Planten > Bloembollen-Knollen-Wortelstokken

Sternbergia

(1/186) > >>

Frankie Wulleman:
Deze Sternbergbia sicula heb  ik sinds kort in de tuin. Hij staat daarbij op één van de hoogst gelegen plaatsen van de rotstuin, en met een regenscherm. Hij staat dus behoorlijk goed gedraineerd. Vandaag bemerkte ik echter een blad dat wat gelig begint uit te slaan. Is dit normaal, want over de cultuur van Sternbergia weet ik nog niet zoveel af.

Eduard Troch:
Frankie, eind oktober kreeg ik van de buren, net terug van vacantie in Z. Frankrijk, enkele uitgebloeide bloembollen met loof, die ze ginder plaatselijk  ‘des Colchiques’
noemen. Eerst dacht ik dus ook aan een lid van het geslacht Colchicum maar na raadplegen van literatuur denk ik stillaan ook aan Sternbergia lutea...
Vandaag staat het loof nog even trots en groen boven de omgeving. 

Luc Gilgemyn:
Ook hier staat het loof er fris bij Frankie en bij mij staan ze niet onder een dakje..?  ::)

Wim Boens:
Frankie,

ook bij mij worden ze nog niet geel. Maar ook bij mij geen afdakje, ik denk dat het belangrijker is dat ze 's zomers warm en droog staan, 's winters kunnen ze wel wat vochtigheid verdragen.

Luc Scheldeman:
Het gebeurt wel eens dat een blad geel wordt door teveel water. De glasplaat houdt de grond waar de bol inzit niet droog, dus eigenlijk van weinig nut. In jouw geval zou ik me nog geen zorgen maken want de andere bladeren lijken gezond.
En het is inderdaad belangrijk dat ze tijdens de zomerrust droog blijven om de volgende bloei te induceren. Waarom op het einde van de lente niet opgraven ?

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie