Auteur Topic: Iris 2011  (gelezen 78704 keer)

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Iris 2011
« Reactie #30 Gepost op: 1 februari 2011, 22:53:47 »
hier 2 foto's van de eerste Iris die bij mij bloeit: I.'Nicolai'

Hierbij  een foto van de stand van zaken (voorbije weekend) hier in Rumst. Hopelijk tegen het weekend in bloei ? 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Iris 2011
« Reactie #31 Gepost op: 3 februari 2011, 16:51:46 »
Nog ééntje die vandaag in bloei stond, één van de McMurtrie hybriden:

Iris 'Evening Glow'

en Iris hyrcana, wordt nu terug Iris reticulata genoemd. Als ik het goed heb is Iris hyrcana gewoon lichter van kleur.

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Iris 2011
« Reactie #32 Gepost op: 3 februari 2011, 17:37:28 »
Mooie, gezond uitziende exemplaren Wim !!
Ik ben benieuwd hoe goed die in de toekomst zullen vermeerderen..  :-\  dat loopt bij mij niet altijd naar wens...

Hier is vandaag de eerste Juno iris geopend :

Iris rosenbachiana "Harangon" uit het Hissar gebergte in Tadjikistan.
Hij bloeit precies 1 maand vroeger dan vorig jaar...  :-\

Harelbeke-West-Vlaanderen

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Iris 2011
« Reactie #33 Gepost op: 3 februari 2011, 18:40:22 »
Mooie, gezond uitziende exemplaren Wim !!
Ik ben benieuwd hoe goed die in de toekomst zullen vermeerderen..  :-\  dat loopt bij mij niet altijd naar wens...

Hier is vandaag de eerste Juno iris geopend :

Iris rosenbachiana "Harangon" uit het Hissar gebergte in Tadjikistan.
Hij bloeit precies 1 maand vroeger dan vorig jaar...  :-\



Dank je, Luc.

Ik ben ook wel benieuwd. Retics hebben soms wel eens de neiging te verdwijnen in de tuin....en de ene cultivar is ook wel gevoeliger dan de andere.

Die Juno is...echt WOW. Is ook wel niet de goedkoopste...is hij gemakkelijk te houden?

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Iris 2011
« Reactie #34 Gepost op: 3 februari 2011, 19:15:34 »
Schitterende iris, Luc, fraai resultaat. :P

Is dat uw ondervinding Wim, dat retics kunnen verdwijnen? Dat probleem heb ik nog niet ondervonden. Feit is wel dat ze zich niet zo snel vermenigvuldigen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Iris 2011
« Reactie #35 Gepost op: 3 februari 2011, 19:40:33 »
Is dat uw ondervinding Wim, dat retics kunnen verdwijnen? Dat probleem heb ik nog niet ondervonden. Feit is wel dat ze zich niet zo snel vermenigvuldigen.

Frankie,

dat heb ik al een paar keer ondervonden. Ik ben 'Katherine Hodgkin' en 'Halkis' een paar keer kwijtgespeeld. Waarschijnlijk was het mijn eigen fout en stonden ze gewoon niet gedraineerd genoeg. Of misschien waren het muizen. En ik heb Iris 'Katherine Hodgkin' ook een keer moeten weghalen. Ze was besmet met een virus. Ze leek er wel niet echt verzwakt door maar ik wil zeker geen virus in mijn planten.

En er wordt wel gezegd dat Iris hyrcana niet de gemakkelijkste is voor in de tuin dus ik hoop dat ik hem een plaatsje heb gegeven dat hem aanstaat.

Eduard Troch

  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 598
  • Geslacht: Man
Re:Iris 2011
« Reactie #36 Gepost op: 3 februari 2011, 20:32:00 »
Iris 'Katherine Hodgkin' . Heb deze vorig jaar ook aangeschaft bij Koen VP in Sint-Niklaas. Hoe kan je zien Wim, dat deze een virus zou bevatten ?
Hingene, prov. Antwerpen (B)

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4879
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re:Iris 2011
« Reactie #37 Gepost op: 3 februari 2011, 20:36:15 »
Iris rosenbachiana is zeer variabel in bloemkleur. Vergelijk maar deze donkerpaarse selectie met het exemplaar van LucG.
Torhout, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Iris 2011
« Reactie #38 Gepost op: 3 februari 2011, 20:47:15 »
Iris rosenbachiana is zeer variabel in bloemkleur. Vergelijk maar deze donkerpaarse selectie met het exemplaar van LucG.

Net als die van Luc G heel mooi. Ideaal voor collecties die verschillen en variaties . Houd ons goed bezig...
Heel compacte plant ook Luc, wat zijn jouw methodes om hem zo compact te houden?   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Iris 2011
« Reactie #39 Gepost op: 3 februari 2011, 20:53:46 »
Die Juno is...echt WOW. Is ook wel niet de goedkoopste...is hij gemakkelijk te houden?

Ik heb hem intussen 3 jaar Wim en vorig jaar heeft hij zich gedeeld - ook de tweede bol zal straks gaan bloeien, 'k ben dus wel content.
Gemakkelijk is hij, wanneer hij zijn geprefereerde voorwaarden krijgt...  ::)
Ik hou hem in pot - en hij blijft kurkdroog van onmiddellijk na de bloei (vanaf maart/april zeg maar) tot in oktober bij het verpotten.
De bovenste helft (waarin de bol steekt) van de pot is zuiver grind - slechts de wortels zitten in compost dat dan ook nog eens 50 à 60 % uit grind bestaat.
Tijdens het groeiseizoen (van november tot maart/april) krijgt hij ook alleen water langs de zijkanten van de pot, NOOIT op de plant zelf, water dat tussen oksels van de bladeren geraakt kan daar immers rot veroorzaken.  Maar anders is hij niet moeilijk...  ::) :P ;)
Harelbeke-West-Vlaanderen

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Iris 2011
« Reactie #40 Gepost op: 3 februari 2011, 21:02:42 »
Iris 'Katherine Hodgkin' . Heb deze vorig jaar ook aangeschaft bij Koen VP in Sint-Niklaas. Hoe kan je zien Wim, dat deze een virus zou bevatten ?

Hallo Eduard,

virus is zichtbaar op de bloemen. Bij Katherine Hodgkin gaat het meestal om donkerblauwe vlekken. Deze virussen worden vaak overgebracht door bladluizen.

De eerste twee links geven voorbeelden van geviruste planten:

http://www.srgc.org.uk/smf/index.php?topic=1438.msg34462#msg34462
http://www.srgc.org.uk/smf/index.php?topic=143.msg3546#msg3546

en in deze post van Luit zie je een virusvrije Katherine Hodgkin:

http://www.srgc.org.uk/smf/index.php?topic=1315.msg31915#msg31915

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Iris 2011
« Reactie #41 Gepost op: 3 februari 2011, 21:04:50 »
Iris rosenbachiana is zeer variabel in bloemkleur. Vergelijk maar deze donkerpaarse selectie met het exemplaar van LucG.

Hallo Luc,

ik had deze donkerpaarse gezien op de site van Bondarenko. Hij is even WOW als de witte  ;)

Ik heb hem intussen 3 jaar Wim en vorig jaar heeft hij zich gedeeld - ook de tweede bol zal straks gaan bloeien, 'k ben dus wel content.
Gemakkelijk is hij, wanneer hij zijn geprefereerde voorwaarden krijgt...  ::)
Ik hou hem in pot - en hij blijft kurkdroog van onmiddellijk na de bloei (vanaf maart/april zeg maar) tot in oktober bij het verpotten.
De bovenste helft (waarin de bol steekt) van de pot is zuiver grind - slechts de wortels zitten in compost dat dan ook nog eens 50 à 60 % uit grind bestaat.
Tijdens het groeiseizoen (van november tot maart/april) krijgt hij ook alleen water langs de zijkanten van de pot, NOOIT op de plant zelf, water dat tussen oksels van de bladeren geraakt kan daar immers rot veroorzaken.  Maar anders is hij niet moeilijk...  ::) :P ;)


