Beelden van en activiteiten in en rond onze rotstuinen > Alles over vermeerderen

Stekken van Daphnes

<< < (3/10) > >>

Gerrit Roest:
Jarenlang probeersels met daphnes maar nu heb ik enig succes. gestekt in 1 deel perliet/vermiculiet, 1 deel seramis, 1,5 deel brekerzand en 1 deel lava korrel 1-3 mm. dus 100% mineraal. vochtig gemaakt met water met spuitzwavel, geprepareerde stekken een paar minuten in water met spuitzwavel gedompeld. De volgende daphnes vandaag en gisteren opgepot: Daphne blagayana 4 stek op 14-6, 1 beworteld.   D arbuscula 'Star of Zizkov, 9 stek op14-6, 2 beworteld.  D. cneorum 8 stek op 30-5, 8 beworteld.  D. cneorum 'Krupicka' 9 stek op 30-5, 3 beworteld.  D modesta 3 stek op 14-6, 3 beworteld. D. rosmarinifolia 4 stek op 15-6, 3 beworteld. de niet bewortelde stekken staan terug in de stekbak En ik hoop dat meer soorten nog zullen wortelen. Wat ik nog niet helemaal door heb is de juiste periode om te stekken. wat verder van belang kan zijn is stekken nemen van (jonge) goed groeiende planten.

Luc Gilgemyn:

--- Citaat van: Gerrit Roest op 19 juli 2020, 23:30:57 ---Jarenlang probeersels met daphnes maar nu heb ik enig succes. gestekt in 1 deel perliet/vermiculiet, 1 deel seramis, 1,5 deel brekerzand en 1 deel lava korrel 1-3 mm. dus 100% mineraal. vochtig gemaakt met water met spuitzwavel, geprepareerde stekken een paar minuten in water met spuitzwavel gedompeld. De volgende daphnes vandaag en gisteren opgepot: Daphne blagayana 4 stek op 14-6, 1 beworteld.   D arbuscula 'Star of Zizkov, 9 stek op14-6, 2 beworteld.  D. cneorum 8 stek op 30-5, 8 beworteld.  D. cneorum 'Krupicka' 9 stek op 30-5, 3 beworteld.  D modesta 3 stek op 14-6, 3 beworteld. D. rosmarinifolia 4 stek op 15-6, 3 beworteld. de niet bewortelde stekken staan terug in de stekbak En ik hoop dat meer soorten nog zullen wortelen. Wat ik nog niet helemaal door heb is de juiste periode om te stekken. wat verder van belang kan zijn is stekken nemen van (jonge) goed groeiende planten.

--- Einde van citaat ---

Een indrukwekkend 'recept' Gerrit !  Benieuwd wat het zal geven.  Van Herman Laporte weet ik dat hij zijn stekken neemt in de tweede helft van juni.

Herman Mylemans:
Voor diegene die het niet moesten gezien hebben, op volgende link is nog wat informatie over het vermeerderen van Daphne's:
http://www.srgc.org.uk/logs/logdir/2020Jun251593107822IRG_126.pdf

Rudi Berthels:
Herman, ziet er heel interessant ,ik heb nog al over puimsteen horen stoefen. Ik ga dat ook eens proberen, bij Disaghor te koop onder de naam Bimms.

Rudi Berthels:
Gerrit, proficiat met zo'n hoge slaagkans. Ik stek in zaai en stekgrond van Disaghor met perliet type 3 special en doe er vermiculiet bij. Normaal gebruik ik Clonex als groeihormoon maar nu heb ik eens Rhizopon AA gebruikt, kwestie van probeersel.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie