Algemeen > Reizen, uitstappen en reisverhalen

Genieten in de Dolomieten

(1/7) > >>

Pim Hols:
Al anderhalve week retour uit Cavalese in de Italiaanse Dolomieten. Ik had even tijd nodig om de ca. 900 fotootjes (botanisch) te inventariseren.  
Cavalese ligt in de noordelijke provincie Trentino, vlak onder de (noordelijkste) provincie Zuid-Tirol. Trentino en Zuid-Tirol vormen samen de regio Trentino-Zuid-Tirol.
Het is een soort van wintersportgebied dat 's zomers eveneens is opengesteld voor de nodige bergwandelaars en bewonderaars.
Cavalese ligt op ca. 1000 meter hoogte. Vanuit het dorp zelf kan je met de cabine en stoeltjeslift naar de Alpe Cermis. Je komt dan tot een hoogte van ca. 2230 meter.
Best al wel interessant. Hier ben ik 1x geweest.
Ca. 30 km verderop lag het plaatsje Predazzo. Hier kon je eveneens met de cabine en de stoeltjeslift naar een hoogte van 2200 meter. Maar route 516 al klimmend volgend kom je tot een hoogte van 2670 meter bij de Rifugio torre di Pisa. Dat wordt al interessanter. Dit gebied heb ik 2x bezocht.
Als derde lokatie ben ik vanuit San Martino de hoogte ingegaan, tot 2609 meter. Eerst met een kleine 8 persoonscabine en daarna met een 40 mans cabine. Daar kan je tot ca. 3000 meter hoogte klimmen, maar daar heb je nauwelijks de tijd voor, in zo'n weids en uitgestrekt berggebied, waar zoveel te ontdekken valt.

Bij Predazzo, rond de Rifugio torre di Pisa onder meer gezien; Leontopodium alpinum, Arenaria ciliata, Campanula scheuchzeri, Cerastium latifolium.

Pim Hols:
Tevens:
Draba tomentosa, Viltig Hongerbloempje,
Erigeron uniflorus, Eenhoofdige fijnstraal,
Gentiana clusii,
Linaria alpina, Alpenleeuwebek.

Het blijft schitterend om bepaalde soortjes te 'ontdekken', vooral als er zo weinig exemplaren lijken te groeien. Bijvoorbeeld onderstaand Drabaatje.

Pim Hols:
Een impressie van de omgeving bij Predazzo ter hoogte van Rifugio torre di Pisa.
Misschien overbodig om te vermelden, maar de naam heeft betrekking op de (scheve) stand van een aantal 'bergpieken'.

Pim Hols:
De bekende Potentilla nitida kwam er in grote aantallen voor. De kleur varieerde sterk van heel licht tot bijna echt rood. Natuurlijk ook naar gelang de 'ouderdom' van de bloem, maar de hoogte van de groeiplaats lijkt er eveneens mee te maken te hebben. Hoe hoger hoe roder.

Anemone baldensis, Monte Baldo Anemoon,
Papaver alpinum subspecie rhaeticum,
Potentilla nitida, Rose Ganserik,
Saxifraga exarata subspecie moschata,

Pim Hols:
Wordt vervolgd.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie