Auteur Topic: Saxifraga 2017  (gelezen 68883 keer)

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2017
« Reactie #15 Gepost op: 3 februari 2017, 23:40:41 »
Vond ook nog een bloem op 'Neptun'. -2(
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Filip Wauters

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 550
  • Geslacht: Man
Re: Saxifraga 2017
« Reactie #16 Gepost op: 4 februari 2017, 08:05:11 »
De eerste Saxen beginnen zich te roeren

 ))4  Ga je Jan Foucquaert achterna Filip - ingeplant in een harde rots ?  -2(

Inderdaad Luc, geleerd van en bij de meester (Jan) zelf. Omdat mijn schaduwplaatsjes zeldzaam zijn moet het maar op de moeilijke manier.
Sint-Niklaas, Oost-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Saxifraga 2017
« Reactie #17 Gepost op: 4 februari 2017, 18:04:39 »
Hela, hela, mijn naam een beetje juist schrijven hé, ik weet dat het bijna zo moeilijk is als sommige plantennamen, maar toch ....

Voilà, ben meteen uit mijn winterslaap.

De Saxen beginnen zich te roeren ....pfff, dit geval hier stond al met bloemen voor het begon te vriezen en doet lustig verder. Was vorige jaren ook al de vroeg kampioen bij mij. Luistert naar de naam  'Joy Bishop'.

 ))2 ))2 ))2 --1 Mijn oprechte verontschuldigingen Heer Fouquaert - en ik had nog zo mijn best gedaan...  --13
Desondanks toch blij dat ik u uit uwe winterslaap heb gewekt en dat w'u hier weer mogen begroeten !!!  We klinken op een goed Saxenseizoen.  Het ziet er veelbelovend uit !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Saxifraga 2017
« Reactie #18 Gepost op: 6 februari 2017, 19:30:20 »
Ik hoop maar dat ik Jan F. (zo kan ik natuurlijk niet missen  -2( ) niet afgeschrikt heb...  ;)

Hier zijn er ook al wat knoppen te zien.

Saxifraga grisebachii 'Wisley' kondigt goede bloei aan...

en dat doet Saxifraga stribrnyi ook - hij liep vorig jaar wat zonnebrand op, maar daar is hij toch goed doorgekomen.

De kleine Saxifraga dinnikii v. alba heeft ook goede intenties.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2017
« Reactie #19 Gepost op: 6 februari 2017, 22:01:33 »
Hela, hela, mijn naam een beetje juist schrijven hé, ik weet dat het bijna zo moeilijk is als sommige plantennamen, maar toch ....

Voilà, ben meteen uit mijn winterslaap.

De Saxen beginnen zich te roeren ....pfff, dit geval hier stond al met bloemen voor het begon te vriezen en doet lustig verder. Was vorige jaren ook al de vroeg kampioen bij mij. Luistert naar de naam  'Joy Bishop'.

Daarzie...de Saxenman uit Melle is ook weer opgedoken. Alle 'verloren zonen' lijken hun weg terug te vinden naar het forum.  -2(
Terug van harte welgekomen, Leio!  ((3
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2017
« Reactie #20 Gepost op: 6 februari 2017, 22:04:33 »
Ik hoop maar dat ik Jan F. (zo kan ik natuurlijk niet missen  -2( ) niet afgeschrikt heb...  ;)

Hier zijn er ook al wat knoppen te zien.

Saxifraga grisebachii 'Wisley' kondigt goede bloei aan...

en dat doet Saxifraga stribrnyi ook - hij liep vorig jaar wat zonnebrand op, maar daar is hij toch goed doorgekomen.

De kleine Saxifraga dinnikii v. alba heeft ook goede intenties.

Ziet er allemaal goed uit, Luc, ik denk dat het wel eens een heel goed saxenseizoen zou kunnen worden. De winter tot nog toe was niet te zacht, maar ook niet te koud. Het lijkt ideaal. Laat ons verder duimen voor een 'normale' maand februari...

Oppassen met die Engleria's, Luc. Ze zijn nu al behoorlijk ver gevorderd. Te hevige nachtvorst zou tot schade van de bloemstengels kunnen leiden.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2017
« Reactie #21 Gepost op: 7 februari 2017, 00:16:29 »
Hey, Luc, je hoeft je niet te verontschuldigen, iedereen maakt fouten, is eigen aan de mens. Ons dochter heb ik ettelijke malen de regels haarfijn uitgelegd, hoe je 'dt-fouten' kan vermijden, moar ze schryft ter nog friend vele !!!

Enne, ik wou eerst nog naar de voordracht komen, maar er moesten twee zoontjes voetballen en ons dochter moest ondertussen ook naar de dansschool gevoerd worden.
Als de Hans komt, kunnen ze te voet gaan, ze moeten eerst toch opwarmen.

Zal morgen nog wat foto's posten, ik heb zelfs nog andere planten dan Saxen die bloemen laten zien, ongehoord ! --11
Pardon, 't is al vandaag ....
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re: Saxifraga 2017
« Reactie #22 Gepost op: 8 februari 2017, 20:33:46 »
Hela, hela, mijn naam een beetje juist schrijven hé, ik weet dat het bijna zo moeilijk is als sommige plantennamen, maar toch ....

Voilà, ben meteen uit mijn winterslaap.

De Saxen beginnen zich te roeren ....pfff, dit geval hier stond al met bloemen voor het begon te vriezen en doet lustig verder. Was vorige jaren ook al de vroeg kampioen bij mij. Luistert naar de naam  'Joy Bishop'.

 ))2 ))2 ))2 --1 Mijn oprechte verontschuldigingen Heer Fouquaert - en ik had nog zo mijn best gedaan...  --13
Desondanks toch blij dat ik u uit uwe winterslaap heb gewekt en dat w'u hier weer mogen begroeten !!!  We klinken op een goed Saxenseizoen.  Het ziet er veelbelovend uit !
Het blijft toch een dingetje voor een Vlaming, he.....Een Franstalige achternaam schrijven.... --11

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2017
« Reactie #23 Gepost op: 8 februari 2017, 21:08:16 »
De schuld van mijn verfranste achternaam ligt bij ene Bonaparte Napoleon. Vroeger was het zo iets als 'Van Kaer' ....De Franskiljons in die tijd verstonden geen Vlaams hé !
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re: Saxifraga 2017
« Reactie #24 Gepost op: 8 februari 2017, 21:21:49 »
De schuld van mijn verfranste achternaam ligt bij ene Bonaparte Napoleon. Vroeger was het zo iets als 'Van Kaer' ....De Franskiljons in die tijd verstonden geen Vlaams hé !

Die Napoleon had een Nederlandse vader: Bertus Bontepaard........... --11

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re: Saxifraga 2017
« Reactie #25 Gepost op: 8 februari 2017, 21:22:35 »
Ze verstonden ook geen Nederlands   -2(

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Saxifraga 2017
« Reactie #26 Gepost op: 8 februari 2017, 22:51:37 »
De schuld van mijn verfranste achternaam ligt bij ene Bonaparte Napoleon. Vroeger was het zo iets als 'Van Kaer' ....De Franskiljons in die tijd verstonden geen Vlaams hé !

Mmmm en "fou" is gek, dwaas.  )--1 -8(
« Laatst bewerkt op: 8 februari 2017, 22:53:38 door Gerrit Eijkelenboom »

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2017
« Reactie #27 Gepost op: 9 februari 2017, 08:56:40 »
Nou moe, en als je vier 'Fouquaerts' samen hebt is dat het equivalent van een complete zot.  ))4
Ik heb er ook een beetje van, je moet al goed gek zijn om planten die van oorsprong uit onherbergzame oorden (de bergen) komen, hier te willen doen groeien. En je denkt dat dit gaat lukken door van die rare constructies in je hof te construeren.
Normale mensen die dat te zien krijgen en ze horen mijn naam, dan zie je ze denken : 'Ach, die mens kan er niet aan doen'.
Natuurlijk, als die mensen totaal geen Frans kunnen, willen ze mij meteen in een dwangbuis proppen. --11
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jos Walravens

  • Rotsplantfanaat
  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 14
Re: Saxifraga 2017
« Reactie #28 Gepost op: 9 februari 2017, 09:56:25 »
Al vele winteruren doorgebracht op internet speurend naar Saxifraga's (hou ik van).  Maar ... ik lees steeds voor half-schaduw tot schaduw.  Mijn net voor de winter aangelegde rotstuin ligt Zuid-West georiënteerd. Vergeet ik dus best de Saxifraga's?  Of zijn er die de zon niet schuwen.
Op internet vind ik niet de betrouwbare oplossing. Over eenzelfde plant krijgt men uiteenlopende meningen!

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Saxifraga 2017
« Reactie #29 Gepost op: 9 februari 2017, 10:50:57 »
Nou moe, en als je vier 'Fouquaerts' samen hebt is dat het equivalent van een complete zot.  ))4
Ik heb er ook een beetje van, je moet al goed gek zijn om planten die van oorsprong uit onherbergzame oorden (de bergen) komen, hier te willen doen groeien. En je denkt dat dit gaat lukken door van die rare constructies in je hof te construeren.


Dan zijn er vele "zotten" Jan. Ook ik ben aan het experimenteren. Dionysia's in een zandbed met een uitsluitend mineraal mengsel bijvoorbeeld. Townsendia's idem. En zo zijn er velen, die het proberen net wat anders te doen.
Nu is dat experiment met jouw Saxifraga's wel erg drastisch, maar we zijn wel zeer benieuwd naar het vervolg. Het lijkt tot nu toe alleszins te slagen.