Auteur Topic: Under construction : De rotstuin van Danny Bonnez  (gelezen 52056 keer)

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re:Under construction : De rotstuin van Danny Bonnez
« Reactie #15 Gepost op: 9 september 2012, 17:39:43 »
Ik heb eens grondig het topic crevicegardening bekeken en heel veel prachtige foto's , voorbeelden gezien ! Vooral op het schotse forum en
de nieuwe crevicegarden in Wisley hebben me duidelijkheid gegeven hoe een crevicegarden kan gemaakt worden met zo'n platte stenen. Heel toevallig beschik ik over die stenen en blijkbaar kan je daar een heel mooie, interessante rotstuin mee maken ! ;D
Nu ik over de nodige informatie beschik kon ik het niet laten om tot actie over te gaan  ((12
foto1: het uitzoeken van de geschikte stenen . foto 2,3,4 : het puzzelen kan beginnen ! de rij beginnen en eindigen met een schuine kant en
voor de eerste rijen de wat mindere hoge stenen gebruiken . Met behulp van de spade een gleufje maken en steen voor steen in de grond
steken. Het is heel leuk om te doen en het valt best mee als je genoeg keuze hebt van stenen. Ik heb de stenen ongeveer 2 cm van elkaar
geplaatst . Ik denk om zo verder op te bouwen , langzaam wat hoger , zodat ik op het einde de hoogte heb van de betonnen wand ?
Graag jullie commentaar.
 
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Under construction : De rotstuin van Danny Bonnez
« Reactie #16 Gepost op: 9 september 2012, 17:57:51 »
Fantastisch werk Danny !  Alsof Zdenek Zvolanek himself aan het werk is geweest !

Lees vooral nog goed na welke de mogelijkheden zijn voor het compost mengsel, Danny - in Wisley hadden ze zuiver zand gebruikt en dat is hun slecht bekomen... --((1 en eens het er in steekt ... haal het er dan maar weer uit  2-)(

Het mag best "mager" zijn, maar er mag toch iets in dat het vocht wat vasthoudt !

We zien in grote spanning uit naar het vervolg !!  ((6
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Under construction : De rotstuin van Danny Bonnez
« Reactie #17 Gepost op: 9 september 2012, 19:35:25 »
Wow Danny , ik ben net als Luc helemaal onder de indruk . Het zijn heus geen loze superlatieven die Luc daar boven haalt .
Dit zou Zdenek Zvolanek idd niet anders doen , een beter compliment is niet mogelijk ! Je hebt dit met veel gevoel voor perfectie gedaan .
Ik zelf heb gekozen voor een mengsel van brekerzand ,japans grit , leemaarde (2 delen op 10 ) ,bims (goed om een beetje vocht vast te houden ), vulkalec .
Als je echt de verhoudingen wil weten moet ik mijn notities gaan opsporen .
Zuiver brekerzand slaat dicht en wordt zo hard als cement maar in de juiste verhouding met japans grit werkt het wel .Het grit houd het mengsel open . Bims is een goede buffer en werkt een beetje als een spons . De leemaarde (2 delen )is zeker nodig .
Neen dit wordt ongetwijfeld een top project , proficiat en laat ons aub  verder mee genieten tijdens de verdere ontwikkelingen . 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6776
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re:Under construction : De rotstuin van Danny Bonnez
« Reactie #18 Gepost op: 9 september 2012, 20:54:49 »
Je zou haast zeggen dat je dit al jaren doet.
Ziet er profecioneel uit. jouw planten die je er in doet zullen je dankbaar zijn.

Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re:Under construction : De rotstuin van Danny Bonnez
« Reactie #19 Gepost op: 9 september 2012, 21:29:34 »
Danny,

Gaat goed...misschien een tip om niet elk sleufje zo nauw te houden.
Varieer iets in breedte van de plantsleuf.
Dit geeft niet alleen een beter optisch resultaat als je helemaal klaar bent en 2 groei seizoenen verder bent.
Ook kun je daardoor iets makkelijker verschillende typen planten kwijt ook als je eens iets groters tegen komt.

Ook de hoogte van het ingraven kun je iets varieren.....optisch mooier en heeft zeker effect door in een 'dalletje' plantjes kwijt te kunnen die iets meer vocht verlangen.
Ik heb regelmatig planten geleverd aan botanische tuinen,particulieren e.d waar Zdenek de crevice heeft gebouwd/aangelegd.
En variatie in hoogte en breedte geeft meer mogelijkheden en dus een beter resultaat.

Ben aanwezig geweest bij het bouwen van objecten door Zdenek en anderen en natuurlijk zijn er veel mogelijkheden en ze zijn allemaal prima hoor!
Als je googled vindt je foto's genoeg om eens naar te kijken.
In Frederikshaven ligt een van de grootste opgebouwd door zdenek met veel planten van ons,ook hier veel variatie in breedte en diepte.

Niet onbelangrijk is te bedenken dat als je een groot stuk vlak op elkaar zet - dus weinig variatie in breedte van de sleuf- dit gevolgen heeft voor de vochthuishouding.
De kracht van crevice is dat het water langs de stenen loopt,bij dicht op elkaar en te rijke grond blijft het water vacuum tussen de stenen 'hangen'
Te arm kan te hard worden in droge perioden en lucht en water zijn dan moeilijker in de grond en opneembaar voor de wortels van de planten.
Dus ook niet te horizontaal werken, maar licht golvend en aflopend aan het eind.
Vanzelfsprekend een heel goed drainerende ondergrond.

Belangrijk is dat je doet wat je zelf het mooist vind met inachtneming van enkele basis zaken.







'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re:Under construction : De rotstuin van Danny Bonnez
« Reactie #20 Gepost op: 9 september 2012, 21:38:31 »
Zdenek in actie
Bangsbo garden
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re:Under construction : De rotstuin van Danny Bonnez
« Reactie #21 Gepost op: 9 september 2012, 21:40:31 »
nog enkele
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re:Under construction : De rotstuin van Danny Bonnez
« Reactie #22 Gepost op: 9 september 2012, 21:50:15 »
nog wat
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re:Under construction : De rotstuin van Danny Bonnez
« Reactie #23 Gepost op: 9 september 2012, 21:53:19 »
Bedankt Luc , Kris , Bert voor de complimenten ! Heel plezant te horen , morgen doe ik dan zo verder  ((12
Voor de opvulling tussen de stenen heb ik het volgende mengsel in gedachten : De tuingrond is hier klei die vrij goed vocht vasthoud. Ik
denk daarvan zo'n 25 % te gebruiken . Alsook 25% grof rijnzand , 25% dolomietzand 0-5 mm en fijn split 2-5 mm ook 25% . Ik kan ook japans split gebruiken maar dat fijn split lijkt mij beter geschikt om die smalle voegen ( soms amper 1cm) op te vullen.
Ik denk er nog eens over na.........
Ieper , West-Vlaanderen

Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re:Under construction : De rotstuin van Danny Bonnez
« Reactie #24 Gepost op: 9 september 2012, 21:56:59 »
Crevice in de natuur
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re:Under construction : De rotstuin van Danny Bonnez
« Reactie #25 Gepost op: 9 september 2012, 22:12:46 »
Danny,

Gaat goed...misschien een tip om niet elk sleufje zo nauw te houden.
Varieer iets in breedte van de plantsleuf.
Dit geeft niet alleen een beter optisch resultaat als je helemaal klaar bent en 2 groei seizoenen verder bent.
Ook kun je daardoor iets makkelijker verschillende typen planten kwijt ook als je eens iets groters tegen komt.

Ook de hoogte van het ingraven kun je iets varieren.....optisch mooier en heeft zeker effect door in een 'dalletje' plantjes kwijt te kunnen die iets meer vocht verlangen.
Ik heb regelmatig planten geleverd aan botanische tuinen,particulieren e.d waar Zdenek de crevice heeft gebouwd/aangelegd.
En variatie in hoogte en breedte geeft meer mogelijkheden en dus een beter resultaat.

Ben aanwezig geweest bij het bouwen van objecten door Zdenek en anderen en natuurlijk zijn er veel mogelijkheden en ze zijn allemaal prima hoor!
Als je googled vindt je foto's genoeg om eens naar te kijken.
In Frederikshaven ligt een van de grootste opgebouwd door zdenek met veel planten van ons,ook hier veel variatie in breedte en diepte.

Niet onbelangrijk is te bedenken dat als je een groot stuk vlak op elkaar zet - dus weinig variatie in breedte van de sleuf- dit gevolgen heeft voor de vochthuishouding.
De kracht van crevice is dat het water langs de stenen loopt,bij dicht op elkaar en te rijke grond blijft het water vacuum tussen de stenen 'hangen'
Te arm kan te hard worden in droge perioden en lucht en water zijn dan moeilijker in de grond en opneembaar voor de wortels van de planten.
Dus ook niet te horizontaal werken, maar licht golvend en aflopend aan het eind.
Vanzelfsprekend een heel goed drainerende ondergrond.

Belangrijk is dat je doet wat je zelf het mooist vind met inachtneming van enkele basis zaken.








Heel erg bedankt voor je reactie , Bart !  ((4
Je hebt dat heel mooi geformuleerd , nu ik nog volop ermee bezig ben kan ik er nog meer variatie in steken! Na verloop van tijd zal ik waarschijnlijk
blij zijn deze tip gekregen te hebben !
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re:Under construction : De rotstuin van Danny Bonnez
« Reactie #26 Gepost op: 9 september 2012, 22:17:00 »
Zdenek in actie
Bangsbo garden

Heel tof die foto's van Zdenek's kunstwerken ! Bedankt  ((14
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re:Under construction : De rotstuin van Danny Bonnez
« Reactie #27 Gepost op: 10 september 2012, 18:44:44 »
Vandaag met volle moed terug aan het puzzelen van de crevice . Ik heb enkele hoogtes en dalletjes erin verwerkt alsook op enkele plaatsjes
een brede voeg. Ik heb me volledig kunnen uitleven ! _010   ((12  8)
De ruwbouw is nu af . Misschien hier en daar nog een detail dat ik moet aanpassen. zie foto 1,2,3
foto 4 : er zijn ook een paar plaatsjes waar er meer schaduw zal zijn.
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re:Under construction : De rotstuin van Danny Bonnez
« Reactie #28 Gepost op: 10 september 2012, 18:58:23 »
Voor op te voegen heb ik de keuze tussen 2 soorten split . Zie foto :links fijn split 2-5 mm , rechts japans split 2-6 mm
om een mengeling mee te maken.
Ieper , West-Vlaanderen

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Under construction : De rotstuin van Danny Bonnez
« Reactie #29 Gepost op: 10 september 2012, 19:26:06 »
Ziet er goed uit, Danny. Ben al benieuwd naar het definitieve, beplantte resultaat en het uitzicht na enkele groeiseizoenen!