Auteur Topic: Planten die onze rotstuin boeiend houden als de hoofdbloei achter de rug is  (gelezen 46351 keer)

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re:Planten die onze rotstuin boeiend houden als de hoofdbloei achter de rug is
« Reactie #60 Gepost op: 13 november 2010, 12:42:18 »
Toepasselijk vandaag, een plantje dat niet van zon en ook wel van vocht houdt.
Arenaria balearica staat er nog steeds mooi fris bij.
Ik zag hem net staan toen ik een paar minuten buiten buiten was om een nat pak te halen.
breidt zich langzaam uit over de tufsteen
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Planten die onze rotstuin boeiend houden als de hoofdbloei achter de rug is
« Reactie #61 Gepost op: 13 november 2010, 14:02:43 »
Leuk, zo'n groen tapijtje, Gerrit. Doet me wat denken aan Soleirolia soleirolii.

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Planten die onze rotstuin boeiend houden als de hoofdbloei achter de rug is
« Reactie #62 Gepost op: 13 november 2010, 17:26:51 »
Alhoewel helemaal niets bijzonders, toch een plant die vanaf nu een opvallend accent is: Arum italicum. Deze exemplaren zijn vanzelf in mijn tuin gekomen. Blijkbaar is het een plant die gemakkelijk verwilderd want je ziet ze ook al hier en daar in de bossen en langs haagkanten.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re:Planten die onze rotstuin boeiend houden als de hoofdbloei achter de rug is
« Reactie #63 Gepost op: 13 november 2010, 18:11:10 »
Zou het niet boeiend zijn , om een topic te starten met foto's  van jonge zaailingen ? Op die manier zouden de mensen die een plant voor het eerst hebben ,de zaailingen kunnen herkennen en niet weg wieden ! Zo zouden we heel wat materiaal kunnen bekomen, om aan de tombola te schenken !!!
Ik ben wel van het idee ,als ik een nieuwe zaailing zie, die ik niet ken ,dat ik die nog even laat staan, tot ik zeker ben dat het onkruid is
groetjes
Lily-Anne

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re:Planten die onze rotstuin boeiend houden als de hoofdbloei achter de rug is
« Reactie #64 Gepost op: 13 november 2010, 22:57:25 »
Leuk, zo'n groen tapijtje, Gerrit. Doet me wat denken aan Soleirolia soleirolii.

Klopt helemaal Wim, Soleirolia soleirolii heeft hier ooit in huis gestaan (geen succes) ik kende de latijnse naam niet dus even gegoogled. Zolang het over het blad gaat lijken ze sterk op elkaar maar bloemen en winterhardheid zijn een ander verhaal. niet moeilijk waar mijn voorkeur naar uitgaat.

Gerrit.
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6776
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re:Planten die onze rotstuin boeiend houden als de hoofdbloei achter de rug is
« Reactie #65 Gepost op: 13 november 2010, 23:01:23 »
Hoi lily Anne

Ik den dat het wel een goed iedee is .
het is voor beginners zoals ik altijd goed om te zien hoe een zaailing er aan het begin uitziet.
Nu begin ik daar al wat meer op te letten begin nu ook wat zaailingen te herkennen. kijk vaak voor ik het weghaal hoe het er uitziet en of het niet een zaailing is.
Dus ik zeg doen.
kijk er met plezier naar uit
Heb zelf even geen foto's van zaailingen maar wie weet  ;D :P

bert

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re:Planten die onze rotstuin boeiend houden als de hoofdbloei achter de rug is
« Reactie #66 Gepost op: 13 november 2010, 23:13:12 »
Alhoewel helemaal niets bijzonders, toch een plant die vanaf nu een opvallend accent is: Arum italicum. Deze exemplaren zijn vanzelf in mijn tuin gekomen. Blijkbaar is het een plant die gemakkelijk verwilderd want je ziet ze ook al hier en daar in de bossen en langs haagkanten.

Als ik het goed heb Frankie zijn deze planten wintergroen en niet zomergroen, bloemen in het voorjaar en een kolf met bessen in de zomer?
Misschien bij U zaden gedropt door onze merels of ander gevogelte.

Gerrit.
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6776
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re:Planten die onze rotstuin boeiend houden als de hoofdbloei achter de rug is
« Reactie #67 Gepost op: 13 november 2010, 23:15:59 »
Hoi Hoi Allemaal

Heb even gekeken naar de soleirolia soleirolii op internet is wel een mooi plantje.
Maar vond de nederlandse naam ook wel goed Slaapkamergeluk ofwel 'baard van mozes' genoemd

Bert

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re:Planten die onze rotstuin boeiend houden als de hoofdbloei achter de rug is
« Reactie #68 Gepost op: 13 november 2010, 23:28:07 »
Zou het niet boeiend zijn , om een topic te starten met foto's  van jonge zaailingen ? Op die manier zouden de mensen die een plant voor het eerst hebben ,de zaailingen kunnen herkennen en niet weg wieden ! Zo zouden we heel wat materiaal kunnen bekomen, om aan de tombola te schenken !!!
Ik ben wel van het idee ,als ik een nieuwe zaailing zie, die ik niet ken ,dat ik die nog even laat staan, tot ik zeker ben dat het onkruid is
groetjes
Lily-Anne

Best wel een goed idee, Ikzelf ben een liefhebber van zaaien en alles wat daarmee te maken heeft MAAR als het gaat om zaailingen te herkennen in je eigen tuin is het belangrijk om te weten welke plant heeft gebloeid, welke plant heeft zaad gezet, wat voor zoort zaden b.v. met een pluis waaien weg of Geranium springt weg enz. ofwel waar kan je de zaailingen tegenkomen? Soms vlakbij en soms vele meters weg. Let ook op hoe het onkruid eruit ziet zodat je zeker bent van wat weg te wieden.

Gerrit.
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Planten die onze rotstuin boeiend houden als de hoofdbloei achter de rug is
« Reactie #69 Gepost op: 14 november 2010, 08:45:32 »
Leuk, zo'n groen tapijtje, Gerrit. Doet me wat denken aan Soleirolia soleirolii.

Klopt helemaal Wim, Soleirolia soleirolii heeft hier ooit in huis gestaan (geen succes) ik kende de latijnse naam niet dus even gegoogled. Zolang het over het blad gaat lijken ze sterk op elkaar maar bloemen en winterhardheid zijn een ander verhaal. niet moeilijk waar mijn voorkeur naar uitgaat.

Gerrit.

Gerrit, hoe bloeit jouw Arenaria? Soleirolia soleirolii bloeit met bijna onzichtbare bloemetjes en in tegenstelling tot wat de meeste mensen denken is deze soort winterhard en nogal woekerend in Belgiƫ. Hierbij een foto van een stukje in mijn tuin.
« Laatst bewerkt op: 14 november 2010, 11:09:06 door Wim Boens »

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re:Planten die onze rotstuin boeiend houden als de hoofdbloei achter de rug is
« Reactie #70 Gepost op: 14 november 2010, 09:14:33 »
Ik had deze foto's gisteren al willen posten maar ik zat met een onwillige externe harddisk  >:( dit is nu opgelost.
Foto's zijn van half mei, formaat van de bloemen kan ik zo niet zeggen maar de bladeren van de plant zijn ongeveer 1,5 mm breed. Als ik de foto's vergelijk met de tuin zal ik na de bloei toch maar eens gaan snoeien.

Gerrit.
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Planten die onze rotstuin boeiend houden als de hoofdbloei achter de rug is
« Reactie #71 Gepost op: 14 november 2010, 10:23:54 »
Toch heel mooi hoe hij zich tussen die rotsen in vleit Gerrit !  Een echte rotsplant.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Planten die onze rotstuin boeiend houden als de hoofdbloei achter de rug is
« Reactie #72 Gepost op: 14 november 2010, 11:10:08 »
Zoals Luc zegt, een heel mooi plantje, Gerrit. Moet ik ook eens naar op zoek.

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re:Planten die onze rotstuin boeiend houden als de hoofdbloei achter de rug is
« Reactie #73 Gepost op: 14 november 2010, 11:44:04 »
Nog even over de winterhardheid van A. balearica. ik heb nog even nagezocht in Rotsplanten van Wiert Nieuman, deze schrijft dat er dikwijls na de winter niet veel van over blijft maar in het voorjaar hersteld hij zich. hiervan heb ik afgelopen winter niets gemerkt. Ik had 2 planten staan en na de winter is er een spontaan bijgekomen. En deze winter was toch streng genoeg dacht ik.
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Planten die onze rotstuin boeiend houden als de hoofdbloei achter de rug is
« Reactie #74 Gepost op: 14 november 2010, 12:10:42 »
Alhoewel helemaal niets bijzonders, toch een plant die vanaf nu een opvallend accent is: Arum italicum. Deze exemplaren zijn vanzelf in mijn tuin gekomen. Blijkbaar is het een plant die gemakkelijk verwilderd want je ziet ze ook al hier en daar in de bossen en langs haagkanten.

Als ik het goed heb Frankie zijn deze planten wintergroen en niet zomergroen, bloemen in het voorjaar en een kolf met bessen in de zomer?
Misschien bij U zaden gedropt door onze merels of ander gevogelte.

Gerrit.

Inderdaad Gerrit, de bladeren verschijnen in het najaar en in de loop van het voorjaar zijn ze alweer weg. De bloemkolf stelt niet veel voor, de bessen daarentegen zijn opvallender evenals het blad nu.
Lichtervelde, West-Vlaanderen