Planten > Bloembollen-Knollen-Wortelstokken

Oncocyclus Irissen in Vlaanderen

<< < (2/5) > >>

Luc Gilgemyn:
Petje af Freddy !   :o :o
Het is zeker een krachttoer om die schoonheid hier, in ons klimaat, in bloei te krijgen !  Formidabel !!
Volgend jaar probeer ik dit ook !  ;)

Freddy Vleugels:
(Jef) Algemeen kan men stellen dat de soorten uit Iran en Turkije o.a. voorkomend op de heuvels rond de berg Ararat (herinner u de voordracht van Arthur Nicholls) vrij winterhard zijn omdat ze zoals aangehaald groeien in hogergelegen droge stenige berggraslanden. De soorten uit o.a. Israël, Libanon, Syrië en Jordanië zijn wel vorstgevoelig en kan men bij ons alleen in een kas (proberen te) kweken. Wel dient gezegd dat de oncocyclus irissen géén gemakkelijke planten zijn en daarom doorgaans allemaal in pot en in kas worden gekweekt. De wortelgroei (oncocyclus irissen hebben een wortelstok) begint in de herfst maar het is wel zo dat de grond in de natuur nog vaak droog is als de winterkoude begint (vandaar beschutten tegen de neerslag vanaf de nazomer tot in het voorjaar). De echte groeiperiode is in de lente. De bloei in mei/juni.
(Kris) In de natuur varieert de bodem waarin ze groeien van zware klei tot lichte 'vulkanische' zandbodems. Zelf kweek ik ze buiten in een zeer doorlatend mengsel waarin veel vulca vermengd is en dat ietsjes kalkrijk is. Een zeer zonnige standplaats is noodzakelijk, dat spreekt voor zich.

Frankie Wulleman:
Dus de plant moet bij buitenteelt tijdens de late herfst en winter worden afgedekt? Is een plexiplaat daarbij voldoende?
Welke is de oorspronkelijke groeiplaats van uw plant, Freddy, ik neem aan het 'koudere' Turkije en Iran?
Zijn die wortelstokken te vergelijken met die van baardirissen?

Freddy Vleugels:
(Frankie)
. Mijn planten dek ik steeds af met een glasplaat (plexiplaat is ook oké natuurlijk) boven de plant waarbij het water afloopt van het glas "weg van de plant" als het ware. Het is zeer belangrijk bij het afdekken (voor de meeste planten toch, zoals oncos) dat er luchtcirculatie blijft bestaan m.a.w. de "zijkanten" moeten open blijven.
. De voorouders van de plant zijn afkomstig van oost Turkije.
. Oncos behoren tot de baardirissen en hebben dan ook een overeenkomstige wortelstok of rhizoom (zie foto)

(Kris)
. Pas gedeelde oncos zijn zeer gevoelig voor bacterierot gedurende enkele weken na het scheuren en herplanten; de infectie verschijnt soms bij het minste vocht zoals een periode van hoge luchtvochtigheid. Het delen gebeurt meestal in de nazomer.
. Goed ingegroeide pollen van oncos hebben overjarige wortels tot 40 cm diep in de grond waar ze op zoek gaan naar wat vocht tijdens de heetste maanden. Het is dan ook niet verwonderlijk dat bij het opgraven en delen van de pollen de plant er onder lijdt; het kan een paar jaar duren voor ze er zich volledig van hersteld heeft. Let erop dat je de rhizoom horizontaal plant.
. Het grootste gevaar komt, zoals voor vele planten, van virusinfecties. Onderzoek de planten daarom regelmatig en voorkom of verwijder zo snel mogelijk bladluizen.

Kris De Raeymaeker:
Bedankt Freddy voor deze heel bruikbare en interessante info! Kweek jij er ook een aantal in de kas ?
Dat de wortels diep gaan heb ik al gemerkt ... ik gebruik hele diepe potten en ze gaan er nog een flink stuk door tot diep in het zandbed...

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie