Beelden van en activiteiten in en rond onze rotstuinen > Vermeerderen van Orchidaceae

Dactylorhiza Eskimo Nell zaden gezocht

(1/1)

Lily-Anne Vereecken:
Wie heeft er voor mij wat vers zaad van Dactylorhiza Eskimo Nell ?
Na de lezing van Ian young waren er een paar exemplaren van deze orchidee in de tombola . Ik hoop dat de winnaars wat zaad van deze plant kunnen missen, zodat ik ze ook kan proberen zaaien met karton ( zie topic)
Ik heb Ian aangeschreven voor zaad van deze orchidee,  maar ze hebben  spijtig genoeg geen zaad gemaakt
Alvast hartelijke dank
Lily- Anne

Luc Gilgemyn:
Ik heb er eentje Lily-Anne - hij heeft ook gebloeid, maar helaas geen zaad...  ))8 --13

Lily-Anne Vereecken:
Hallo Luc
Het lijkt me wel raar dat Ian er geen zaden van heeft . Ik dacht dat het iets met het weer in Schotland te maken had , maar nu dat er bij jou ook geen zaden op staan , vraag ik me af of het soms iets te maken kan hebben met het feit dat hij wit is ( albino ?)
In ieder geval bedankt voor de reactie
Gr. Lily- Anne

Luc Gilgemyn:
Ik heb al meer gehoord dat hij moeilijk of geen zaad zet, Lily-Anne.
Ian Young noemt hem ook één van de soorten die het "minder goed" doen en vermeerdert hem ook (moeizaam) enkel door vegetatieve vermeerdering.
Hij schreef er nog uitgebreid over in zijn bulblog van 30 juni 2010 : http://www.srgc.org.uk/logs/logdir/2010Jun301277903106BULB_LOG__2610.pdf

Lily-Anne Vereecken:
Hallo Luc,
Ja,  ik ken de bulblog's. Ik heb ze de laatste weken helemaal doorgekeken , met uiteraard speciale aandacht voor zijn Dactylorhiza's. Waar het aan ligt of ze bestoven geraken of niet,weet ik niet. Wie weet is de witte kleur van de bloem niet zo aantrekkelijk voor de insecten en is het nodig om dit bestuiven eens te proberen helpen  volgend jaar   ( met een tandenstokertje ) Op youtube  kan je verschillende filmpjes zien, hoe je handmatig phalaenopsis kan bestuiven - dactylorhiza bloemetjes zijn wel heel wat kleiner, maar het systeem zal wel hetzelfde zijn.
Groetjes
Lily- Anne

Navigatie

[0] Berichtenindex

Naar de volledige versie