 :D :D ;D

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4879
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re:Iris 2011
« Reactie #42 Gepost op: 3 februari 2011, 21:10:02 »
Net als die van Luc G heel mooi. Ideaal voor collecties die verschillen en variaties . Houd ons goed bezig...
Heel compacte plant ook Luc, wat zijn jouw methodes om hem zo compact te houden?   
De planten in deze serre zijn onderworpen aan vriestemperaturen in de winter. Daardoor komt de groei trager op gang dan in een vorstvrije serre. Het voordeel is dat de groei dan samenvalt met een hogere natuurlijke lichtintensiteit zodat de planten minder de neiging hebben om "op te schieten". Heel wat andere juno's staan in dezelfde serre nu nog maar een cm. hoog !
Nog een truc: om de groei in de winter te vertragen ga ik de juno's pas verpotten in november en heel spaarzaam water geven.
Torhout, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Iris 2011
« Reactie #43 Gepost op: 3 februari 2011, 21:46:12 »
Iris 'Katherine Hodgkin' . Heb deze vorig jaar ook aangeschaft bij Koen VP in Sint-Niklaas. Hoe kan je zien Wim, dat deze een virus zou bevatten ?

Hallo Eduard,

virus is zichtbaar op de bloemen. Bij Katherine Hodgkin gaat het meestal om donkerblauwe vlekken. Deze virussen worden vaak overgebracht door bladluizen.

De eerste twee links geven voorbeelden van geviruste planten:

http://www.srgc.org.uk/smf/index.php?topic=1438.msg34462#msg34462
http://www.srgc.org.uk/smf/index.php?topic=143.msg3546#msg3546

en in deze post van Luit zie je een virusvrije Katherine Hodgkin:

http://www.srgc.org.uk/smf/index.php?topic=1315.msg31915#msg31915

Merci voor de informatie, Wim, dit wist ik ook nog niet. Straks eens mijn exemplaren  bekijken. Geldt dit trouwens voor alle reticulata's?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Iris 2011
« Reactie #44 Gepost op: 3 februari 2011, 21:49:04 »
Is dat uw ondervinding Wim, dat retics kunnen verdwijnen? Dat probleem heb ik nog niet ondervonden. Feit is wel dat ze zich niet zo snel vermenigvuldigen.

Frankie,

dat heb ik al een paar keer ondervonden. Ik ben 'Katherine Hodgkin' en 'Halkis' een paar keer kwijtgespeeld. Waarschijnlijk was het mijn eigen fout en stonden ze gewoon niet gedraineerd genoeg. Of misschien waren het muizen. En ik heb Iris 'Katherine Hodgkin' ook een keer moeten weghalen. Ze was besmet met een virus. Ze leek er wel niet echt verzwakt door maar ik wil zeker geen virus in mijn planten.


En er wordt wel gezegd dat Iris hyrcana niet de gemakkelijkste is voor in de tuin dus ik hoop dat ik hem een plaatsje heb gegeven dat hem aanstaat.


Wat de standplaats betreft: bij mij staan ze allen onderaan de rotstuin. Weliswaar in een gedraineerde grond, maar zeker geen zeef, want ik denk dat ze meer te lijden zouden hebben onder te droge omstandigheden. Zo had ik ooit I. ret. 'Natascha' die wel hoog in de rotstuin stond. Je zag ze jaar na jaar wegkwijnen tot er na drie jaar niets meer overbleef, of was dit toeval?
« Laatst bewerkt op: 3 februari 2011, 22:08:27 door Luc Gilgemyn »
Lichtervelde, West-Vlaanderen