Beelden van en activiteiten in en rond onze rotstuinen > Alles over vermeerderen

Ypsilandra cavaleriei vermeerdering

(1/5) > >>

Wim Boens:
Een schaduwminnaar die hier vandaag in bloei staat.

Ypsilandra cavaleriei

Eduard Troch:
Nog nooit van dit geslacht gehoord Wim ! Toch lijkt het me de moeite er mee te experimenteren. Humus, vochtige grond, wat kalkgift in voorjaar en 1 à 2 uurtjes zon per dag ? Zou het daarvan lusten ?
Weet je nog bij wie je dat betrokken hebt ?

Wim Boens:
Hallo Eduard,

het is dan ook een heel onbekend geslacht uit de eenbesfamilie (Melanthiaceae). Het staat heel dicht bij Heloniopsis. Ik heb nog maar één andere plant uit dit geslacht gezien, namelijk Ypsilandra thibetica (heeft bredere en bleker groene bladeren). Er zou ook nog een Ypsilandra yunnanensis moeten bestaan maar die heb ik nog nooit gezien.

Hier doet hij het redelijk goed (vermeerdert wel traag) op humusrijke, vochtige grond met enkele uren zon. Ik denk wel dat dit geslacht niet echt van kalk houdt. Ik heb hem een drietal jaar geleden gekocht bij Edrom (http://www.edrom-nurseries.co.uk/shop/pc/showsearchresults.asp?pageStyle=P&resultCnt=16&keyword=ypsilandra). Volgens wat ik gehoord heb is deze plant, net als Heloniopsis trouwens, te vermeerderen met een bladstek, ik heb dat echter nog nooit geprobeerd maar ben wel van plan om het dit jaar te proberen. Dus als je dat ook wil proberen kan ik je wel enkele bladeren opsturen.

Eduard Troch:
Zéér welkom Wim. Opsturen is mss. niet nodig. We zullen mekaar vmdl. mekaar nog ontmoeten 5/3 Gent, Kaatsheuvel, Opdorp, Utrecht, Hombeek, Putte, Sint-Lievens-Houtem 25/4...
Ik ken het bestaan van bladstek maar heb evenééns geen ervaringen hiermee.

Wim Boens:

--- Citaat van: Eduard Troch op 25 februari 2011, 20:31:37 ---Zéér welkom Wim. Opsturen is mss. niet nodig. We zullen mekaar vmdl. mekaar nog ontmoeten 5/3 Gent, Kaatsheuvel, Opdorp, Utrecht, Hombeek, Putte, Sint-Lievens-Houtem 25/4...
Ik ken het bestaan van bladstek maar heb evenééns geen ervaringen hiermee.

--- Einde van citaat ---

Das oké. De 5e maart zal ik enkele blaadjes meebrengen. Ik heb ondertussen een kort tekstje gevonden van Dan Hinkley waarin hij beschrijft hoe deze planten te stekken:

Bladstek van Ypsilandra en Heloniopsis (door Dan Hinkley)

Snijd een blad af, steek het met de onderkant in het grondmengsel van 50 % zand en 50 % perliet en geef water.

Dek af, zodat de vochtigheid hoog blijft.

Binnen een maand zouden de bladeren ingeworteld moeten zijn en zullen er zich nieuwe plantjes vormen.

Het volgende jaar zouden ze al moeten bloeien.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie