Auteur Topic: Cypripedium reginea replaten nu met foto's  (gelezen 1447 keer)

Jan van Triest

  • Junior
  • **
  • Berichten: 104
Cypripedium reginea replaten nu met foto's
« Gepost op: 15 mei 2014, 19:00:31 »
Hallo allemaal,

Gister was het tijd om mijn Kuipjes met protocornen te replaten. Allereerst heb ik de flowkast  aan gezet. Deze reinig ik dan goed met alcohol. Dan zet ik de benodigde spullen boven op de kast klaar. Heb nodig alcohol, pincet, Kuipjes met voedingsmiddelen bodem en brander. En natuurlijk de protocornen van de cypripedium. Nu zet ik een kuipen met protocornen in de flowkast en een kuipen met voedingsbodem. Deze spuit ik beiden in met alcohol. Dan zet ik mijn pincet in de kast spuit deze in en brand hem af. Zo is hij helemaal steriel. Nu zet ik de Kuipjes zo neer in de kast dat ik er niet met de handen overheen hoeft. Ik ontsmet mijn handen met alcohol en maak de kuipjes open.Het dekseltje raak ik niet met mijn handen aan. Dít om besmetting te voorkomen. Dan pak ik voorzichtig de protocornen uit het kuipen zonder iets te raken, en zet deze in het nieuwe kuipen met voedingsbodem. Dít op afstand van een halve centimeter. Is het kuipen vol doe je voorzichtig de deksel er weer op en zet hem uit de flowkast. En zo gaan we verder. Op het kuipen zetten we met stift de soort, startdatum en replate datum. De voedingsbodem die ik gebruik is
ontwikkeld door Jeroen Arends. Hopende jullie een tipje van de sluier te hebben gegeven.
Groetjes Jan
« Laatst bewerkt op: 24 mei 2014, 22:47:48 door Jan van Triest »

Brian Blanken

  • Junior
  • **
  • Berichten: 194
Re: Cypripedium reginea replaten
« Reactie #1 Gepost op: 23 mei 2014, 09:30:01 »
Knap werk allemaal,


Als het de kans toelaat mag je altijd eens wat foto’s posten

Ben altijd benieuwd naar de stand van zaken

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Cypripedium reginea replaten
« Reactie #2 Gepost op: 23 mei 2014, 16:48:23 »
Ik zie dit onderwerp nu pas!
Het zou me ook erg boeien als je van dat replaten en verdere evolutie van de planten , wat foto's zou kunnen posten . Echt een werkje voor mensen met veel geduld en een vaste hand.
Ik zou dat wel eens live willen meemaken .