Planten > Rotsplanten

Ideale rotstuinplanten in een veranderend klimaat.

(1/29) > >>

Frankie Wulleman:
Elders op dit forum werd de bedenking gemaakt dat het heden ten dage niet gemakkelijk meer is om alpiene planten te kweken in de rotstuin. Het klimaat verandert in sneltempo en veel van onze favoriete planten die we vroeger vrij gemakkelijk konden cultiveren in de tuin zijn niet meer deftig te kweken. Dan ontstaat wel eens de gedachte wat er wel nog kan in de tuin. Ervaren liefhebbers hebben ondertussen wel een sortiment opgekweekt waarvan men weet dat ze ons harde klimaat wel aankunnen.

Ons klimaat wordt momenteel gekenmerkt door intens lange droge periodes afgewisseld met lange natte episodes. Extreme hitte is dan vaak ook nog eens een factor die er bij komt en het nog harder maakt. Dit zijn dus de factoren die "ideale rotstuinplanten" moeten kunnen verdragen: droogte, nattigheid, hitte en niet te vergeten vorst, willen ze in dit topic terecht komen. Dat is de bedoeling van dit topic: planten die zonder al te veel heksentoeren vrij gemakkelijk in de open tuin of trog kunnen worden gecultiveerd.

Sommige planten zullen ongetwijfeld al lang bekend zijn in het hobbygebeuren en andere zullen dan weer nieuwkomers zijn in het sortiment die nog (vrij) onbekend zijn. Aan ons "forumnisten" om hier een reeks neer te zetten die een leidraad kan vormen voor zowel de beginner als de doorwinterde rotstuinmaniak.

Frankie Wulleman:
Ik zou willen beginnen met een klassieker die al lang bekend is in de rotstuinwereld, nl. Verbascum 'Letitia'. Vroeger werd deze plant bestempeld als een zorgenkindje voor de alpiene kas. Niks is minder waar. In de rotstuin kan hij perfect buiten het jaar rond, zonder enige bescherming. De droge zomers die we de laatste jaren kennen was geen probleem en ook met natte omstandigheden kan hij perfect om in een goed gedraineerde grond van de rotstuin. De plant is steriel en kan alleen vermeerderd worden door heel vroeg in het seizoen stekken te nemen. Diverse mensen die langere tijd met rotstuinen bezig zijn, hebben ongetwijfeld deze zeer rijk bloeiende plant wel in de rotstuin staan.

Frankie Wulleman:
Een plant die nog vrij nieuw is in het rotstuingebeuren is deze Zauschneria septentrionalis, afkomstig van droge hellingen uit Californië. Deze matvormende species met fuschia achtige bloemen in een opvallende kleur verdient het echter om aangeplant te worden in ons grillige klimaat, want hij is beresterk en kan zowat alles aan! Bovendien strekt de bloeiperiode zich uit over het hele seizoen tot de eerste vorst er een eind aan maakt. Hij staat pas enkele seizoenen in de tuin, maar ik heb nu al het idee dat dit een plant tot het einde ter tijden zal zijn in de tuin.

Thomas Eckert:
Frankie...

Prachtig dat je het initiatief hebt genomen en dit onderwerp hebt geopend.

Een verandering in denken zal nodig zijn voor ons allen om op de klimaatverandering te reageren.

De twee planten die je liet zien zijn een goed voorbeeld dat er mooie alternatieven zijn. Vooral de oneindige verscheidenheid van de Californische flora zal ons in de toekomst van pas komen.

In het algemeen zou ik zeggen dat weerstand tegen hitte en droogte in de toekomst het belangrijkste zal zijn. Er zijn genoeg trucs tegen winterse nattigheid door gerichte bedekking. Kou maakt niet uit voor de meeste soorten op het noordelijk halfrond... mits het droog blijft.

Aangezien de flora van het Amerikaanse Westen een van mijn favorieten is geworden, wil ik hier beginnen met een familie die mij hopelijk in de toekomst door de droge zomers zal vergezellen... kleine varens voor de droge zonnige rotstuin.
Cheilanthes eatonii uit het zuidwesten van de VS is misschien een van de mooiste...

Mark Stolk:
Oei, dat is een mooie plant! De bladeren zijn inderdaad bestand tegen droogte en koude met hun bijzondere zilveren bedekking

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie