Auteur Topic: nieuwe lading stenen voor toekomstige rotstuin  (gelezen 63396 keer)

Filip Wauters

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 550
  • Geslacht: Man
Re: nieuwe lading stenen voor toekomstige rotstuin
« Reactie #75 Gepost op: 24 januari 2016, 20:26:40 »
Zo een verzonken rotstuin zie je niet veel . Geeft dit 's winters geen natte voeten? In natte winters staat bij ons het grondwater 1 spadesteek diep!
Sint-Niklaas, Oost-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: nieuwe lading stenen voor toekomstige rotstuin
« Reactie #76 Gepost op: 24 januari 2016, 20:53:25 »
Om op dat bankje te kunnen zitten moet natuurlijk het pad aangelegd zijn. Vandaar dat nog enkele ingrijpende werkzaamheden noodzakelijk waren, waaronder het aanbrengen van enkele lavasteentjes rond de staptegels. Op foto 3 zijn dan uiteindelijk de eerste aanplantingen gebeurd: 3 coniferen en een Forsythia. Forsythia viridissima 'Citrus swizzle'
Picea abies    'Tutsberg', Pinus uncinata 'Jesek', Thuja occidentalis 'Maks'.

Heel knap werk Filip !  ((3  Ik zie dat er in uw tuin heel veel grote stenen liggen met hoogteverschillen , ziet er heel gezellig uit !  ((14
Ieper , West-Vlaanderen

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4114
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: nieuwe lading stenen voor toekomstige rotstuin
« Reactie #77 Gepost op: 24 januari 2016, 21:06:54 »
Zo een verzonken rotstuin zie je niet veel . Geeft dit 's winters geen natte voeten? In natte winters staat bij ons het grondwater 1 spadesteek diep!
Filip, het gebeurt soms wel eens dat die put tijdelijk onder water staat in de winter, maar koude en water is minder erg dan warmte en water. Deze winter is er nog geen probleem geweest. Het idee is gekomen omdat ik maar een kleine hoeveelheid van die Ardeense steen had en in de diepte heb je minder steen nodig dan in de hoogte. Andere voordelen: minder uitdroging en koelere plaatsen.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Filip Wauters

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 550
  • Geslacht: Man
Re: nieuwe lading stenen voor toekomstige rotstuin
« Reactie #78 Gepost op: 24 januari 2016, 21:30:13 »

Heel knap werk Filip !  ((3  Ik zie dat er in uw tuin heel veel grote stenen liggen met hoogteverschillen , ziet er heel gezellig uit !  ((14
[/quote]

Is het ook Danny. Altijd welkom.
Sint-Niklaas, Oost-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: nieuwe lading stenen voor toekomstige rotstuin
« Reactie #79 Gepost op: 24 januari 2016, 22:51:53 »
Om op dat bankje te kunnen zitten moet natuurlijk het pad aangelegd zijn. Vandaar dat nog enkele ingrijpende werkzaamheden noodzakelijk waren, waaronder het aanbrengen van enkele lavasteentjes rond de staptegels. Op foto 3 zijn dan uiteindelijk de eerste aanplantingen gebeurd: 3 coniferen en een Forsythia. Forsythia viridissima 'Citrus swizzle'
Picea abies    'Tutsberg', Pinus uncinata 'Jesek', Thuja occidentalis 'Maks'.

Zeer mooi hoekje met die maanstenen, Filip. Met dat soort stenen kan je alleszins boeiende rotstuintjes maken. Maanstenen zijn vaak hard, en minder geschikt om planten op te zetten, maar in de vele gaten en spelonken kun je toch wel één en ander kwijt.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Filip Wauters

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 550
  • Geslacht: Man
Re: nieuwe lading stenen voor toekomstige rotstuin
« Reactie #80 Gepost op: 26 januari 2016, 18:18:42 »
Zeker Frankie
want als alle schaduwplekjes voor de Saxen volgeplant zijn kan ik nog altijd bovenop een Sempervivum kwijt.
Sint-Niklaas, Oost-Vlaanderen

Filip Wauters

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 550
  • Geslacht: Man
Re: nieuwe lading stenen voor toekomstige rotstuin
« Reactie #81 Gepost op: 21 maart 2016, 09:28:49 »
Na 4 maanden beslommeringen is mijn nieuwe rotstuinproject eindelijk af. Gelukkig was de winter zacht zodat er vlot kon voortgewerkt worden. Het ging hier om een deel van de tuin die al lang een rommelhoekje was waar hopen stenen lagen te wachten op een geschikt plaatsje. De aanzet is eigenlijk in het vroege najaar noodzakelijkerwijs van start gegaan. Er stonden namelijk nog 2 big bags met 2 soorten afstrooisel, gele kwartsiet en canadian purple slate, een overblijfsel van de grote rotstuin en de yucca border. Vermoedelijk stonden die zakken er al een 5 tal jaar waardoor de zakken zelf langzamerhand waren begonnen te desintegreren tot op het punt dat ze begonnen open te scheuren. Ik heb even moeten zoeken voor een foto van die onooglijke hoekje. Op foto 1 is het het stuk rechts achter de betonmolen. Op foto 2 moet alles wat er ligt verwijderd worden, om nog maar te kunnen starten. Ik heb het me weeral moeilijk gemaakt. Zucht.
Sint-Niklaas, Oost-Vlaanderen

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: nieuwe lading stenen voor toekomstige rotstuin
« Reactie #82 Gepost op: 21 maart 2016, 13:08:12 »
Na 4 maanden beslommeringen is mijn nieuwe rotstuinproject eindelijk af.




Ik ben al erg nieuwsgierig wat het eindresultaat is geworden Filip  !

Filip Wauters

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 550
  • Geslacht: Man
Re: nieuwe lading stenen voor toekomstige rotstuin
« Reactie #83 Gepost op: 21 maart 2016, 16:31:56 »
Wij vinden het geslaagd Lily-Anne.
Sint-Niklaas, Oost-Vlaanderen

Filip Wauters

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 550
  • Geslacht: Man
Re: nieuwe lading stenen voor toekomstige rotstuin
« Reactie #84 Gepost op: 21 maart 2016, 16:40:15 »
Het stuk is nu vrijgemaakt van alle stenen. Het betreft een stuk van ongeveer 4 m x 2 m. De hoogte die we willen bereiken is eveneens 2 m, dus dit vereist een steunmuur die stevig genoeg is om alle gewicht tegen te houden. Er wordt dus een geul gegraven om een fundering te voorzien.
Sint-Niklaas, Oost-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: nieuwe lading stenen voor toekomstige rotstuin
« Reactie #85 Gepost op: 21 maart 2016, 19:38:00 »
Het stuk is nu vrijgemaakt van alle stenen. Het betreft een stuk van ongeveer 4 m x 2 m. De hoogte die we willen bereiken is eveneens 2 m, dus dit vereist een steunmuur die stevig genoeg is om alle gewicht tegen te houden. Er wordt dus een geul gegraven om een fundering te voorzien.

Jawatte , je zit ook niet stil Filip ..... ;)  ((12
Ik ben wel benieuwd ......
Ieper , West-Vlaanderen

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6777
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: nieuwe lading stenen voor toekomstige rotstuin
« Reactie #86 Gepost op: 21 maart 2016, 21:47:34 »
Toch ben ik ook benieuwd
Maar heel zijn tuin is prachtig.
Van de ene verbazing in de andere.
allemaal prachtig gebouwd met prachtige beplanting.

Filip Wauters

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 550
  • Geslacht: Man
Re: nieuwe lading stenen voor toekomstige rotstuin
« Reactie #87 Gepost op: 22 maart 2016, 19:31:47 »
Bedankt mensen, maar ik toon alleen nog maar wat kale grond. We zullen wat verder werken. Omdat die fundering stevig moet worden kan ik er best wat ijzer doorwerken.
Sint-Niklaas, Oost-Vlaanderen

Filip Wauters

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 550
  • Geslacht: Man
Re: nieuwe lading stenen voor toekomstige rotstuin
« Reactie #88 Gepost op: 22 maart 2016, 19:34:58 »
Alle stukken ijzer of metalen staven die ik de laatste 2 jaar bijgehouden had komen nu van pas. Zo moet ik dat al niet meer kopen. Het voordeel van alles bij te houden. Ooit kun je dit toch gebruiken, zo blijkt nu.
Sint-Niklaas, Oost-Vlaanderen

Filip Wauters

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 550
  • Geslacht: Man
Re: nieuwe lading stenen voor toekomstige rotstuin
« Reactie #89 Gepost op: 22 maart 2016, 19:40:09 »
En dan is het tijd om een betonnetje te maken met de molen van de eerste foto's. Per aanhangwagen gaan halen is wel gemakkelijker maar dan heb ik voor mijn doel telkens te veel. Dan maar zelf maken met gekochte zakjes zand, cement en keien. Langzaam maar zeker, vooral omdat het winter is, dus vrij koud. December was extreem zacht maar uitharden duurt toch merkelijk langer dan 's zomers.
Sint-Niklaas, Oost-Vlaanderen