Auteur Topic: Gentianen  (gelezen 151167 keer)

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Gentianen
« Reactie #690 Gepost op: 25 augustus 2017, 20:17:10 »
Zo ontzettend mooi Luc ! De mijne zijn vorig jaar gesneuveld , te warme plek nog ...

Heel erg jammer Kris - bij mij zitten ze zeker in de top vijf van mijn rotsplanten hitlijst - op het peatbed in de schaduw en nooit droog gaat het hier blijkbaar goed.

De tweede bekende vandaag ook kleur :  Gentiana sino-ornata 'Silken seas' - de fluwelen indruk die de bloem laat zien is door de camera moeilijk vast te leggen.  Hij is in werkelijkheid ook iets donkerder dan hier te zien.

Harelbeke-West-Vlaanderen

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4026
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Gentianen
« Reactie #691 Gepost op: 25 augustus 2017, 21:36:05 »
Prachtig Luc!
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Gentianen
« Reactie #692 Gepost op: 25 augustus 2017, 22:53:45 »
Prachtig Luc!

Ik hoopte al dat je ze niet onaardig zou vinden Herman !!  -2(
Harelbeke-West-Vlaanderen

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6776
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: Gentianen
« Reactie #693 Gepost op: 26 augustus 2017, 14:42:14 »
hier komt de gentiana acaulis er ook aan.
zie mijn film op you tube
 --11

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Gentianen
« Reactie #694 Gepost op: 8 september 2017, 21:23:39 »


Er komt er nog zo'n herfstgentiaantje aan in streepjespak.
(hopelijk belet het hondenweer hem niet ons eerstdaags zijn binnenzijde te laten zien)
Harelbeke-West-Vlaanderen

Mark Stolk

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1018
Re: Gentianen
« Reactie #695 Gepost op: 21 september 2017, 23:23:03 »
Ik ben nieuw in de wereld van rotsplanten en heb een bescheiden rotstuin aangelegd. 2 jaar geleden kocht ik een gentiaan op de Uithof (NRV markt). Hij/zij bloeit prachtig roze en grappig genoeg zitters ook een stengeltje met witte bloemen tussen. Ca 20 cm hoog. Ik denk een Gentiana Quinn rose. Klopt dit en is dit een cultivar of afgeleid van een wilde gentiaan, en zo ja, van welke dan. Weet iemand dit?
« Laatst bewerkt op: 22 september 2017, 08:27:50 door Luc Gilgemyn »
Met vriendelijke groet

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Gentianen
« Reactie #696 Gepost op: 22 september 2017, 08:37:13 »
Ik ben nieuw in de wereld van rotsplanten en heb een bescheiden rotstuin aangelegd. 2 jaar geleden kocht ik een gentiaan op de Uithof (NRV markt). Hij/zij bloeit prachtig roze en grappig genoeg zitters ook een stengeltje met witte bloemen tussen. Ca 20 cm hoog. Ik denk een Gentiana Quinn rose. Klopt dit en is dit een cultivar of afgeleid van een wilde gentiaan, en zo ja, van welke dan. Weet iemand dit?

Welkom op ons Forum Mark !  Goed initiatief om met een rotstuin te beginnen  ((3 zoals je ziet zul je hier veel gelijkgezinden vinden -2(.
Leuk ook dat je je hier in het "Forumbad" gooit met je vraag, dat moesten nog meer mensen doen.

Voor wat je vraag betreft heb ik een gokje.
Volgens mij is dit zeker een cultivar en als je foto recent is, dwz dat de plant nu bloeit, dan zou het wel eens om een afgeleide gaan van Gentiana Scabra.  Misschien kunnen andere kenners dit bevestigen of ontkennen ?
Harelbeke-West-Vlaanderen

Mark Stolk

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1018
Re: Gentianen
« Reactie #697 Gepost op: 22 september 2017, 09:06:09 »
Beste Luc, alvast bedankt voor je bericht, de plant heeft van juni tot eind augustus gebloeid.
Met vriendelijke groet

Mark Stolk

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1018
Re: Gentianen
« Reactie #698 Gepost op: 23 september 2017, 13:44:32 »
Ik kwam laatst op vakantie in Amerika nog een lid van de gentiaanfamilie tegen: de Gentianopsis thermalis. Deze plant stond letterlijk op 7 meter van een thermale bron in Yellowstone en is ook de "parkplant" van Yellowstone. Ik kon helaas niet dichterbij komen voor betere foto's.
Met vriendelijke groet

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Gentianen
« Reactie #699 Gepost op: 23 september 2017, 15:52:18 »
 Mooi die die Gentianella. Als je nog meer foto's uit Amerika hebt, zou je hier een reisreportage kunnen beginnen. Zeker mijn belangstelling gaat uit naar Noordamerikaanse planten.

Mark Stolk

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1018
Re: Gentianen
« Reactie #700 Gepost op: 23 september 2017, 16:07:48 »
Beste Gerrit, ik heb inderdaad best veel foto's genomen van planten in de Rockies. Ik kocht daar ook een gids en die bevatte per plant meestal een stukje ethnobotanische informatie, M.a.w. wat de native Americans (lees Indianen) met de betreffende plant deden. Enorm interessant!
Met vriendelijke groet

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Gentianen
« Reactie #701 Gepost op: 27 september 2017, 21:21:01 »
Ze horen nu niet te bloeien, maar ik ben blij met elke 'trompet' die ik zie bij Gentiana acaulis.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Mark Stolk

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1018
Re: Gentianen
« Reactie #702 Gepost op: 27 september 2017, 21:48:37 »
Heel mooi Frankie, bij mij staan de gentiana angustifolia en de clusii al dagen in knop. Ik heb een vraag voor de kenners. Ca 3 jaar geleden kocht ik een gentiaan, ik lette toen nog niet zo op de naam, maar ik denk een sino ornata. Hij heeft 2 jaar prachtig gebloeid (zie foto), maar ongeveer een maand geleden zag ik dat de plant een paar knoppen had maar geleidelijk helemaal geel werd en nu is hij dood. Er is helemaal niets veranderd in zijn omgeving of bij de wortels (het enige is dat er misschien een mol onderdoor is gegaan >:(). Hoe zou dit kunnen komen? Is de zomer te nat geweest, is dat een probleem voor gentianen? De andere in de tuin doen het goed. Graag jullie raad.
Met vriendelijke groet

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Gentianen
« Reactie #703 Gepost op: 27 september 2017, 22:26:22 »
Het is een sino-oranta, Mark. Droge, hete zomers moeten ze niet hebben. Ze houden van vochtige grond in de schaduw of halfschaduw. Eigenlijk zijn dit niet de makkelijkste planten, vooral niet in een zomer zoals we dit jaar hebben gehad. Uitdrogende grond in nefast.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Gentianen
« Reactie #704 Gepost op: 28 september 2017, 15:02:52 »
Heel mooi Frankie, bij mij staan de gentiana angustifolia en de clusii al dagen in knop. Ik heb een vraag voor de kenners. Ca 3 jaar geleden kocht ik een gentiaan, ik lette toen nog niet zo op de naam, maar ik denk een sino ornata. Hij heeft 2 jaar prachtig gebloeid (zie foto), maar ongeveer een maand geleden zag ik dat de plant een paar knoppen had maar geleidelijk helemaal geel werd en nu is hij dood. Er is helemaal niets veranderd in zijn omgeving of bij de wortels (het enige is dat er misschien een mol onderdoor is gegaan >:(). Hoe zou dit kunnen komen? Is de zomer te nat geweest, is dat een probleem voor gentianen? De andere in de tuin doen het goed. Graag jullie raad.



Mark, Het is vermoedelijk niet hetzelfde, maar ik heb hier een Gentiaan, die al een aantal jaren goed en gezond groeit, ( weinig bloei) maar onlangs begon hij er minder ‘fris’ uit te zien en ging achteruit. Toen ik uiteindelijk eens op de grond duwde merkte ik dat de grond eronder niet stevig meer was en kwamen er mieren te voorschrijf! Een groot nest zorgde er dus voor dat de wortels onvoldoende vocht kregen ! Hopelijk helpt mierenpoeder en extra zand bijvullen .
« Laatst bewerkt op: 28 september 2017, 15:04:53 door Lily-Anne Vereecken »