Auteur Topic: maansteen plant klaar maken  (gelezen 1291 keer)

Dirk Geleijn

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 20
  • Geslacht: Man
maansteen plant klaar maken
« Gepost op: 27 juni 2021, 01:07:29 »
Voor Vaderdag een maansteen van 200 kg gekregen , nu vraag ik me af hoe krijg ik er grond in de gaten zodat ik er planten in kan poten
ik ben bang dat als ik de gate vol doe met een grondmengsel dat het metter tijd verder wegzakt en de planten in een leeg gat staan , hoe zorg ik er voor dat de gaten goed vol zitten
Het grondmengsel heb ik al in een ander topic gevonden 40% tuinaarde / 40% zand / 20% split 0-4mm

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: maansteen plant klaar maken
« Reactie #1 Gepost op: 27 juni 2021, 11:36:58 »
Da's een doorslaggevende vaderdag Dirk !  -2(
Ik zie dat het een heel poreuze maansteen is, da's de goede soort !  ((14

Daarom zou ik me niet te veel zorgen maken ivm 'opvullen' van de gaten met één of ander substraat.
De gaten zijn ook vrij klein zo te zien.
Ik zou dezelfde manier van aanplanten gebruiken als bij tufsteen.
t.t.z. kleine, jonge plantjes gebruiken.  De meeste compost van de worteltjes afwassen zodat je die zo diep mogelijk in een gat kunt laten zakken, met behulp van b.v. een potloodpunt of iets gelijkaardigs.  Vervolgens heel voorzichtig een heel fijn substraat (wat je zelf opsomt is ok) in het gat strooien rond de worteltjes.  Heel voorzichtig met de potloodpunt het substraat een beetje aanduwen (niet te hard).  Tot slot me een heel fijn waterstraaltje de aarde bevochtigen zodat de eventuele openingen tussen het compost zichzelf opvullen en de worteltjes niet in het ijle naar voeding of vocht zoeken. 
Eventueel nog wat compost bijvullen wanneer dit te veel gezakt is.
Rond de planthals wat kleine steentjes aanbrengen om het plantje vast te houden en te steunen.
Geschikte plantjes zijn natuurlijk heel belangrijk : Draba's, zilver saxifraga's, minuartia's, sempervivum en meer van dat fraais.
Na de aanplant best wat beschermen tegen hete zon en vooral ook vochtig houden de eerste 2-3 maanden.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt en veel succes !!

Kijk ook eens hier https://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=368.0 over de aanleg van een tufsteentuintje en het planten in tufsteen, het is heel gelijklopend met uw opgave !  ;)
« Laatst bewerkt op: 27 juni 2021, 11:39:12 door Luc Gilgemyn »
Harelbeke-West-Vlaanderen

Dirk Geleijn

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 20
  • Geslacht: Man
Re: maansteen plant klaar maken
« Reactie #2 Gepost op: 27 juni 2021, 12:44:21 »
hartelijk dank voor de info
zullen we het steentje zo spoedig mogelijk gaan plaatsen in de tuin , wel op het lage gedeelte  :)
hier bij een eerste indruk hoe de tuin word , zal wel hier en daar aangepast worden maar grote lijnen blijft het zo