Auteur Topic: goede tufsteen kopen ???  (gelezen 8991 keer)

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
goede tufsteen kopen ???
« Gepost op: 30 juni 2010, 07:35:29 »
Waar kan je in Vlaanderen (liefst Oost-Vl ) goede tufsteen kopen die niet te snel kapot vriest maar toch poreus genoeg is ?
groetjes
Lily-Anne

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16793
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:goede tufsteen kopen ???
« Reactie #1 Gepost op: 30 juni 2010, 09:23:18 »
Dag Lily-Anne !
Goede tufsteen is moeilijk te vinden.
Bij Cathy Portier in Brugge ligt er momenteel echter een mooi lot te koop.
Andere adressen heb ik niet.

Ga maar eens kijken :

http://www.alpenplanten.be/


Harelbeke-West-Vlaanderen

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re:goede tufsteen kopen ???
« Reactie #2 Gepost op: 5 juli 2010, 08:18:26 »
eind deze maand ga ik naar Cathy Portier en hoop daar tufsteen en wat plantjes te kopen .Ik vraag me wel af of tufsteen altijd kalkrijk is - lijkt me wel heel belangrijk om te weten of er ook zonder kalk bestaat.
Ik veronderstel dat het niet het ideale moment is om tufsteen aan te planten en dat het niet eenvoudig is om ze in die smalle openingen te krijgen .Staat er hier ergens op het forum een werkwijze om tufsteen aan te planten ?Als het blijkt dat het  best is om te wachten tot het voorjaar of de herfst , zal ik de plantjes voorlopig gewoon in de rotstuin zetten ( mogelijks met pot en al - zodat ze de ideale grondsamenstelling behouden ) met wat extra bewateren op droge momenten .Het is de eerste keer dat ik naar Cathy P. ga en gezien  ik daar niet zo gemakkelijk geraak, zal ik er van moeten profiteren om planten mee te brengen- ideaal moment of niet
groetjes
Lily-Anne

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16793
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:goede tufsteen kopen ???
« Reactie #3 Gepost op: 5 juli 2010, 09:26:40 »
http://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=51.0


Voor zover je dit nog niet gedaan hebt, zou ik aanraden het item 'Gebruik van tufsteen in de rotstuin' dat onder "rotsplanten" zit eens rustig door te nemen Lily-Anne : het zit boordevol ideeën voor planten die daarvoor geschikt zijn, de aanplant er van, waterhuishouding, enz...

Zie link hierboven.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re:goede tufsteen kopen ???
« Reactie #4 Gepost op: 5 juli 2010, 09:45:35 »
Ik heb er al een heel deel van dat topic gelezen en zal de rest  ook zeker doornemen .Ik zal ook de "best groeiende - gemakkelijke en toch heel mooie " soorten die compact blijven, proberen uitzoeken en zeker niet met de moeilijke beginnen - over der werkwijze van het planten , kan ik me niet herinneren of er in dat topic over geschreven is - ik zal nog wat moeten studeren en heb nog een14 tal dagen tijd om dat uit te zoeken - extra tips zijn altijd hartelijk welkom .Ik ben me wel bewust , dat het niet het ideale seizoen is , maar de plantjes staan bij aankoop in pot en zullen toch wel wat afkunnen hoop ik - tenzij jullie het echt afraden om al plantjes mee te brengen en aanraden om te wachten tot het voorjaar om ze op de tufsteen te zetten .
groetjes
Lily-Anne

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16491
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:goede tufsteen kopen ???
« Reactie #5 Gepost op: 5 juli 2010, 20:18:39 »
Heel wat rotsplanten zijn zeer geschikt voor uitplanting in tufsteen, Lily-Anne. Bijna alle Drabasoorten komen hiervoor in aanmerking. De meeste draba's blijven zeer compact en zullen zich zelfs uitzaaien op de steen. Draba's en tufsteen vormen een perfect huwelijk.
Hetzelfde geldt een beetje voor Saxifraga. Een groot deel van de steenbreekjes is hiervoor geschikt. Bij uitplanting op een steen (of in de tuin) opletten dat ze niet de volle zon krijgen, want dan kunnen ze het moeilijker hebben.
Edraianthus is ook een rotsplantengeslacht met enkele vertegenwoordigers die het zeer goed doen op stenen. E. pumilio, E. dinaricus en E. serpyllifolius lijken wel geschapen voor tufsteenteelt. Nakomelingen op de stenen staan er al twee jaar na aanplant.
Degenia velebetica doet het eveneens probleemloos op tufsteen en zal er zich ook op uitzaaien.
Verder ook Erinus alpinus, Dianthus microlepsis en natuurlijk de vele Sempervivums en Jovibarba's doen het als vanzelf op tufstenen.
Dit is een beetje een greep van de gemakkelijkste planten voor op tufsteen, uit het nog grotere aanbod. Vaak is het ook een beetje zelf uitproberen, wat ik ook veelal doe.
Wat het tijdstip van  uitplanten betreft, het kan bijna het hele jaar door, behalve als het vriest natuurlijk. Ook nu in volle zomer kan u dit doen. Voorwaarde is wel dat de jonge plantjes niet uitdrogen.
Eigenlijk verkies ik het najaar (vanaf september) voor het uitplanten op stenen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re:goede tufsteen kopen ???
« Reactie #6 Gepost op: 5 juli 2010, 21:07:33 »
Hartelijke dank  voor de tips - het is bijna een boodschappenlijstje voor als ik naar Cathy ga - ik veronderstel dat het tufsteen met kalk moet zijn of is er geen tufsteen zonder kalk ? ( een duidelijke beginners vraag zeker ? )
groetjes
Lily-Anne

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16793
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:goede tufsteen kopen ???
« Reactie #7 Gepost op: 5 juli 2010, 21:21:55 »
Ik ging en ga er eigenlijk altijd van uit dat tufsteen kalkachtig is Lily-Anne - maar blijkbaar is het toch niet zo éénduidig.

Zie onderstaande link met wat Wikipedia er over zegt :

http://nl.wikipedia.org/wiki/Tufsteen

En dit is dan weer de definitie die op de site van Cathy Portier wordt gegeven :

"Tufa is een lichtgewicht kalksteen. Het ontstaat wanneer kalkrijk water (calciumcarbonaat) over een zuur medium (rottend blad ed) stroomt. De kalk wordt afgezet en hecht zich aan de vegetatie. Na verloop van tijd ontstaan grote tufarotsen."


Feit is wel dat zowat alle kalkminnende planten het goed doen op tufsteen, dus...
« Laatst bewerkt op: 5 juli 2010, 21:29:25 door Luc Gilgemyn »
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16491
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:goede tufsteen kopen ???
« Reactie #8 Gepost op: 5 juli 2010, 22:11:21 »
Ja Luc, dat is ook mijn idee over tufsteen, dat het door en door een kalkrijk gesteente is. En tufsteen is er in verschillende kwaliteiten. Zo heb ik zelf hele harde rotsen, met daartussen zachtere stukken, maar ook stenen die helemaal wat zachter zijn. Feit is wel dat 'verse' tufsteen wat zachter is, maar naarmate het blootgesteld wordt aan de weersomstandigheden het iets harder wordt. Mijn vrees in het begin was dan ook dat de mooie stenen zouden kunnen kapotvriezen. Maar de laatste twee harde winters hebben het tegendeel bewezen: geen enkele, maar dan ook geen enkele van mijn stenen heeft schade ondervonden, terwijl het toch bepaald serieus hard heeft gevrozen. Ik ben eigenlijk helemaal gewonnen voor deze manier van rotstuinieren. Vooral de vele kussenvormende soorten krijgen een echt alpien karakter, zoals we het graag willen: compact, hard en rijkbloeiend.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15580
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:goede tufsteen kopen ???
« Reactie #9 Gepost op: 5 juli 2010, 23:20:12 »
Ik veronderstel dat het niet het ideale moment is om tufsteen aan te planten en dat het niet eenvoudig is om ze in die smalle openingen te krijgen .Staat er hier ergens op het forum een werkwijze om tufsteen aan te planten ?Als het blijkt dat het  best is om te wachten tot het voorjaar of de herfst
groetjes
Lily-Anne

Het is beter te wachten met aanplanten tot eind augustus ,begin september indien het weer het toelaat (geen hittegolf of te droge periode)Plantjes uit potten moeten ontdaan worden van alle grond en dan in de gaten worden geplant.Deze ingreep is in deze tijd van het jaar zeer risicovol.Toch zeker met het weer dat we nu hebben.Ik dacht dat Frankie in deze topic heeft uitgelegd hoe we beplanten.
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "