Planten > Bloembollen-Knollen-Wortelstokken

Iris 2021

<< < (3/47) > >>

Luc Scheldeman:
Iris zetterlundii is voor mij bij de top 3 van mooiste reticulata verwanten.
Deze soort werd pas heel recent gevonden op 1 enkele groeiplaats in Irak en bij de beschrijving door Janis Ruksans genoemd naar Henrik Zetterlund die jaren hoofd was van de botanische tuin van Gothenburg.

Luc Scheldeman:
Uit een andere groep irissen komt deze Iris paelestina in een blauwe kleurvorm.
Op de eerste foto zie je nog de lichtgele vorm die ik eerder gepost heb en nu stilaan over is. Wel opmerkelijk dat beide uit de zelfde zaaipot komen !

Frankie Wulleman:

--- Citaat van: Luc Scheldeman op 28 januari 2021, 20:07:27 ---Iris zetterlundii is voor mij bij de top 3 van mooiste reticulata verwanten.
Deze soort werd pas heel recent gevonden op 1 enkele groeiplaats in Irak en bij de beschrijving door Janis Ruksans genoemd naar Henrik Zetterlund die jaren hoofd was van de botanische tuin van Gothenburg.

--- Einde van citaat ---

Zeer mooi dit soort wildcollecties van I. reticulata. Hoe zit het met de boldeling bij deze wildverzamelde planten? Ik heb de indruk dat de cultivars die we bij de kwekers kunnen aanschaffen zo goed als niet vermeerderen.

Luc Scheldeman:

--- Citaat van: Frankie Wulleman op 28 januari 2021, 20:48:29 ---
--- Citaat van: Luc Scheldeman op 28 januari 2021, 20:07:27 ---Iris zetterlundii is voor mij bij de top 3 van mooiste reticulata verwanten.
Deze soort werd pas heel recent gevonden op 1 enkele groeiplaats in Irak en bij de beschrijving door Janis Ruksans genoemd naar Henrik Zetterlund die jaren hoofd was van de botanische tuin van Gothenburg.

--- Einde van citaat ---

Zeer mooi dit soort wildcollecties van I. reticulata. Hoe zit het met de boldeling bij deze wildverzamelde planten? Ik heb de indruk dat de cultivars die we bij de kwekers kunnen aanschaffen zo goed als niet vermeerderen.

--- Einde van citaat ---
Ze vermeerderen maar de snelheid is afhankelijk van de species. Sommige zoals hyrcana vormen zelfs echte groepen.
De cultivars vermeerderen wel maar al bij al vind ik deze cultivars niet gemakkelijk te houden. Ik denk dat er daar af en toe wat bollen van verdwijnen.

Danny Bonnez:

--- Citaat van: Luc Scheldeman op 28 januari 2021, 20:07:27 ---Iris zetterlundii is voor mij bij de top 3 van mooiste reticulata verwanten.
Deze soort werd pas heel recent gevonden op 1 enkele groeiplaats in Irak en bij de beschrijving door Janis Ruksans genoemd naar Henrik Zetterlund die jaren hoofd was van de botanische tuin van Gothenburg.

--- Einde van citaat ---

Ziet er inderdaad heel aantrekkelijk uit , Luc  ((14

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie