Beelden van en activiteiten in en rond onze rotstuinen > Vermeerderen van Orchidaceae

Opnieuw Dactylorhiza zaaien met karton ( nieuwe werkwijze)

(1/6) > >>

Lily-Anne Vereecken:
Verschillende leden weten ondertussen al, dat ik probeer om orchideeën te zaaien op karton en ook dit jaar kan ik het niet laten .Voor de liefhebbers zal ik hier mijn werkwijze noteren en wie het ook wil proberen ,zal er zeker wat kunnen uithalen .
straks of morgen komt de rest
gr
Lily-Anne

Lily-Anne Vereecken:
Hier is dan de info over hoe ik onlangs Dactylorhiza heb gezaaid met karton .
Eerst en vooral  spreek ik alleen uit eigen ondervinding en geef geen garantie voor het resultaat - veel andere samenstellingen  en werkwijzen zullen ook mogelijk zijn denk ik. Uw ervaringen ( positief of negatief) kunnen ook mij helpen .
Ik zaai niet meer alleen op golfkarton(zoals ik met succes deed met Bletilla striata deed) omdat ik ondervonden heb, dat er toch nog kans is dat het fout loopt en er verkeerde schimmels de zaaisels kunnen vernietigen.Golfkarton blijft wel een belangrijk onderdeel van het zaaimedium omdat de noodzakelijke goede schimmel daar goed van groeit.

Ik gebruik redelijk veel kleine vierkante plastieken potjes met een doorzichtig of opaal deksel om bij problemen in een potje , nog veel goede zaaipotjes over te hebben om mee verder te doen.Met een deksel, om een optimale vochtigheid te verzekeren, zodat de schimmel en de zaailingen nooit uitdrogen.Onderaan maak ik veel gaatjes,zodat ik het compostsap langs onder kan laten opzuigen en de zaden niet wegspoelen.
Mediumsamenstelling:
Een goed doorlaatbare, vochthoudende grond (probeer zelf ook verschillende samenstellingen en noteer alles heel nauwkeurig zodat je bij volgende pogingen weet hoe je het juist hebt gedaan en wat het beste resultaat gaf)
Mogelijks is zelfs fijne zuivere bladgrond ook voldoende .
Ik zeef alle ingrediënten met een fijne zeef
Ik heb nu een samenstelling van:
- Kompostsap  (3x gefilterd om geen beestjes in het medium te  brengen)
- 1 d perliet
- 1/3 d akadama
- 2 d bruine aquarium lava
- 1 d fijne schors
- 2 d turf
- 1 d vermiculiet
- 1 d droog veen mos
- 1+ 1/4  d  fijn geknipte kartonsnippers ( 1 à 2 cm)
Alles goed gemengd en in afgesloten emmertje 3 weken laten staan zodat de goede schimmel al begint te groeien ( om zaden al in een optimaal medium te zaaien ) dit heb ik vorig jaar niet gedaan en is dus niet echt noodzakelijk, maar hopelijk helpt  het extra.
Zaaien :
Potjes half vullen met het medium zodat er nog plaats over blijft voor de zaailingen als het deksel erop staat.
Grond gelijk maken en zeer licht aandrukken- zaden er dun op uitstrooien en licht bedekken met fijne bruine aquarium lava( of zeer fijn gezeefde echte bladgrond) . Nadien  toch nog wat zaad bovenop strooien, zodat je de evolutie van het kiemen beter kan volgen met sterk vergrootglas
Ik doe ook een test met een aantal diepere potjes met dezelfde samenstelling waarbij ik in de onderste laag een klein beetje beendermeel heb gemengd in de hoop dat de kiemlingen daar in een later stadium hun voedsel kunnen gaan halen ,maar nu niet in direct contact kunnen komen met het beendermeel. Het kan zijn dat dit helemaal verkeerd is , ik zie wel.
Ik nummer ieder potje en weeg het voordat ik ze nog 5 min. Compostsap laat opzuigen . Zo weet ik nadien wanneer ik terug water moet laten opzuigen.
Zijn in  het donker weggezet tot ze goed gekiemd zijn( of dit echt noodzakelijk is weet ik niet, maar kan misschien helpen om geen verkeerde schimmels te krijgen ).
En nu afwachten en hopen .
 binnenkort foto's
gr
Lily-Anne

Peter Rijntjes:
Hoi Lily-Ann,

zeer spannend allemaal. Ik hoop op een gunstig rezultaat. Misschien ga ik er dan ook wat mee doen. Welk orchideeen zaad heb je in gedachte?

 ))4

vriendelijke groet,
Peter

Lily-Anne Vereecken:
Het eerste zaaien is al gebeurd op 7 augustus . Ik heb de gewone rietorchissen gezaaid en een beetje dactylorhiza foliosa ( had maar weinig zaad) en een beetje dactylorhiza craigton spire ( daar had ik maar 2 zaadhulzen van )
Na 1 week heb ik gekeken of er reactie was en ik stel me misschien wat voor, maar ik had de lichte indruk
dat er al enkele zaadjes aan het zwellen waren - straks kijk ik opnieuw ( vandaag 14 dagen geleden! )
Vorig jaar was er na 14 dagen ook al reactie bij de dactylorhiza's!
Het beste Dactylorhiza zaaipotje van vorig jaar, heeft op het ogenblik zeker meer dan 50 zaailingen die er nog heel gezond uitzien .Ik zal een foto proberen toevoegen van die plantjes , die ik gisteren heb gemaakt.


Wie zaad van ander Dactylorhiza soorten heeft, of van andere orchideeen die in de tuin kunnen groeien , die kan mij een groot plezier doen door wat van die zaden te bezorgen , zodat ik het zaaiexperiment kan uitbreiden naar andere soorten . Geen Bletilla striata zaad, want dat heb ik al met succes gezaaid op karton  ( zie verslag op het forum ) Via persoonlijk bericht kan ik u mijn adresgegevens bezorgen .Hartelijke dank bij voorbaat
Lily- Anne
 

Lily-Anne Vereecken:
21-8-12
Controle na 14 dagen :
Met een sterk vergrootglas ( 35x)
Bij de zichtbare zaden , zijn positieve reacties te zien in de  potjes zonder beendermeel: een heel groot deel zaailingen krijgen een kleine zwelling in het midden. ( zoals het bij vorige test ook was)
Beendermeeltest ziet er minder positief uit - afwachten en zeker niet verder toepassen bij andere zaaisels
Gr. Lily- Anne

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie