Beelden van en activiteiten in en rond onze rotstuinen > Plantenziektes, ongedierte en hun bestrijding

slijmzwammen

(1/3) > >>

Ger van den Beuken:
Ik kreeg een email met bijgevoegde foto met daarop het fenomeen slijmzwammen. Weet iemand hoe te bestrijden?

Peter Rijntjes:
Slijmzwammen behoren tot een groep van eencelligen die al heel lang voorkomen. Zij leven van levend plant materiaal en hebben geen groen in zich ( geen fotosynthese). Voorwaarden voor een goede groei ( vermenigvuldiging door sporen), zijn een lage PH en vocht. Chemische bestrijding is bijna niet mogelijk.
Wat wel helpt is de PH verhogen van grond en omgeving en de infectie weghalen met een watten staafje o.i.d. Daarna een glasplaat over de plant om het geheel droog te houden. DE sporen blijven heel lang bestaan, dus over het algemeen is het beter om preventief te werken door o.a. een hoge PH ( werkt natuurlijk niet voor zuur minnende planten) en de grond los te houden.

 ???
groet Peter

Eduard Troch:
Heb het ook reeds meerdere malen vastgesteld.
Kalk zou idd. soelaas brengen voor planten die het 'lusten'.

Hans Meulenbelt:
Ger,

het fenomeen dat op de foto wordt getoond lijkt me geen slijmzwam. Zie onderstaande link voor een leuke introductie in de wereld van deze fascinerende organismen.

http://www.br.fgov.be/PUBLIC/GENERAL/EDUCATION/EDUCATIONNL/infoblad_slijmzwammen.html.

De bekendste vertegenwoordiger van de groep is wellicht Hekseboter (foto van internet).



Hier een foto met de vruchtlichamen van een willekeurige slijmzwam (foto van internet).

Ger van den Beuken:
Des te meer graag opheldering wat het dan wel moge zijn. Wie heeft hier ervaring mee.
Ik had ook al zitten zoeken op het net Hans, maar kwam bij slijmzwam ook niet verder als de foto's die jij nu liet zien.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie