Planten > Bloembollen-Knollen-Wortelstokken

Cyclamen 2010

(1/48) > >>

Kris De Raeymaeker:
De laatste jaren plant ik steeds meer Cyclamen in de rotstuin.In de natuur staan ze ook vaak in en tussen de stenen.
Ze blijven er veel compacter .Na een periode van vorst herstellen de soorten die in de rotstuin staan veel sneller dan degene in de borders.
Dit was een observatie die ik al langer mocht doen.Een liefhebber uit Bulgarije gaf me recent een goede uitleg voor dit fenomeen.
De planten in de rotstuin hebben meer compacte bladstelen .De planten in de border groeien wat losser en hebben langere bladstelen  waardoor de bladeren makkelijker de natte grond raken.
Daardoor gaan ze sneller beschadigen als ze door de vorst tegen de grond worden getrokken.
Hier Cyclamen coum zoals hij vandaag staat te bloeien.

Luc Gilgemyn:
Hij staat er wel beeldig bij Kris !!
Als dat dak achteraan niet op de foto zou staan zou ik 'm zo in één of ander gebergte in Klein Azië situeren !!

Kris De Raeymaeker:
Deze staat niet in de tuin maar wel in de kas .Het gaat om een redelijk zilverbladige vorm van creticum
Hij stond mooi want ondertussen heeft één of andere rups of made de bladeren afgevreten.

Luc Scheldeman:
Enkele vormen van Cyclamen persicum die tonen hoe groot de verscheidenheid binnen de species kan zijn:
 - C. persicum var. persicum CS90560 is een vrij winterharde selectie die oorspronkelijk op Mt. Meron in Israël werd   
   gevonden door de Cyclamen Society (op 1200 m hoogte).
 - C. persicum var. persicum f. puniceum, een selectie uit Libanon.
 - C. persicum met zilverkleurig blad

Kris De Raeymaeker:

--- Citaat van: Luc Scheldeman op 19 februari 2010, 20:50:05 ---Enkele vormen van Cyclamen persicum die tonen hoe groot de verscheidenheid binnen de species kan zijn:
 - C. persicum var. persicum CS90560 is een vrij winterharde selectie die oorspronkelijk op Mt. Meron in Israël werd   
   gevonden door de Cyclamen Society (op 1200 m hoogte).
 - C. persicum var. persicum f. puniceum, een selectie uit Libanon.
 - C. persicum met zilverkleurig blad

--- Einde van citaat ---
Zij zijn mooi Luc en waarschijnlijk binnen het geslacht wat ondergewaardeerd.
Persicums zijn nochtans ideale planten om -als kennismaking met dit geslacht-te zaaien.Ze groeien goed en bloeien vrij snel (na 2 jaar kan).Winterhard is bij mij nog geen enkele gebleken.
De "silvers" zijn mooi maar in de natuur kom je ze uiterst zelden tegen ,alhoewel ....Ik zou zeggen aan de lezers van ons forum kom naar Gent op 6 maart ...en je zal "silvers" zien...

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie