Beelden van en activiteiten in en rond onze rotstuinen > Plantenziektes, ongedierte en hun bestrijding

Ziekten en Plagen bij bloembollen

<< < (3/5) > >>

Hendrik Van Bogaert:

--- Citaat van: Wim Boens op 21 november 2010, 17:49:23 ---
--- Citaat van: Kris De Raeymaeker op 21 november 2010, 12:06:40 ---
--- Citaat van: Wim Boens op 19 november 2010, 17:16:26 ---Gelukkig gaat het maar om de gewone Leucojum vernum...dus niet echt iets heel speciaals maar leuk is toch anders.
Ze groeiden in de volle zon en ik geloof dat ik ergens gelezen heb dat de narcisvlieg vooral naar planten gaat die in de zon groeien?

--- Einde van citaat ---

Ziet er niet zo best uit Wim. Toch heel erg bedankt om deze miserie te tonen ,want we kunnen er weer allemaal iets van opsteken.

In de topic over Galanthus heeft Hendrik al eens uitgeweid over enkele middelen tegen deze nare beestjes.Ik geef nog even de link mee.

http://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=21.30

--- Einde van citaat ---

Ja, vieze beestjes maar dat hoort nu eenmaal ook bij tuinieren. Ik heb nochtans wel Dursban (zie Hendrik zijn uitleg) staan om deze beestjes tegen te gaan maar ik probeer altijd zo weinig mogelijk sproeistoffen te gebruiken...volgende jaar zal me dit niet meer gebeuren.

--- Einde van citaat ---

Wim, denk nu niet dat ik echt een grote gebruiker ben van sproeistoffen! Integendeel zou ik zelfs durven beweren, maar als je een mooie pol Galanthus 'Diggory' verliest aan die vlieg, krijg je er wel schoon genoeg van.
Sproeistoffen moet je zien als medikamenten; we nemen ook geen antibiotica voor de lol, maar als het echt nodig is, is het wel een zegen dat ze bestaan!
Groetjes
Hendrik

Loes de Groot:
Is het middel Dursban bij jullie gewoon verkrijgbaar,of alleen voor de professionals?Hier in Nederland heb ik moeite om echt werkzame middelen aan te schaffen.Ik zou bijvoorbeeld graag een sterk fungicide hebben om mijn bollen te ontsmetten,kan ik ze ook eens gaan chippen.

Cor van Kapel:
Dursban zul je in NL waarschijnlijk niet vinden Loes.
De regelgeving m.b.t. bestrijdingsmiddelen is in NL inderdaad een stuk strenger dan in B.
Misschien wil een van de B-forum gebruikers voor je bemiddelen ?

Wim Boens:

--- Citaat van: Hendrik Van Bogaert op 22 november 2010, 20:56:01 ---
--- Citaat van: Wim Boens op 21 november 2010, 17:49:23 ---
--- Citaat van: Kris De Raeymaeker op 21 november 2010, 12:06:40 ---
--- Citaat van: Wim Boens op 19 november 2010, 17:16:26 ---Gelukkig gaat het maar om de gewone Leucojum vernum...dus niet echt iets heel speciaals maar leuk is toch anders.
Ze groeiden in de volle zon en ik geloof dat ik ergens gelezen heb dat de narcisvlieg vooral naar planten gaat die in de zon groeien?

--- Einde van citaat ---

Ziet er niet zo best uit Wim. Toch heel erg bedankt om deze miserie te tonen ,want we kunnen er weer allemaal iets van opsteken.

In de topic over Galanthus heeft Hendrik al eens uitgeweid over enkele middelen tegen deze nare beestjes.Ik geef nog even de link mee.

http://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=21.30

--- Einde van citaat ---

Ja, vieze beestjes maar dat hoort nu eenmaal ook bij tuinieren. Ik heb nochtans wel Dursban (zie Hendrik zijn uitleg) staan om deze beestjes tegen te gaan maar ik probeer altijd zo weinig mogelijk sproeistoffen te gebruiken...volgende jaar zal me dit niet meer gebeuren.

--- Einde van citaat ---

Wim, denk nu niet dat ik echt een grote gebruiker ben van sproeistoffen! Integendeel zou ik zelfs durven beweren, maar als je een mooie pol Galanthus 'Diggory' verliest aan die vlieg, krijg je er wel schoon genoeg van.
Sproeistoffen moet je zien als medikamenten; we nemen ook geen antibiotica voor de lol, maar als het echt nodig is, is het wel een zegen dat ze bestaan!
Groetjes
Hendrik

--- Einde van citaat ---

Rik,
ik wist al dat jij heel verstandig met sproeistoffen omspringt. Ik ben geen 100 % tegenstander er van maar gebruik ze wel enkel indien het nodig is en indien het kan zo ecologisch mogelijk. Als die beestjes een pol 'Diggory' zouden vernielen dan zouden ze ook moeten sterven .

Groetjes

Wim

Wim Boens:

--- Citaat van: Loes de Groot op 22 november 2010, 21:17:14 ---Is het middel Dursban bij jullie gewoon verkrijgbaar,of alleen voor de professionals?Hier in Nederland heb ik moeite om echt werkzame middelen aan te schaffen.Ik zou bijvoorbeeld graag een sterk fungicide hebben om mijn bollen te ontsmetten,kan ik ze ook eens gaan chippen.

--- Einde van citaat ---

Ik heb Dursban toch als particulier kunnen kopen. Is wel al enkele jaren geleden.
Ik weet wel niet goed welk middel best te gebruiken als fungicide bij gechipte Galanthus. Ik denk dat Hendrik daar ook wel de beste oplossing voor weet.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie