Planten > Bloembollen-Knollen-Wortelstokken

Wat bloeit er nu - diverse bloembollen

(1/57) > >>

Chris Vermeire:
Een nieuwe topic om bloembollen die niet zoveel voorkomen te tonen en niet iedere keer een nieuw topic te moeten beginnen,
op winteraconiet is het nog even wachten al zitten de bloemen klaar, hier in de koude serre Eranthis pinnatifolia in bloei.

Luc Scheldeman:
Gymnospermium is een minder gekend bolgewas dat samen met Leontice behoort tot de Berberidaceae. Ze groeien in C-Azië op stenige berghellingen in arme grond in de volle zon waar ze beginnen te bloeien van zodra de sneeuw begint af te smelten.
Eén van de mooiste soorten is Gymnospermium albertii, hier opgekweekt uit een zaadcollectie op Mt. Chimgan Uzbekistan.
Kenmerkend zijn de tot 20cm hoge bruinrode bloemstengels die de gele bloemen met roodbruine markeringen dragen.
Alhoewel deze planten winterhard zijn, zijn ze door hun nood aan een droge rustperiode eigenlijk alleen geschikt voor pot of bollenbak.

Kris De Raeymaeker:
Wow Chris ,wat een prachtige plant en ook nog eens een schitterende foto (wat is jouw fotouitrusting?)
Deze soort heb ik al eens getracht om te zaaien ,maar spijtig genoeg zonder resultaat .
Vorig jaar had ik hem besteld in de UK ,maar als puntje bij paaltje kwam was hij er niet bij .Prachtig ding.
Net voor de laatste sneeuw kwam er buiten 1 winterakoniet boven piepen maar nu is hij nogmaals bedolven onder het witte goedje.
 

Kris De Raeymaeker:
Reeds een heel mooi groepje van die  Gymnospermium  Luc.
 Onterecht dat we deze planten minder vaak zien.
In de Peleponnesos hebben we ooit nog eens  gezocht naar een soort Gymnospermium maar toen niet gevonden.
 

Luc Scheldeman:

--- Citaat van: Kris De Raeymaeker op 15 februari 2010, 19:27:22 ---Reeds een heel mooi groepje van die  Gymnospermium  Luc.
 Onterecht dat we deze planten minder vaak zien.
In de Peleponnesos hebben we ooit nog eens  gezocht naar een soort Gymnospermium maar toen niet gevonden.
 

--- Einde van citaat ---

Voor zover ik weet komt in Griekenland alleen de soort G. altaicum ssp. peloponnesiacum voor op enkele bergflanken (Mt. Panachaiko, Mt. Klokos, Mt. Menalo). Deze ondersoort ben ik momenteel aan het opkweken uit zaad.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie