Planten > Bloembollen-Knollen-Wortelstokken

Grondmengsels-Substraten en Toeslagmaterialen

<< < (3/11) > >>

Luc Gilgemyn:
We willen altijd komen helpen Hendrik !  :D ;)

Hendrik Van Bogaert:

--- Citaat van: Luc Gilgemyn op 12 november 2010, 17:34:25 ---We willen altijd komen helpen Hendrik !  :D ;)

--- Einde van citaat ---

Da's een aanbod om te overwegen!
 ;)
 

Wim Boens:

--- Citaat van: Hendrik Van Bogaert op 12 november 2010, 17:22:37 ---Bloembollenbak staat boemvol met vnl. irissen, corydalis (steppesoorten), sternbergia, galanthus (fosteri, peshmenii,trojanus), colchicum, wat fritten en ook botanische pioenen (coriacea, rhodia, cambessedesii, mascula (Cyprus)....maar geen crocus. Zal veel werk hebben met fotootjes te schieten

--- Einde van citaat ---

Een interessante bloemvolle  ::) bak, Rik.

Cor van Kapel:

--- Citaat van: Jozef Lemmens op 12 november 2010, 12:36:49 ---Brekerszand is zoals de naam aangeeft gebroken zand. Dit wordt verkregen door het breken (kapot kloppen, trillen) van keien. Deze gebroken keien gaan door zeven (ziften), waardoor ze gesorteerd worden volgens dikte (bijvoorbeeld zie Japans split). Wat door de zeef met de kleinste opening valt (of overblijft) is dus zand. Brekerszand heeft zodus een scherpe (gebroken) structuur. Het zou kunnen dat hierbij klei aanwezig is, maar ik vermoed dat dit dan maar een klein gedeelte kan zijn die aan de buitenzijde van deze keien aanwezig is.

--- Einde van citaat ---
Even een aanvulling op het Brekerzand verhaal;
In NL (maar dat zal in B niet veel anders zijn 8)) wordt als brekerzand (ook?) zand verkocht dat bij het breken van metsel- en betonpuin vandaan komt. Een afvalproduct dus :o. Afhankelijk van de herkomst van het puin (schoon of licht vervuild) kunnen er flinke verschillen optreden in kwaliteit (zuiverheid) van het brekerzand. Er zullen meestal ook fijne cement deeltjes doorheen zitten. Brekerzand is op de markt gezet om primaire bouwstoffen (vergelijkbaar zand van een groeve) te besparen. Het wordt veel gebruikt als 'inveegzand' bij bestratingswerken (daar kan een lichte vervuiling en cement geen kwaad).

Ik heb 25 jr milieuhandhaving gedaan en weet dus wel een beetje waar "Abraham de mosterd haalt" ;D ;D.
Zou er voor gevoelige planten mee oppassen en bovenstaande verhalen over de problemen met dit soort zand lezende, denk ik dat mijn vermoeden juist is. 

Kris De Raeymaeker:

--- Citaat van: Wim Boens op 12 november 2010, 16:26:25 ---(gevonden: Er bestaat iets als kift 2/5 (wat misschien geen fijne deeltjes genoeg heeft?) en iets als gekalibreerd zand in verschillende grofheid gaande van 0,20/0,50 tot 5/8 voor in filterinstallaties (waarschijnlijk heel duur))

--- Einde van citaat ---

Wim , ik heb zelf slechte ervaringen met kift als toeslagmateriaal in potten ....Kift bestaat uit allemaal ronde steentjes (er zitten geen scherpe tussen zoals bij japans split)
Tenminste toch de kift die wij hier kunnen kopen bij de bouwhandel.
Mijn ervaring is dat -wanneer het gebruikt wordt als toeslag in grondmengsels van potten -het grondmengsel toeslaat. In plaats van extra drainage te geven in het substraat doet het de grond dichtslaan wat ik wijt aan de ronde vormen van de keitjes?

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie