakt. Hier in PDF hoe.

https://drive.google.com/file/d/0B8wSWiwm_WABR09wMnJkZ3RNSEE/view?usp=sharing

Hoe ik de zogenaamde morene heb gemaakt staat op deze link ook in PDF
Ben nu de water toevoer aan het regelen, nog geen planten erin.

https://drive.google.com/drive/folders/0B8wSWiwm_WABSi1GNUNhcGNFLW8

Jan, wat een ongezien enthousiasme...! Interessant en indrukwekkend experiment.
Hopelijk slaag jij, waar ik faalde. Ik behaalde wel enkele bescheiden succesjes, vooral met primula's en soldanella, maar om de echte moreneplanten te kweken, schoot ik ruimschoots te kort. Het zijn dan ook niet de makkelijkste planten om te cultiveren.
Het voortdurend bewegende water zal zeker een groot voordeel zijn.
Vooral van die typische hooggebergteranonkels moet je m.i. eens uitproberen. Planten als R. alpestris, R. parnassifolius, R. seguieri, enz... Dat zijn de echte uitdagingen om die planten continue te cultiveren.

Het bouwwerk ziet er echt imposant uit. Je bent duidelijk niet over één nacht ijs gegaan. Complimenten Jan,  ((3

Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: De tuinen van Jan Tholhuijsen
« Reactie #81 Gepost op: 30 juli 2016, 09:22:40 »
Citaat
Als ik één woordje van kritiek mag uiten  ))2  Ook daarvoor dient een Forum nu eenmaal...

Persoonlijk vind ik dat de constructie het totaalbeeld van je tuin niet echt eer aan doet, het past niet echt in het geheel, maar ja, wat moet een mens doen hé

Dit was mijn grootste vraagteken, waar en hoe. Aan de kant was geen plaats meer, dus de rondingen van de tuin aanhouden en in het midden zetten. Dit was nog niet zo gemakkelijk, omdat de stukken gresbuis recht zijn. Hij oogt nu nog als een onbetekenend bouwwerk zonder bestemming. Ook wilde ik die oude tegels gebruiken(gratis en gemakkelijk met een knipper te vormen.) Ik ga (dit heb ik ook in mijn PDF geschreven) de twee komende jaren kijken of het iets wordt anders breek ik hem af. Ik ben nu aan het uitproberen hoe dikwijls ik de pomp moet aanzetten. Hij staat nu 3 dagen af en de grond is nog steeds vochtig. Nu nog zoeken naar de geschikte planten, ook de wanden moeten beplant worden.  Adviezen: graag!!
Maar je kritiek is op zijn plaats. Maar ik wilde dit persee uitproberen en had toestemming van de 'baas'.

Hieronder nog een paar foto's uit div. hoeken.
Jan ,zoveel mensen zoveel meningen.

Ik zelf denk, dat als het geheel beplant is , de situatie heel anders wordt!
Zelf ben ik ook al een paar jaar bezig met een muur, die dank zij dit Forum er al heel aardig begint uit te zien.
Ik heb in het begin  bij het bouwen veel geleerd via dit Forum ,  vooral bij het beplanten.
Enkele leden hebben mij nuttige informatie gegeven,kijk maar eens bij mijn bijdragen,wellicht kom je daar dan ook wat verder mee.

Prachtige muur Jos, wat staat daar allemaal in?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6776
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: De tuinen van Jan Tholhuijsen
« Reactie #82 Gepost op: 30 juli 2016, 12:54:18 »
Citaat
Als ik één woordje van kritiek mag uiten  ))2  Ook daarvoor dient een Forum nu eenmaal...

Persoonlijk vind ik dat de constructie het totaalbeeld van je tuin niet echt eer aan doet, het past niet echt in het geheel, maar ja, wat moet een mens doen hé

Dit was mijn grootste vraagteken, waar en hoe. Aan de kant was geen plaats meer, dus de rondingen van de tuin aanhouden en in het midden zetten. Dit was nog niet zo gemakkelijk, omdat de stukken gresbuis recht zijn. Hij oogt nu nog als een onbetekenend bouwwerk zonder bestemming. Ook wilde ik die oude tegels gebruiken(gratis en gemakkelijk met een knipper te vormen.) Ik ga (dit heb ik ook in mijn PDF geschreven) de twee komende jaren kijken of het iets wordt anders breek ik hem af. Ik ben nu aan het uitproberen hoe dikwijls ik de pomp moet aanzetten. Hij staat nu 3 dagen af en de grond is nog steeds vochtig. Nu nog zoeken naar de geschikte planten, ook de wanden moeten beplant worden.  Adviezen: graag!!
Maar je kritiek is op zijn plaats. Maar ik wilde dit persee uitproberen en had toestemming van de 'baas'.

Hieronder nog een paar foto's uit div. hoeken.


Baas ik denk dat je dat het meeste zelf bent in de tuin  😃😂😁😆😅
Zelfs vanaf mijn mobiele ziet je tuin er grandioos uit.
Morgen naar chamonix op vakantie ☺

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: De tuinen van Jan Tholhuijsen
« Reactie #83 Gepost op: 30 juli 2016, 13:11:54 »
Meer te zien in het july-nummer van The International Rockgardener. (IRG)

Eerst de tuin van Gert Hoek en tot slot komt Jan aan de beurt. Klik op de link.

http://www.srgc.org.uk/logs/logdir/2016Jul281469713982IRG79July.pdf


Jan Tholhuijsen

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1059
  • Geslacht: Man
Re: De tuinen van Jan Tholhuijsen
« Reactie #84 Gepost op: 31 juli 2016, 00:07:27 »
Iedereen bedankt voor de reacties, en zoals ik al zei, adviezen zijn meer dan welkom.  Frankie, het probleem is om deze soorten te pakken te krijgen vooral omdat ze zo moeilijk in cultuur te brengen zijn.

