Auteur Topic: Arisaema  (gelezen 142039 keer)

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Arisaema
« Reactie #30 Gepost op: 21 april 2011, 18:20:48 »
Foto 1 vanmorgen om 9 uur.
Foto 2 vanavond om 6 uur.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Arisaema
« Reactie #31 Gepost op: 21 april 2011, 18:44:23 »
Die consanguineum (??) gaat zo wel heel vlug, Gerrit!

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re: Arisaema
« Reactie #32 Gepost op: 21 april 2011, 19:57:17 »
Een groepje Arisaema ringens in de tuin.
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Arisaema
« Reactie #33 Gepost op: 21 april 2011, 20:42:59 »
Die consanguineum (??) gaat zo wel heel vlug, Gerrit!

He Wim, dat is niet leuk, dat je alles weet (grapje) Het is zo. A. consanguineum,
Hij gaat idd wel heel vlug, maar wat wil je met temperaturen van 25gr. Morgen ben ik niet thuis, dus hij bloeit zondag misschien wel (ha ha)

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Arisaema
« Reactie #34 Gepost op: 21 april 2011, 20:53:39 »
Een groepje Arisaema ringens in de tuin.

Prachtig Sven. En wat vroeg. Bij mij nog geen neus te zien. Hebben ze bij jou ooit zaad gezet? Bij mij komt er zo'n slap waarschijnlijk nooit bevrucht vruchtbeginsel aan.

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re: Arisaema
« Reactie #35 Gepost op: 21 april 2011, 21:13:36 »
Prachtig Sven. En wat vroeg. Bij mij nog geen neus te zien. Hebben ze bij jou ooit zaad gezet? Bij mij komt er zo'n slap waarschijnlijk nooit bevrucht vruchtbeginsel aan.

Nee, ook bij mij hebben ze nooit zaad gezet. Wel, net als bij jou, vorig jaar een groen "kolfje" dat niet verder tot ontwikkeling kwam en samen met de plant in de herfst afstierf.
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Arisaema
« Reactie #36 Gepost op: 21 april 2011, 21:28:08 »
Ik heb wel eens gehoord, over mannelijke en vrouwelijke bloemen. Maar ik zie bij jou zo maar 4 planten, dus de kans op verschillend geslacht is wel groot. Heb jij enig idee over hoe dat werkt bij A? Ik heb zelf ervaring met overvloedige zaadvorming bij A. consanguineum, dus daar is het geen probleem.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Arisaema
« Reactie #37 Gepost op: 21 april 2011, 21:32:29 »
Ik heb wel eens gehoord, over mannelijke en vrouwelijke bloemen. Maar ik zie bij jou zo maar 4 planten, dus de kans op verschillend geslacht is wel groot. Heb jij enig idee over hoe dat werkt bij A? Ik heb zelf ervaring met overvloedige zaadvorming bij A. consanguineum, dus daar is het geen probleem.

Als ik het goed onthouden heb van een lezing van Dr. Gusman is het zo dat jonge planten en zwakke planten vaak enkel mannelijke bloemen aanmaken en dat goed groeiende planten enkel vrouwelijk bloemen aanmaken maar ik weet dit niet meer zeker. Ik moet dit nog eens opnieuw bekijken in mijn notities van zijn lezing.

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Arisaema
« Reactie #38 Gepost op: 21 april 2011, 22:05:12 »
Een groepje Arisaema ringens in de tuin.

Zeer mooie species, Sven, is hij makkelijk in cultuur?
Vandaag stond deze A. sikokianum in bloei. Ik heb de plant nu al zo'n jaar of vijf en vindt het nog altijd één van de mooiste planten die er zijn.  Ook het blad mag er zijn.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Arisaema
« Reactie #39 Gepost op: 21 april 2011, 22:49:41 »
O, wat een mooie kloon hebt u Frankie. Ze hebben toch verschillende tekeningen. Ik zal de mijne binnenkort posten.

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re: Arisaema
« Reactie #40 Gepost op: 22 april 2011, 20:35:00 »
Maar ik zie bij jou zo maar 4 planten, dus de kans op verschillend geslacht is wel groot.

Het zijn 8 planten met ook 8 bloeiwijzen, dus de kans op een combinatie van vrouwelijke en mannelijk "bloemen" is idd wel groot. Ik heb echter het boek van Guy Gusman, "The Genus Arisaema" (aanrader!), er eens op nageslagen. Hij geeft letterlijk aan: "Unfortunately, seeds are rarely produced, perhaps because the correct pollinator is lacking at flowering time". :(
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re: Arisaema
« Reactie #41 Gepost op: 22 april 2011, 20:47:02 »
Als ik het goed onthouden heb van een lezing van Dr. Gusman is het zo dat jonge planten en zwakke planten vaak enkel mannelijke bloemen aanmaken en dat goed groeiende planten enkel vrouwelijk bloemen aanmaken maar ik weet dit niet meer zeker. Ik moet dit nog eens opnieuw bekijken in mijn notities van zijn lezing.

In zijn boek heeft de heer Gusman ook hier een hoofdstuk aan gewijd. Het klopt wat je zegt. Arisaemas zij genetisch gezien tweeslachtig. Jonge en zwakke oudere planten zijn vaak mannelijk, terwijl sterke, goed doorvoede volwassen planten vrouwelijk of tweeslachtig worden. Dit omdat die planten voldoende kracht hebben om de vrucht lang genoeg te dragen dat deze kan rijpen. Het gebeurt vaak dat een plant die een vrucht heeft gedragen het jaar daarop mannelijk wordt om weer op krachten te komen.   
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re: Arisaema
« Reactie #42 Gepost op: 22 april 2011, 20:52:01 »
Zeer mooie species, Sven, is hij makkelijk in cultuur?
Vandaag stond deze A. sikokianum in bloei. Ik heb de plant nu al zo'n jaar of vijf en vindt het nog altijd één van de mooiste planten die er zijn.  Ook het blad mag er zijn.

Voor mij is dit de best groeiende Arisaema, Frankie. Zij staat in gewone tuingrond die alleen bij de aanplant wat is opgemengd met perliet en bladaarde.
Sikokianum is voor mij juist een hele lastige. Ik vind haar prachtig, dus probeer het steeds weer. Ik heb me ook dit jaar weer laten verleiden om er eentje aan te schaffen, maar als het nu niet lukt, geef ik het op.   
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re: Arisaema
« Reactie #43 Gepost op: 22 april 2011, 21:07:21 »
Ik kan geen Arisaema uit eigen tuin tonen maar ik was gisteren in de Botanische Tuin Utrecht om wat te fotograferen en heb toen daar ook deze;

Arisaema utile vastgelegd, wilde hem jullie niet onthouden. Hij staat in Utrecht in een verhoogd turfbed en doet het zo te zien prima.

Hendrik Van Bogaert

  • Rotsplantfanaat
  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 309
  • Geslacht: Man
Re: Arisaema
« Reactie #44 Gepost op: 23 april 2011, 14:53:55 »
Een groepje Arisaema ringens in de tuin.

Zeer mooie species, Sven, is hij makkelijk in cultuur?
Vandaag stond deze A. sikokianum in bloei. Ik heb de plant nu al zo'n jaar of vijf en vindt het nog altijd één van de mooiste planten die er zijn.  Ook het blad mag er zijn.

Inderdaad Frankie, een schitterende plant!