Auteur Topic: artikel, The International Rockgardener  (gelezen 15652 keer)

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: artikel, The International Rockgardener
« Reactie #30 Gepost op: 28 juli 2017, 13:09:37 »
Orchis punctulata is een van de mooiste orchideeën van Europa en zeer zeer zeldzaam op Cyprus.


Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: artikel, The International Rockgardener
« Reactie #31 Gepost op: 28 juli 2017, 13:12:20 »
Voor wie niet van orchideeën houdt, is er nog veel te zien. Zo ziet een Mediterraan eiland er uit in maart en april. Hier bij een opgraving.




Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: artikel, The International Rockgardener
« Reactie #32 Gepost op: 28 juli 2017, 14:35:57 »
Het Griekse deel van Cyprus wordt gedomineerd door het Troodos gebergte. Op een tocht daarheen zagen wij grote kussen op de rotswanden. Arabis purpurea, een endemische soort. Ik vond nog wat zaad en inmiddels staan er plantjes in bloei.




Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: artikel, The International Rockgardener
« Reactie #33 Gepost op: 28 juli 2017, 17:29:50 »
 ((13 ((13 ((13 Hoed af, Gerrit !  Wat een artikel... het neemt welhaast encyclopedische vormen aan !  -6(

Het Griekse deel van Cyprus wordt gedomineerd door het Troodos gebergte. Op een tocht daarheen zagen wij grote kussen op de rotswanden. Arabis purpurea, een endemische soort. Ik vond nog wat zaad en inmiddels staan er plantjes in bloei.


Een interessant plantje Gerrit ! Top !

Voor wie niet van orchideeën houdt, is er nog veel te zien. Zo ziet een Mediterraan eiland er uit in maart en april. Hier bij een opgraving.



Grutjes wat een aanblik en dan nog in zo een setting !  Om duimen en vingers bij af te likken !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: artikel, The International Rockgardener
« Reactie #34 Gepost op: 28 juli 2017, 18:07:39 »
Over Arabis purpurea is al wat geschreven. Een aantal jaren geleden. Pim en Kris hadden hem korte tijd in cultuur en toen verdwenen. Hij lijkt gemakkelijk, kiemt vlot en de zaailingen bloeien al na een paar maanden. Maar hoe te houden in de winter. In Cyprus staat hij in verticale crevices, dus we weten wat te doen.
Maar zaden achter houden is wel noodzakelijk. Het is een mooi ding en verspelen wil je niet.

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: artikel, The International Rockgardener
« Reactie #35 Gepost op: 29 juli 2017, 00:17:29 »
Heel knap artikel, Gerrit! De fotografie ... schitterend! Zoals gewoonlijk, van het allerhoogste niveau! Proficiat!  ((3 ((14 -6(

Die Arabis is inderdaad een hele knappe plant. Je moet hem dus behandelen als een kortlevende plant, Gerrit
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: artikel, The International Rockgardener
« Reactie #36 Gepost op: 30 juli 2017, 11:40:23 »
Over Arabis purpurea is al wat geschreven. Een aantal jaren geleden. Pim en Kris hadden hem korte tijd in cultuur en toen verdwenen. Hij lijkt gemakkelijk, kiemt vlot en de zaailingen bloeien al na een paar maanden. Maar hoe te houden in de winter. In Cyprus staat hij in verticale crevices, dus we weten wat te doen.
Maar zaden achter houden is wel noodzakelijk. Het is een mooi ding en verspelen wil je niet.

Staat hij daar ook op een zekere hoogte waar hij in de winter wat vorst over zich heen krijgt Gerrit ?
Harelbeke-West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: artikel, The International Rockgardener
« Reactie #37 Gepost op: 30 juli 2017, 18:41:07 »

Staat hij daar ook op een zekere hoogte waar hij in de winter wat vorst over zich heen krijgt Gerrit ?

Oei, een moeilijke vraag. Ik schat de hoogte op 800m. Maar wat de gevolgen zijn voor Cyprus weet ik niet. Ik lees iets over UK hardiness 4 (-10 to -5 gr. C.)

Ik denk dat je gerust kunt stellen dat de plant onvoldoende winterbestendig is.

Jan Tholhuijsen

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1059
  • Geslacht: Man
Re: artikel, The International Rockgardener
« Reactie #38 Gepost op: 29 september 2017, 16:45:05 »
In IRG September 2017 : the description of a new Tulipa species  by J.J. de Groot and  K.S. Tojibaev...... Jan Tholhuijsen encourages another new project for the garden .....Zdenek Zvolanek praises  fabaceae for the garden and Kenton J. Seth reviews a book on Cactus........ free to download here..

http://www.srgc.org.uk/logs/logdir/2017Sep281506621414IRG93.pdf

Een deel ervan, mijn avontuur  van afgelopen winter, met de lichtgewicht troggen.


« Laatst bewerkt op: 29 september 2017, 16:47:48 door Jan Tholhuijsen »
Omgeving Roosendaal

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: artikel, The International Rockgardener
« Reactie #39 Gepost op: 29 september 2017, 18:28:59 »
Een interessant artikel voor hen die zware onhandelbare troggen beu zijn. (zoals ikzelf eigenlijk) Een handleiding voor onhandige knutselaars? Klopt toch he Jan? Mooi gedaan hoor.

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: artikel, The International Rockgardener
« Reactie #40 Gepost op: 29 september 2017, 21:03:28 »
Knap artikel, Jan, en wat een eer om in de IRG te komen!  ((3
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: artikel, The International Rockgardener
« Reactie #41 Gepost op: 29 september 2017, 21:16:35 »
Zal wel een goed gevoel geven als je,  je eigen artikel ziet verschijnen in een toonaangevend blad! Een heel uitgebreid artikel Jan! Weer zoveel mensen, die nu lichtgewicht troggen kunnen gaan maken!
De beelden waren mij wel bekend van je artikel’s en YouTube filmpjes , maar blijven een heel goede handleiding voor wie een lichtgewicht trog wil maken . Zelf heb ik deze zomer een kleintje gemaakt waarvan het cementgedeelte nog moet gedaan worden ( als ik eens tijd heb )

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: artikel, The International Rockgardener
« Reactie #42 Gepost op: 29 september 2017, 21:51:19 »
Knap hoor Jan !  -6(
Harelbeke-West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: artikel, The International Rockgardener
« Reactie #43 Gepost op: 24 november 2017, 15:45:29 »
http://www.srgc.org.uk/logs/logdir/2017Nov231511460835IRG_95_November_2017.pdf

Dit is de link naar een nieuw artikel over Townsendia. Het is reeds verschenen in Rotsplantenforum, het kwartaalblad van de VRV. Naar aanleiding hiervan heeft Maggi Young, redactrice van de IRG mij gevraagd dit artikel te vertalen en eventueel te bewerken. Omdat de IRG een e-magazine is, kunnen daar veel foto's worden geplaatst. Dus voor hen die het artikel al kennen, is het toch nog de moeite waard om een kijkje te nemen.

                                       
                         
                                                           Townsendia exscapa


                                         

                                                           Townsendia spathulata 'Cotton Ball'

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4026
  • Geslacht: Man
    • gentians
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be