Auteur Topic: Koffiedik  (gelezen 1459 keer)

Jeroen van Berkom

  • Rotsplantfanaat
  • Junior
  • **
  • Berichten: 112
  • Geslacht: Man
  • Dutch Mountains :-)
Koffiedik
« Gepost op: 30 maart 2021, 08:24:13 »
Ok, met het (reĆ«le) risico hier voor ridicuul te worden uitgemaakt  :-X wilde ik toch voorzichtig een klein experiment voorleggen aan mijn veel ervarenere mede-plantliefhebbers (dat begint al goed  --3)

Ik ben dit jaar voor het eerst serieus aan het zaaien gegaan en heb inmiddels zaailingen van > 100 verschillende plantensoorten in de zaaibakjes staan. Veel planten komen zeer makkelijk op, maar met Soldanella en Dactylorhiza heb ik beduidend meer moeite. Sinds een tijd belandt de koffiedrab (het residu van versgemalen koffiebonen) al tussen de planten, aangezien ik ergens gelezen had dat dit een wat organischer grond geeft. Ik strooi dit met name rond bolplanten overigens.

Nu het niet wilde lukken met bovengenoemde zaailingen heb ik vorige week in een spontane bui  :) voorzichtig wat koffiedrab over de zaaipotten van Soldanella, Dactylorhiza en Gentiana Pannonica etc. gedaan. En zowaar deze week de eerste zaailingen in alle potjes! Het kan toeval zijn uiteraard, maar ik was benieuwd of anderen ook ervaringen hiermee hebben? Nogmaals, het kan op louter toeval berusten. Voor mij zijn dit niet de planten die mijn hoofdfocus hebben dus het leek me het experiment waard.

Benieuwd naar jullie reacties!

« Laatst bewerkt op: 30 maart 2021, 08:30:28 door Jeroen van Berkom »

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16706
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Koffiedik
« Reactie #1 Gepost op: 30 maart 2021, 09:39:50 »
Al doende leert men Jeroen.
Zelf heb ik geen ervaring met het gebruik van koffiedik, ik weet dus niet of het al dan niet positieve uitwerking heeft... het is wel een verhaal dat ik al meer heb gehoord.
Wel heb ik el al heel wat ervaring met het zaaien van rotsplanten, zo o.a. dat de kiemtijd heel verschillend is.  Ik zaai altijd in december/januari zodat de zaaipotjes (die in de open lucht staan, blootgesteld aan weer en wind) nog een eventuele vorstperiode kunnen over zich heen krijgen.  Voor een aantal soorten is dit trouwens een must.
Eerste kieming duikt dan meestal op, naargelang het weer, in maart/april of helemaal niet... Geduld niet verliezen, een Iris soort gaf vorig jaar geen enkel teken van leven tot er plots jonge plantjes opdoken in september/oktober  :o ((--11
Ook dit voorjaar kiemden er nog soorten die reeds in januari 2020 waren gezaaid en dat is heus geen uitzondering.
Sommige soorten kunnen 2-3 of nog meer jaar op zich laten wachten.  Zaaipotten dus niet te vroeg weg gooien is de boodschap.
Succes verder met het koffiedik. 
Harelbeke-West-Vlaanderen

Jeroen van Berkom

  • Rotsplantfanaat
  • Junior
  • **
  • Berichten: 112
  • Geslacht: Man
  • Dutch Mountains :-)
Re: Koffiedik
« Reactie #2 Gepost op: 30 maart 2021, 10:04:22 »
Ha dag Luc!

Die zaaiperiode rond de jaarwisseling is inderdaad in de praktijk wel het best voor de meeste planten. Ik ben zelf medio april vorig jaar begonnen met zaaien en dan moet je de plantenzaden wel echt helpen om te kiemen (ik deed dat, wederom als test, met ijsblokjes bovenop de bakjes gedurende 2 dagen en dat werkte wel). Zaailingen halverwege het jaar hebben echter een veel groter probleem door de stand van de zon, waardoor het bij ons lastig bleek afdoende te beschermen, zelfs met schaduwdoek.

Het is bij mij ook niet zozeer een issue van geduld want eigenlijk is het wel fijn als niet alles tegelijk opkomt. Het eventuele verspenen gaat namelijk nu door ruimtegebrek wel een uidaging vormen   :(

groeten,
Jeroen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16706
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Koffiedik
« Reactie #3 Gepost op: 30 maart 2021, 10:11:01 »
Een 'uitdaging' waar velen onder ons mee geconfronteerd worden Jeroen !  -2( -2( -2(
Harelbeke-West-Vlaanderen

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4002
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Koffiedik
« Reactie #4 Gepost op: 30 maart 2021, 11:38:23 »
Ha dag Luc!

Die zaaiperiode rond de jaarwisseling is inderdaad in de praktijk wel het best voor de meeste planten. Ik ben zelf medio april vorig jaar begonnen met zaaien en dan moet je de plantenzaden wel echt helpen om te kiemen (ik deed dat, wederom als test, met ijsblokjes bovenop de bakjes gedurende 2 dagen en dat werkte wel). Zaailingen halverwege het jaar hebben echter een veel groter probleem door de stand van de zon, waardoor het bij ons lastig bleek afdoende te beschermen, zelfs met schaduwdoek.

Het is bij mij ook niet zozeer een issue van geduld want eigenlijk is het wel fijn als niet alles tegelijk opkomt. Het eventuele verspenen gaat namelijk nu door ruimtegebrek wel een uidaging vormen   :(

groeten,
Jeroen
Jeroen, slim gezien van die ijsblokjes!  ((14
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Jeroen van Berkom

  • Rotsplantfanaat
  • Junior
  • **
  • Berichten: 112
  • Geslacht: Man
  • Dutch Mountains :-)
Re: Koffiedik
« Reactie #5 Gepost op: 30 maart 2021, 12:12:34 »
Hartelijk dank Herman! Wij hebben thuis zo'n Amerikaanse frigo met ijsmaker, en die moet af en toe geleegd worden   -2(
Maar het werkt wonderwel goed, zaden die in april pas gezaaid werden kwamen vrijwel allemaal op na deze methode.
Voor de koudekiemers die nu nog niet opgekomen zijn ga ik dit ook maar weer eens toepassen.