Beelden van en activiteiten in en rond onze rotstuinen > Plantenziektes, ongedierte en hun bestrijding

Morisia Monanthos heeft grijze uitslag

(1/1)

Lily-Anne Vereecken:
Morisia Monanthos heeft grijze uitslag op de bladeren . Het neemt altijd maar uitbreiding . Zijn ze gevoelig voor witziekte? Hoe kan ik hem behandelen?
Hopelijk is het duidelijk genoeg te zien

Jan Tholhuijsen:

--- Citaat van: Lily-Anne Vereecken op  1 augustus 2014, 22:00:41 ---Morisia Monanthos heeft grijze uitslag op de bladeren . Het neemt altijd maar uitbreiding . Zijn ze gevoelig voor witziekte? Hoe kan ik hem behandelen?
Hopelijk is het duidelijk genoeg te zien

--- Einde van citaat ---

Bij mij ook Lily, een staat in de zon die heeft het, de andere staat in half schaduw die niet, maar blijft maar minnetjes.
Ik wacht het maar af.

Lily-Anne Vereecken:
Jan, hier heb ik het kunnen oplossen . Daar ik geen reactie kreeg op korte tijd , ben ik naarstig op zoek gegaan naar mogelijke oplossingen tegen witziekte.  Ik was eerst begonnen met bespuiten met: een oplossing van 1 deel melk op 10 delen water . Dit zou vooral werkzaam zijn ,  als je dit 's morgens doet,  op een zonnige dag, zodat de zon, in samenwerking met de melk, de schimmel zou  " wegbranden"  .
Daar er op het moment van de aantasting heel weinig zon was en ik niet langer kon wachten, omdat de aantasting de gezondheid van de plant ernstig begon te schaden , heb ik alle  bladeren ( ook de min of meer gezonde)  er allemaal zeer kort afgeknipt en grondig verwijderd . Dan heb ik ze nog eens goed beneveld met het melkmengsel.  Kort nadien kregen al de Morisia monanthos planten terug gezonde mooie bladeren . Of nu de melk voor de genezing heeft gezorgd of het afknippen, kan ik niet met zekerheid zeggen . In ieder geval ga ik ze volgend jaar preventief bespuiten met het mengsel en bij de minste aantasting, knip ik er alles terug af, want het gaat snel achteruit anders . Bestuiven met gesteentemeel zou ook helpen naar het schijnt. Succes!

Jan Tholhuijsen:

--- Citaat van: Lily-Anne Vereecken op  8 september 2014, 17:55:16 ---Jan, hier heb ik het kunnen oplossen . Daar ik geen reactie kreeg op korte tijd , ben ik naarstig op zoek gegaan naar mogelijke oplossingen tegen witziekte.  Ik was eerst begonnen met bespuiten met: een oplossing van 1 deel melk op 10 delen water . Dit zou vooral werkzaam zijn ,  als je dit 's morgens doet,  op een zonnige dag, zodat de zon, in samenwerking met de melk, de schimmel zou  " wegbranden"  .
Daar er op het moment van de aantasting heel weinig zon was en ik niet langer kon wachten, omdat de aantasting de gezondheid van de plant ernstig begon te schaden , heb ik alle  bladeren ( ook de min of meer gezonde)  er allemaal zeer kort afgeknipt en grondig verwijderd . Dan heb ik ze nog eens goed beneveld met het melkmengsel.  Kort nadien kregen al de Morisia monanthos planten terug gezonde mooie bladeren . Of nu de melk voor de genezing heeft gezorgd of het afknippen, kan ik niet met zekerheid zeggen . In ieder geval ga ik ze volgend jaar preventief bespuiten met het mengsel en bij de minste aantasting, knip ik er alles terug af, want het gaat snel achteruit anders . Bestuiven met gesteentemeel zou ook helpen naar het schijnt. Succes!

--- Einde van citaat ---

Dank je Lily, ga morgen proberen. gr Jan

Navigatie

[0] Berichtenindex

Naar de volledige versie