Auteur Topic: Ervaringen Delosperma Ruby coral ?  (gelezen 2030 keer)

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Ervaringen Delosperma Ruby coral ?
« Gepost op: 6 juni 2014, 22:59:16 »
Heeft er iemand ervaringen met Delosperma Ruby coral? Deze foto is van de net aangekochte plant in Engeland tijdens onze 4 daagse uitstap . De plant heb ik in volle, goed gedraineerde grond gezet in de zon , maar nu ziet ze er niet zo goed meer uit en voelt niet mee zo stevig aan . De gestekte stukjes voelen wel steviger aan, maar nog geen idee of er worteltjes aan zitten . Doe ik iets verkeerd of is het geen gemakkelijke plant ? Haal ik ze best terug uit de grond?
Bedankt voor elke tip!
« Laatst bewerkt op: 6 juni 2014, 23:25:40 door Lily-Anne Vereecken »

Jan Tholhuijsen

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1059
  • Geslacht: Man
Re: Ervaringen Delosperma Ruby coral ?
« Reactie #1 Gepost op: 22 oktober 2014, 15:24:33 »
Heeft er iemand ervaringen met Delosperma Ruby coral? Deze foto is van de net aangekochte plant in Engeland tijdens onze 4 daagse uitstap . De plant heb ik in volle, goed gedraineerde grond gezet in de zon , maar nu ziet ze er niet zo goed meer uit en voelt niet mee zo stevig aan . De gestekte stukjes voelen wel steviger aan, maar nog geen idee of er worteltjes aan zitten . Doe ik iets verkeerd of is het geen gemakkelijke plant ? Haal ik ze best terug uit de grond?
Bedankt voor elke tip!
Hallo Lily-Anne,  Ik zelf heb de delosperma congestum,  maar als je daar een stukje van pakt en in de grond steekt, krijgt hij snel worteltjes. Dus ik zou me geen zorgen maken. Alleen in de winter is misschien een afdakje bij veel regen een oplossing.
De foto is uit mijn vorige tuin. In mijn huidige tuin heb ik dit jaar een paar stekjes geplant zo in de grond en het is al een leuk bosje.
Omgeving Roosendaal

Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re: Ervaringen Delosperma Ruby coral ?
« Reactie #2 Gepost op: 22 oktober 2014, 20:41:57 »
L-A en Jan,

Ben de 'Ruby Coral' al vaker kwijtgertaakt.
Ben geen delosperma deskundige maar heb er toch wel een aantal en mijn ervaring hier in het oosten van
nederland is toch wel dat ze alleen in het voorjaar en de zomer buiten kunnen staan.
Tegenwoordig heb ik de Delo's alleen nog maar in trogjes staan die ik redelijk vroeg in de herfst binnen zet.
Wel is het zo dat ik in de rotstuin op het zuiden al een jaar of twee een paar zaailingen van die trogjes heb staan
in de volle grond,dus de plant heeft zich zelf uitgezaaid en tot mijn verbazing blijven die al een aantal winters in leven.

Als je de plant niet vertrouwd kun je het best de hele plant uit de grond halen en enkele stukjes oppotten en binnen houden als dat kan.

Een paar van de Delo's in trog.
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Ervaringen Delosperma Ruby coral ?
« Reactie #3 Gepost op: 22 oktober 2014, 23:08:01 »
Delosperma congesta doet het hier in de tuin wel goed . Sommige winters gaat er wat van verloren maar er overleeft tot hiertoe altijd voldoende om terug te komen .
Mooie soortjes heb je daar Bart ! Spijtig dat ze niet volledig winterhard zijn.
De Delosperma Ruby coral  ziet er nog altijd niet erg gelukkig uit . Ik twijfel of  hij de winter zal overleven.