De muur ziet er fantastisch uit Jos. Voordat de zijkanten zo zijn begroei van mijn "muur" zal wel even duren.

Deze plantjes heb ik vanuit andere plaatsen in mijn tuin al overgezet.  Ranunculus   alpestris,    Ranunculus alpestris´Flore Pleno´,    Salix   serpyllifolia. Salix reticulata (alaska).
Zij stonden nu 3 jaar  in  div troggen, maar bloeide maar soms met een of twee bloemetjes,(de Ranu's).  Met grote kluit over gezet. Ook Corydalis hamata  staat er nu. Ben benieuwd, goed zoeken op de najaarsverkoop en op internet.

In de muur heb ik in de kleine gaten een stuk of 15 sempers gezet.(zoveel nieuwe 'loten') (echt prutswerk)  opgevuld met mos, blijft alles goed zitten en makkelijk met water geven. Maar die pakken redelijk gemakkelijk.

Dank je Gerrit.




Omgeving Roosendaal

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: De tuinen van Jan Tholhuijsen
« Reactie #85 Gepost op: 2 augustus 2016, 18:46:00 »
Iedereen bedankt voor de reacties, en zoals ik al zei, adviezen zijn meer dan welkom.  Frankie, het probleem is om deze soorten te pakken te krijgen vooral omdat ze zo moeilijk in cultuur te brengen zijn.

De muur ziet er fantastisch uit Jos. Voordat de zijkanten zo zijn begroei van mijn "muur" zal wel even duren.

Deze plantjes heb ik vanuit andere plaatsen in mijn tuin al overgezet.  Ranunculus   alpestris,    Ranunculus alpestris´Flore Pleno´,    Salix   serpyllifolia. Salix reticulata (alaska).
Zij stonden nu 3 jaar  in  div troggen, maar bloeide maar soms met een of twee bloemetjes,(de Ranu's).  Met grote kluit over gezet. Ook Corydalis hamata  staat er nu. Ben benieuwd, goed zoeken op de najaarsverkoop en op internet.

In de muur heb ik in de kleine gaten een stuk of 15 sempers gezet.(zoveel nieuwe 'loten') (echt prutswerk)  opgevuld met mos, blijft alles goed zitten en makkelijk met water geven. Maar die pakken redelijk gemakkelijk.

Dank je Gerrit.

Ger van Beuken heeft soms wat ranonkeltjes in zijn lijst, alsook Gerd Stopp, Jan. Inderdaad, dit soort planten kom je niet op iedere straathoek tegen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6776
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: De tuinen van Jan Tholhuijsen
« Reactie #86 Gepost op: 19 augustus 2016, 17:25:01 »
Vandaag nog eens je filmpjes op u tube beken.
blijft mooi.
Meteen bij je aangemeld geabonneerd.
ik zit er ook aan te denken om korte filmpjes te maken.
In mijn tuin of uitstapjes.
Maar nog niet wanneer.

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: De tuinen van Jan Tholhuijsen
« Reactie #87 Gepost op: 11 september 2016, 00:56:03 »
Hmmm, straks gaat al het gras er aan geloven !
De bijen hebben het niet makkelijk, maar deze solitaire bij bijt van zich af, want bijna niet bij te houden ...
Misschien een suggestie Jan : is een daktuin geen optie als het gras op is ?
Enfin, 't is weer piekfijn in orde.

Hier niet, hier is het onkruid niet bij te houden : akkerwinde, brandnetels, bramen en Saxifraga's.
Vooral de laatste zijn heel hardnekkig.
Morgen een paar foto's hoe al dat onkruid zomers met dagenlang 30 graden kunnen overwinnen.
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Tholhuijsen

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1059
  • Geslacht: Man
Re: De tuinen van Jan Tholhuijsen
« Reactie #88 Gepost op: 30 september 2016, 20:19:59 »
Deze week een video-otje  gemaakt van een deel van de werkzaamheden van de afgelopen 2 jaar.  Op facebook staat hij al een paar dagen, https://www.facebook.com/jan.tholhuijsen?ref=tn_tnmn    vandaag op Youtube geplaatst. (HD kan op full screen met muziek)

Hier is de link https://www.youtube.com/watch?v=1JKbbZ7ybVQ


Om te zien hoe ik de div. elementen heb gemaakt kun je hier omschrijvingen in PDF downloaden of gewoon bekijken.

https://drive.google.com/drive/folders/0B8wSWiwm_WABaDBzaGczZF9MYjg

Hier nog een foto'tje van P. comosa die vorige week voor de tweede keer bloeide. (amazing)



« Laatst bewerkt op: 30 september 2016, 20:28:50 door Jan Tholhuijsen »
Omgeving Roosendaal

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6776
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: De tuinen van Jan Tholhuijsen
« Reactie #89 Gepost op: 30 september 2016, 21:55:27 »
Leuk gedaan top.
Ik heb je filmpje ook al via mijn telefoon bekeken had je toegevoegd als favorieten.