Auteur Topic: VRV - Kalender 2025  (gelezen 796 keer)

AdminLuc

• Forumbeheerder
  • Junior
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
VRV - Kalender 2025
« Gepost op: 15 januari 2025, 16:23:09 »
Januari 2025 : tijd om onze VRV - kalender op te starten.

Onze 1e VRV - bijeenkomst gaat door op Zaterdag 25 januari 2025.

Op deze 1e bijeenkomst van het nieuwe jaar worden 2 presentaties gegeven door eigen leden.
Meer details vindt u op volgende link:

https://www.vrvforum.be/?p=9302

Een niet te missen gelegenheid om met zijn allen weer samen te komen  ((3

Een volgende datum om zeker in de VRV- agenda te noteren:

Onze 2de lezingendag gaat door op 22 maart 2025

Lezingengevers deze dag zijn: Johan Mens en Joost Riksen : details in verband met deze lezing staan op onze website zie link hierbij:

https://www.vrvforum.be/?p=9355

Onze jaarlijkse VRV reis brengt ons dit jaar naar Nederland en dit op 25,26,27 en 28 april 2025

Voor details klik op volgende link: https://www.vrvforum.be/?p=9279

« Laatst bewerkt op: 15 maart 2025, 10:33:54 door AdminLuc »

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: VRV - Kalender 2025
« Reactie #1 Gepost op: 24 januari 2025, 16:24:34 »
We kijken er weer naar uit mijnheer de voorzitter ! Lekker gezeliig keuvelen en benieuwd wat onze sprekers (ster )in petto hebben !
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
« Reactie #2 Gepost op: 24 januari 2025, 17:11:07 »
We kijken er weer naar uit mijnheer de voorzitter ! Lekker gezeliig keuvelen en benieuwd wat onze sprekers (ster )in petto hebben !

Dan kijken we al met zijn tweeën Kris !  -2(  Al vermoed ik dat er meer zijn dan twee, anders moeten wij de hapjes en de drankjes in heel beperkte kring soldaat maken !  ))8
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Penningmeester VRV
« Reactie #3 Gepost op: 24 januari 2025, 18:46:20 »

Dan kijken we al met zijn tweeën Kris !  -2(  Al vermoed ik dat er meer zijn dan twee, anders moeten wij de hapjes en de drankjes in heel beperkte kring soldaat maken !  ))8
Wij komen ook.  Iemand moet jullie bedienen toch ?
Torhout, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #4 Gepost op: 26 januari 2025, 11:27:18 »
Nog maar eens een leuke dag gehad gisteren op onze eerste VRV bijeenkomst van 2025. Zelf heb ik geen vaste plantenborders in de tuin en ook hoogstens misschien maar 3 van de door Nico getoonde vaste planten in de collectie . Toch heb ik met veel interesse zitten luisteren en kijken naar het verhaal van Nico . Het is duidelijk dat hij een buitengewone goede tuinier is met enorm veel kennis .Zijn presentatie werd heel vlotjes gebracht en zijn vertelstijl was heel aangenaam. We  kregen verder  heel wat tips waarvan sommige ook te gebruiken zijn als je uitsluitend rotsplanten liefhebber bent.
Er zaten trouwens ook wel enige leuke bolgewassen tussen. Daarna was het de beurt aan Vera die ons op een aangename manier heeft ingewijd in het geslacht Roscoea. Zelf heb ik  3-tal soorten Roscoeain de tuin (peatbed) maar na haar verhaal heb ik gemerkt dat er nog wel een paar mogelijkheden zijn om er enkele toe te passen hier. Er werd keurig uitgelegd wat er allemaal bestaat , van waar ze komen , hoe ze moeten verzorgd worden etc...Kortom een heel volledig overzicht door Vera en Dirk die zich zonder meer mogen bestempelen als ervaringsdeskundige ! Desondanks dat  hier maar 1 geslacht behandeld werd was ook deze  presentatie heel tof  om te volgen.
Ja en onze legendarische receptie en tombola was uiteraard nogmaals een geweldige afsluiter .

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #5 Gepost op: 26 januari 2025, 12:28:42 »
Nog maar eens een leuke dag gehad gisteren op onze eerste VRV bijeenkomst van 2025. Zelf heb ik geen vaste plantenborders in de tuin en ook hoogstens misschien maar 3 van de door Nico getoonde vaste planten in de collectie . Toch heb ik met veel interesse zitten luisteren en kijken naar het verhaal van Nico . Het is duidelijk dat hij een buitengewone goede tuinier is met enorm veel kennis .Zijn presentatie werd heel vlotjes gebracht en zijn vertelstijl was heel aangenaam. We  kregen verder  heel wat tips waarvan sommige ook te gebruiken zijn als je uitsluitend rotsplanten liefhebber bent.
Er zaten trouwens ook wel enige leuke bolgewassen tussen. Daarna was het de beurt aan Vera die ons op een aangename manier heeft ingewijd in het geslacht Roscoea. Zelf heb ik  3-tal soorten Roscoeain de tuin (peatbed) maar na haar verhaal heb ik gemerkt dat er nog wel een paar mogelijkheden zijn om er enkele toe te passen hier. Er werd keurig uitgelegd wat er allemaal bestaat , van waar ze komen , hoe ze moeten verzorgd worden etc...Kortom een heel volledig overzicht door Vera en Dirk die zich zonder meer mogen bestempelen als ervaringsdeskundige ! Desondanks dat  hier maar 1 geslacht behandeld werd was ook deze  presentatie heel tof  om te volgen.
Ja en onze legendarische receptie en tombola was uiteraard nogmaals een geweldige afsluiter .

Ik kan het alleen maar 100 % eens zijn met uw analyse, Kris.

Beide onderwerpen liggen net iets buiten mijn huidig interesseveld maar ik kon beide lezingen uiterst smaken. We denken dikwijls over weinig lezinggevers te beschikken, maar dit werd gisteren nog maar eens ten stelligste ontkracht. Twee prachtige en aanstekelijke lezingen van een heel goed niveau en vooral.... met passie gebracht. Het enthousiasme droop er zo van af!

Ik ben zelf ook ooit met borderplanten begonnen zoals Nico en keek toch met enige weemoed terug naar die periode die zeker ook niet verkeerd was. Die grote vaste planten en grassen zijn zeker even mooi en boeiend als onze kleine rotsplanten, maar het bracht wel enorm veel fysiek werk met zich mee, dat herinner ik me nog. In mijn jonge jaren kon dat nog een beetje gerealiseerd worden, maar eens een frisse vijftiger geworden wordt zoiets toch wat te veel van het goeie. Dus enorm veel bewondering en respect voor zoveel noeste arbeid die deze borderplanten met zich meebrengen.
En tevens ook een hele mooie prestatie van Nico om een aantal uiteenlopende planten te selecteren op bloei en groeikracht om zo nieuwe interessante tuinplanten op de markt te brengen. Dat verdient zeker en vast een applaus!  ((3

Een dikke pluim ook voor Vera die een vrij onbekend genus als Roscoea in de schijnwerpers plaatst. Ik had er eigenlijk niet zo'n hoge pet van op omdat ik het genus ook niet kende. Na de presentatie moet ik toch vast stellen dat het hier om planten gaat die wel degelijk de moeite zijn en waar je een respectabele collectie kan van aanleggen. Spijtig genoeg zijn deze planten waarschijnlijk slecht beschikbaar.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Bert Stegeman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Love the mountains Summer and Winter
« Reactie #6 Gepost op: 26 januari 2025, 14:05:38 »
was inderdaad een geslaagde dag. ((12

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #7 Gepost op: 15 maart 2025, 08:07:05 »
Volgende zaterdag 22 maart alweer een nieuwe ledenbijeenkomst met twee lezingen gebracht door Johan Mens en Joost Riksen. Zoals gebruikelijk is er de klassieke tombola voorzien. Om de tombolalijst samen te stellen zijn nog wat planten nodig. Wie iets wenst te schenken voor dit goede doel, mag dit altijd melden bij een van de bestuursleden.

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #8 Gepost op: 23 maart 2025, 13:46:54 »
Volgende zaterdag 22 maart alweer een nieuwe ledenbijeenkomst met twee lezingen gebracht door Johan Mens en Joost Riksen. Zoals gebruikelijk is er de klassieke tombola voorzien. Om de tombolalijst samen te stellen zijn nog wat planten nodig. Wie iets wenst te schenken voor dit goede doel, mag dit altijd melden bij een van de bestuursleden.
En dat het weer een topdagje was ...Toch in mijn beleving . De eerste reeks werd enorm vlot aan mekaar gepraat door Joost . Er zijn zeker genoeg orchideeën liefhebbers bij onze VRV en dan denk ik dat het zeker moet gesmaakt zijn bij meerdere mensen , ik ben er één van ... Joost is een goede verteller met duidelijk ook veel kennis en passie. Het heeft me op geen enkel moment verveeld en de aanpak om van Noord naar Zuid Europa te reizen vond ik ook een originele benadering. Ieder zal daar zijn eigen idee over hebben maar bij  Joost zijn visie  dat de "splitters" vaak te ver gaan kan ik me zeker aansluiten ! Hij bracht dit thema met de nodige relevantie en nuchterheid die ik alleen maar heel erg kan toejuichen . Keep it simple was ook zijn devies .
Ook in de namiddag een heel goede lezing van heel hoog niveau. Johan kent aardig wat van planten en de natuur en bracht deze lezing op een heel originele manier. Het waren niet zomaar prentjes en namen maar ook een pak nostalgie en passie. Heel knap gedaan om het op deze manier te brengen.Ook deze reeks verveelde me geen seconde en we hebben ook diverse goede tips gekregen ! Ook de tip van de Hamamelis was van goudwaarde . Het heeft me ook begeesterd om eens Galanthus te zaaien . Jawel ook in Vlaanderen hebben we zulke steengoede liefhebbers  met enorme kennis! Johan wist heel goed waarover hij sprak en bracht dit op een zeer rustige en aangename manier. Het was natuurlijk ook zo nostalgisch om weer eens in de UK te vertoeven ...         
« Laatst bewerkt op: 23 maart 2025, 13:49:17 door Kris De Raeymaeker »

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #9 Gepost op: 23 maart 2025, 22:54:52 »
Ik heb hier maar weinig aan toe te voegen Kris.
Orchideeën en Galanthus. Het ligt eveneens in mijn interesseveld en van veel mensen heb ik de indruk, getuige het talrijk opgekomen publiek. Het is weer eens wat anders, maar dat mag zeker en vast. Ik denk wat we al langer weten dat onze groep een bredere interesse heeft dan louter rotsplanten.

Ik zag twee rasechte plantenliefhebbers in Gent. Het ging over Galanthus en orchideeën. Twee groepen van planten waar in sommige middens grof geld mee verdiend wordt. Joost en Johan bewandelen duidelijk een ander pad. De liefhebberij en de beleving stond centraal in beide lezingen wat ik erg lovenswaardig vond. Dikke duim voor beide heren!  ((14