Beelden van en activiteiten in en rond onze rotstuinen > Alles over vermeerderen

Vermeerderen van Arisaema sikokianum

<< < (6/6)

Peter Verschelde:
frankie,
ik heb vrij veel ervaring met arisaema,schaduwplanten zijn echt mijn ding.
de mannetjes zien er een beetje uit als minipompoentjes rond de kolf en de vrouwtjes hebben bolletjes met een puntje,dat puntje dient bestoven te worden.
meestal wanneer een plant zaad gezet heeft (vrouwelijk) is zij het jaar ernaa man .
dan moet de knol terug energie opslaan in hun knol om terug zaad te kunnen zetten.
als je een mannelijke plant een meststof heeft met kalium zal hij het jaar ernaa zaad kunnen zetten en als hij bv.te zonrijk of te droog staat dan gaat hij vroeger in rust en is de kans veel groter het volgende jaar terug een mannetje te hebben.
je hebt ook arisaema die stolons (uitlopers) maken,dat zijn vlezige ondergrondse stengels met op het einde de aanzet voor een nieuw knolletje(vb.exapendiculatum)
en soorten die knolletjes aanmaken direct op de moederplant(vb ringens)
wat betreft die bestuiving heb ik er altijd wel enkele op pot dus dat kan wel al iets oplossen.

Frankie Wulleman:
Peter, als je zegt minipompoentjes (mannetje) en bolletjes met een puntje (vrouwtje), bedoel je dan het typerende bolvormige uiteinde in de bloemschacht?

Frankie Wulleman:
Zag je ook de foto van de uitgebloeide bloem, Peter? Ik dacht dat die zaad ging bevatten, maar het was ijdele hoop. Andere jaren maakt die plant ook een bloem maar kwam er geen zaadkolf van voort, toch vreemd, of wat denk jij.

Peter Verschelde:
die bloem was vrouwelijk en dat heeft dan altijd zo'n beeld zelfs onbevrucht.
een bevruchte kolf geeft mooi strak glanzende kolven.
indien ik foto's had kon ik het verschil laten zien,nieuwe computer en heb mijn foto's niet overgezet
ik probeer binnenkort wel iets te regelen want ik heb nog 3 kolven van sikokianum die nu aan het afrijpen zijn en probeer een digitaal te versieren om ze te trekken ,
ik fotografeer namelijk nog altijd analoog.
vg peter.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie