Planten > Bloembollen-Knollen-Wortelstokken

Tulpen 2024

<< < (2/16) > >>

Sjaak de Groot:
Hallo Luc

Over T. orthopoda; jou plant komt uit het Z.O van de Kara-Tau en is diploid. Dit zijn over het algemeen vroeg bloeiende vormen die in de natuur bloeien voordat verwante soorten zoals T. bifloriformis in bloei komen. Deze vorm is niet de door Vvdensky als T. orthopoda beschreven, dit is de tetraploide vorm die groeit in de W. Kara-Tau, ten O van de stad Turkestan. Ik heb mijn tweifels of bijde vormen dezelfde soort zijn. De tetra vorm is ook veel witter als de diploide vorm.
Bijgesloten wat foto,s met variatie in de soort. Eerste 3 foto's zijn diploide vormen de vierde is de tetraploide.

Sjaak de Groot:
dit is de tetraploide vorm en de originel beschrijving van Vvedenskyi in de FLora USSR

Luc Scheldeman:

--- Citaat van: Sjaak de Groot op  7 januari 2024, 12:58:43 ---Hallo Luc

Over T. orthopoda; jou plant komt uit het Z.O van de Kara-Tau en is diploid. Dit zijn over het algemeen vroeg bloeiende vormen die in de natuur bloeien voordat verwante soorten zoals T. bifloriformis in bloei komen. Deze vorm is niet de door Vvdensky als T. orthopoda beschreven, dit is de tetraploide vorm die groeit in de W. Kara-Tau, ten O van de stad Turkestan. Ik heb mijn tweifels of bijde vormen dezelfde soort zijn. De tetra vorm is ook veel witter als de diploide vorm.
Bijgesloten wat foto,s met variatie in de soort. Eerste 3 foto's zijn diploide vormen de vierde is de tetraploide.

--- Einde van citaat ---
Bedankt voor de extra toelichting Sjaak. 
De Berkara plant bloeit inderdaad niet echt wit maar eerder crème-wit.
Ik zie wel dat je de diploide vormen ook T. orthopoda noemt.  Moeten we deze dan niet herbenoemen ?

Sjaak de Groot:
Luc de diploide vorm word in kazakhstan ook orthopoda genoemd, maar de beschrijving van Vvedenskyi slaat  wat betreft plant en vindplaats op de tetra vorm, die heeft ook een veel dikkere wol laag in de bolhuid.

Luc Gilgemyn:

--- Citaat van: Sjaak de Groot op  7 januari 2024, 12:58:43 ---Hallo Luc

Over T. orthopoda; jou plant komt uit het Z.O van de Kara-Tau en is diploid. Dit zijn over het algemeen vroeg bloeiende vormen die in de natuur bloeien voordat verwante soorten zoals T. bifloriformis in bloei komen. Deze vorm is niet de door Vvdensky als T. orthopoda beschreven, dit is de tetraploide vorm die groeit in de W. Kara-Tau, ten O van de stad Turkestan. Ik heb mijn tweifels of bijde vormen dezelfde soort zijn. De tetra vorm is ook veel witter als de diploide vorm.
Bijgesloten wat foto,s met variatie in de soort. Eerste 3 foto's zijn diploide vormen de vierde is de tetraploide.

--- Einde van citaat ---

Die rode vorm, foto 3 is ronduit prachtig Sjaak !! De andere zijn ook niet verkeerd trouwens !  ;D

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie