Beelden van en activiteiten in en rond onze rotstuinen > Alles over vermeerderen

Vermeerderen van Arisaema sikokianum

<< < (2/6) > >>

Frankie Wulleman:
Ja Ger, nogal vreemd, wanneer die zaden 2 weken onder andere vochtige omstandigheden worden gehouden, zal het ook wel lukken zeker? Bedankt voor de waardevolle tip alvast. Zou dit voor alle Arisaemasoorten gelden?

Hendrik Van Bogaert:
Sikokianum kun je enkel vermeederen door zaaien; je hebt inderdaad 2 klonen nodig.
Voor het zaaien kan men best het vruchtvlees verwijderen. Dit schijnt inhiberend te werken.
Doe wel dit jobke met handschoenen aan, want het vruchtvlees is irriterend (gelukkig dat niet alle vlees zo is!).
Hendrik

Frankie Wulleman:
Als ik dit allemaal lees vraag ik mij af hoe het dan in de vrije natuur gaat. Alvast bedankt ook, Hendrik.

Wim Boens:
Inderdaad zoals Hendrik zegt, als je verse bessen hebt dan moet je het vruchtvlees er af halen.
Deze bessen bevatten calciumoxalaat (zit ook in rabarberbladeren en een klein beetje in spinazie) en dit is voor sommige mensen irriterend aan de huid en voor iedereen giftig bij inname.
In het wild rot dit vruchtvlees weg en daarmee verdwijnen ook de kiem-inhiberende stoffen tegen de tijd dat de omstandigheden perfect zijn om te kiemen.
Als je ouder (lees: droog (no pun intended  :D)) zaad hebt dan moet je dit gedurende minstens 24 uur weken.
Dit geldt voor alle Arisaema's.

Hendrik Van Bogaert:

--- Citaat van: Wim Boens op 28 februari 2010, 19:49:58 ---Inderdaad zoals Hendrik zegt, als je verse bessen hebt dan moet je het vruchtvlees er af halen.
Deze bessen bevatten calciumoxalaat (zit ook in rabarberbladeren en een klein beetje in spinazie) en dit is voor sommige mensen irriterend aan de huid en voor iedereen giftig bij inname.
In het wild rot dit vruchtvlees weg en daarmee verdwijnen ook de kiem-inhiberende stoffen tegen de tijd dat de omstandigheden perfect zijn om te kiemen.
Als je ouder (lees: droog (no pun intended  :D)) zaad hebt dan moet je dit gedurende minstens 24 uur weken.
Dit geldt voor alle Arisaema's.

--- Einde van citaat ---

100 % correct Wim!
Hendrik

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie