Beelden van en activiteiten in en rond onze rotstuinen > In en rond onze rotstuinen

Crevicegardening

<< < (2/182) > >>

Pim Hols:

--- Citaat van: Kris De Raeymaeker op 18 juni 2011, 23:28:26 ---
--- Citaat van: Pim Hols op 18 juni 2011, 23:11:35 ---Ziet er doordacht uit, Kris. Wat gebruik je als basis grondmengsel, als ik vragen mag??

--- Einde van citaat ---

Deze crevice is opgevuld met een zeer "schraal " mengsel Pim . Het is een mengeling van : grof zand - japans split - bims - lavakorrel - grover split en enkele deeltjes (2 op 10 )goede leemaarde.
Ik mik in dit gedeelte op een aantal Griekse- Turkse -Amerikaanse soortjes die houden van zulke omstandigheden. Maar het is zoals steeds moeilijk te voorspellen wat het toekomstig echt goed gaat doen op deze plek...

--- Einde van citaat ---
Bedankt voor de info, Kris, even onthouden.....

Frankie Wulleman:
Jawel mijnheer de voorzitter, dat is het. Zeer natuurgetrouw opgebouwd. Dat is een echte scree. Nu nog de voegen opvullen met een gelijkaardig afstrooimiddel (misschien japans split) en rotsplanten natuurlijk.

Kris De Raeymaeker:

--- Citaat van: Frankie Wulleman op 19 juni 2011, 00:01:20 ---Jawel mijnheer de voorzitter, dat is het. Zeer natuurgetrouw opgebouwd. Dat is een echte scree. Nu nog de voegen opvullen met een gelijkaardig afstrooimiddel (misschien japans split) en rotsplanten natuurlijk.

--- Einde van citaat ---

Dank je Frankie voor de lovende woorden. Als het goed is -en ik hoop dat ik nog genoeg voorraad heb-heb ik nog een paar zakjes afstrooimiddel van dezelfde steensoort .Heel lang geleden toen ik de rotsen kocht (midden jaren tachtig van vorige eeuw)bij Guy Vervoort kreeg ik de kans om afstrooimiddel (grove steenslag/ split)van dezelfde rotsen/groeve bij te kopen. Nu hoop ik maar dat ik er vroeger niet te royaal mee ben geweest  :-\   

Luc Gilgemyn:
Het ziet er met elke foto beter uit Kris !  De natuur wordt eer aangedaan in Rumst !

Dit wordt nog maar eens een vervolgverhaal om in de gaten te houden.  Zo hebben we'r nu al enkele op het forum - een bron van informatie voor onze bezoekers !  ;)

Kris De Raeymaeker:
Dank iedereen voor de interesse ! Voor degene die nog meer willen lezen over dit onderwerp kan ik ook volgende links aanbevelen  : 

http://www.vrvforum.be/?_login=a0fbd6e8a0&paged=4
Hier vind je schitterende voorbeelden en foto's van crevicegardens in Tsjechie aan de hand van het reisverslag van enkele VRV-leden ....

http://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=194.75
De nieuwe crevicegarden van Wisley.

http://www.srgc.org.uk/smf/index.php?topic=4656.0
Vele voorbeelden van spleten en voegentuinen in deze topic op het forum van onze Schotse vrienden.

Een aantal van U wisten dit misschien al langer maar zo'n crevicegarden bied een aantal voordelen ....

1/Estetisch : er is natuurlijk het uitzicht. Door een partij (eventueel ook kleinere )stenen zo uit te leggen en stapelen met kleine voegen ontstaat er het idee dat je op den duur 1 groot rotsblok in je tuin hebt . Dit soort rotsblokken zien we ook in de natuur boven de grond steken en vaak zijn er in die grote blokken allerlei spleten die begroeid zijn met rotsplanten. Zulke grote rotsblokken zijn niet meer te transporteren met de modale kruiwagen. Maar mits je kleinere stenen zorgvuldig samenvoegt kan je wel het idee wekken dat er 1 grote blok ligt . Hiervoor moet je de voegen wel smal houden.

2/De vele smalle voegen die alzo  ontstaan zijn ideaal voor ons doel. Ze kunnen nooit teveel grondmassa bevatten en dus ook niet te rijk zijn als groeimedium voor onze planten.
Vele van onze planten houden van zulk een "schraal " substraat zonder al te veel aarde ...
3/ Door de smalle voegen krijgen we sterke ,gezonde planten maar ook planten die beter resistent worden tegen droogteperiodes. De planten zullen dieper wortelen (in het bovenste gedeelte tussen de voegen droogt het substraat sneller uit)en in diepere lagen op zoek gaan naar een beetje vocht en voedsel. Het zelfde wat planten ook vaak doen in de natuur.Hierdoor krijg je  mooie maar vooral ook sterkere planten.
4/ De wortelhals (vaak het meest kwetsbare deel van onze planten ) blijft in de winter gedurende natte periodes dan weer droger.In de nauwe spleten met niet al te rijke grond is hij gedurende zulke periodes dan weer beter af !
5/ Door deze vorm van tuinieren krijg je ook veel "steenmassa" . Je krijgt niet alleen een echte rotstuin in de ware zin van het woord maar deze steenmassa is ook een bron van warmte. Ze absorbeert de zonnestralen en houd die vast. Dit is heel bruikbaar voor een aantal warmteminnende soorten.
6/Veel moeilijke planten houden niet van teveel grondmassa en in de voegen kunnen we dat aardig beperken.
7/ Door deze min of meer stoicijnse kweekmethode blijven de planten zeer compact waardoor ze ook sterker de winter ingaan.
8/ En, last but not least , het ziet er zo natuurlijk uit.   

Totdaar de theorie ........Ben ondertussen begonnen met planten ...(kon me niet langer bedwingen ...)
Ik hoop later nog te bevestigen wat er allemaal klopt van dit verhaal  ;)     

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie