Algemeen > Reizen, uitstappen en reisverhalen

Orchideeën langs het kanaal Kortrijk - Bossuit

<< < (35/39) > >>

Frankie Wulleman:
Het kanaal, vanop het talud gezien. Een aardige plaats om naar toe te trekken.

Kris De Raeymaeker:
Altijd weer ontzettend mooi om te zien hoor Frankie ...,,

Gerrit Eijkelenboom:
De raadsels omtrent de orchideeën langs de vaarttaluds houden mij nog telkens bezig. Er is mij nu wel iets meer duidelijk geworden nadat ik de lijvige boekwerken van Carel Kreutz: Orchideeën van de Benelux had aangeschaft en de passages las over de vaarttaluds langs het kanaal te Moens. De heer Kreutz noemt daar een bepaalde populatie Dactylorhiza incarnata var. latissima. Een zeer zeldzame variëteit, met "enkele honderden exemplaren" daar.
Ik ben op zoek gegaan naar foto's op dit forum en in deze thread en inderdaad, Danny heeft ze gefotografeerd en gepost op 5 juni 2015 om 17.17.uur en een jaar later Frankie dezelfde populatie gepost op 30 mei 2016 om 21.55 uur.
Carel Kreutz schrijft verder, dat hij in 2018 een bezoek heeft gebracht (net zoals ik) en dat de meeste exemplaren verdwenen waren. Wellicht door droogte, schrijft hij. En inderdaad, er was toen weinig meer te zien.

Mochten er misschien nog mensen zijn, die op zoek zouden willen gaan, uw kot verlaten en op zoek naar de verloren orchidee?

Gerrit

Danny Bonnez:

--- Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 16 juni 2020, 22:53:08 ---De raadsels omtrent de orchideeën langs de vaarttaluds houden mij nog telkens bezig. Er is mij nu wel iets meer duidelijk geworden nadat ik de lijvige boekwerken van Carel Kreutz: Orchideeën van de Benelux had aangeschaft en de passages las over de vaarttaluds langs het kanaal te Moens. De heer Kreutz noemt daar een bepaalde populatie Dactylorhiza incarnata var. latissima. Een zeer zeldzame variëteit, met "enkele honderden exemplaren" daar.
Ik ben op zoek gegaan naar foto's op dit forum en in deze thread en inderdaad, Danny heeft hem gefotografeerd en gepost op 5 juni 2015 om 17.17.uur en een jaar later Frankie dezelfde populatie gepost op 30 mei 2016 om 21.55 uur.
Carel Kreutz schrijft verder, dat hij in 2018 een bezoek heeft gebracht (net zoals ik) en dat de meeste exemplaren verdwenen waren. Wellicht door droogte, schrijft hij. En inderdaad, er was toen weinig meer te zien.

Mochten er misschien nog mensen zijn, die op zoek zouden willen gaan, uw kot verlaten en op zoek naar de verloren orchidee?

Gerrit

--- Einde van citaat ---

Deze populatie is er nog steeds Gerrit , maar geen honderden meer , misschien nog een goeie honderd exemplaren . Ik ben er enkele weken geleden nog geweest , verder op de talluds staan er toch nog altijd ook een grote populatie rietorchissen alhoewel de meeste klein zijn door de droogte . Die incarnata's groeien tegen , langs het kanaal . Ik heb wel opgemerkt dat er meerdere planten vertrappelt waren door nietsvermoedende vissers , wat jammer dat dit mogelijk is en dat die zeldzame orchideeën niet meer bescherming krijgen ……..

Gerrit Eijkelenboom:
Mooi dat ze er nog staan.

In het boek van Kreutz las ik dat de vaarttaluds en natuurgebieden in de omgeving worden onderhouden door Natuurpunt Zwevegem, een groep enthousiaste vrijwilligers, die oa maaien. Ze hebben een mooie website en een meldknop. Je zou dat kunnen melden van het vertrappen van de incarnata's.

Gerrit

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie