Beelden van en activiteiten in en rond onze rotstuinen > Vermeerderen van Orchidaceae

POGING 2015

<< < (2/6) > >>

Brian Blanken:
Hoi Lily-Anne,

De zaden die ik tot op heden heb geprobeerd zijn die van de : orchis mascula

Er zijn nog zaden onderweg van Gerrit Eijkelenboom, zaden van de  : Epipactis palustris nogmaals bedankt he  :D


Graag zou ik ook nog zaden willen van een ophrys soort. Daar ik nu zelf plantjes heb van de Ophrys sphegoedes  & Ophrys apifera  ;D ;D


De ophrys insectifera lijkt mij wel leuk maar ik ben op dit moment tevreden met alles ;-)

Ik weet trouwens niet eens hoe het gaat aflopen he, op dit moment ziet alles er goed uit maar dat wilt nog niets zeggen...


kwa vergrootglas : de vergroting van deze is 10  x  met iets gelijkaardig als deze

http://www.allekabels.nl/na/1668/1074720/vergrootglas-met-lamp.html


ik heb voor mij zelf ook nog een zwaardere  een die tot 30 x gaat als ik het goed had...


Gerrit Eijkelenboom:

--- Citaat van: Brian Blanken op 14 augustus 2015, 19:03:31 ---14/08/15:   Tot op heden ziet alles er goed uit, ook het potje dat geïnfecteerd was toont geen verdere schimmelvorming


--- Einde van citaat ---

Wat zien we op de foto's?

Brian Blanken:
Zaden van de orchis mascula op de voedingsbodem : +- 1 week na zaaien. 

De  foto's zijn genomen met een vergrootglas voor de lens  : vergroting is +- 10 x 
                                                                             
hier kan je ze groter zien

http://www.mijnalbum.be/Diashow-F7SDH6LF

Gerrit Eijkelenboom:
Is de voedingsbodem nodig omdat zaden van orchideeën zelf geen voedsel bij zich hebben om te kiemen? Ze zijn afhankelijk van de schimmels van andere gewassen. Heet die voedingsbodem aggar? Waarom moet alles zo steriel verlopen? Blijft die voedingsbodem anders niet vers. Of is er nog een andere reden.
Waarom hebben anderen een kast en jij niet. Moet het zonder kast ook lukken?

Bedankt voor het uitgebreid documenteren van je experimenten trouwens. Er zijn geïnteresseerde leken, zoals ik, die dit misschien gaan navolgen.

Lily-Anne Vereecken:
Gerrit, het antwoorden op je vragen laat ik aan Brian over. Op het internet en YouTube is enorm veel te vinden over orchideeën zaaien . Boeiende materie !

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie