Planten > Schaduwplanten

Arisaema

<< < (2/110) > >>

Sven de Groot:

--- Citaat van: Wim Boens op 11 april 2011, 22:22:23 ---A. griffithii var. pradhanii is inderdaad wel een super vorm. Eén van de mooiste A. griffithii die ik echter ooit gezien heb kun je hier in foto zien (http://www.greenmilenursery.be/photo_arisaema.html). Hij is immens donker van bloem en groeit op een heel vochtige plaats in hun tuin!

--- Einde van citaat ---

Ken je ook de var.pradhanii die bij Koen van Poucke in de schaduwhal staat? Prachtig! Niet zo donker als die van de familie Callens, maar een fatastische spathe van zo'n 20 cm breed.
Ik blijf zoeken naar een soortgelijke... 

Sven de Groot:

--- Citaat van: Clint Callens op 11 april 2011, 23:33:32 ---
--- Citaat ---Wat jij daar hebt, is een Arisaema uit de utile/griffithii-groep. Ik vind deze soortjes altijd moeilijk te onderscheiden aangezien ze behoorlijk variabel zijn. Maar als ik het mag zeggen, is het een griffithii.
--- Einde van citaat ---

Het is inderdaad dikwijls moeilijk om een duidelijk onderscheid te kunnen maken tussen bepaalde Arisaema soorten van de sectie Arisaema zoals A. griffithii, A. utile en A. propinquum. Dit heb ik ook vorig jaar, toen ik een trip doorheen Nepal maakte, in het wild vastgesteld. De variatie aan blad- en bloemvormen en kleuren binnen deze soorten is bijna eindeloos. Zo nu en dan komt er eens een exemplaar voor die beantwoordt aan de beschrijving van A. griffithii, utile of propinquum in 'The Genus Arisaema' van Guy Gusman. Enkele voorbeelden van deze variatie kan je terugvinden op http://www.greenmilenursery.be/photo_nepal.html .

Enkele Arisaema soorten die op dit moment in bloei staan en die het vrij goed doen in de tuin in ons klimaat:
Arisaema wattii
Arisaema nepenthoides
Arisaema serratum x kishidae

Robin & Clint

--- Einde van citaat ---

Mooie foto's van Arisaemas, zowel hier op het forum als op je website  :o Mooie concinnum ook, die van mij is niet zo donker.

Wim Boens:

--- Citaat van: Sven de Groot op 12 april 2011, 16:16:27 ---
--- Citaat van: Wim Boens op 11 april 2011, 22:22:23 ---A. griffithii var. pradhanii is inderdaad wel een super vorm. Eén van de mooiste A. griffithii die ik echter ooit gezien heb kun je hier in foto zien (http://www.greenmilenursery.be/photo_arisaema.html). Hij is immens donker van bloem en groeit op een heel vochtige plaats in hun tuin!

--- Einde van citaat ---

Ken je ook de var.pradhanii die bij Koen van Poucke in de schaduwhal staat? Prachtig! Niet zo donker als die van de familie Callens, maar een fatastische spathe van zo'n 20 cm breed.
Ik blijf zoeken naar een soortgelijke... 

--- Einde van citaat ---

Die var. pradhanii bij Koen is inderdaad ook wel indrukwekkend. Ik zou zeggen, blijven zoeken tot je een goede kloon te pakken hebt!
Of proberen uit zaad en als je geluk hebt...

Sven de Groot:

--- Citaat van: Wim Boens op 13 april 2011, 12:57:59 ---Ik zou zeggen, blijven zoeken tot je een goede kloon te pakken hebt!

--- Einde van citaat ---

Dat lijkt me wel! ;) Ik heb op dit moment twee griffithii-knollen uit twee verschillende bronnen in een pot staan. Ze zijn al een flink eind de grond uit. De spanning stijgt...

Gerrit Eijkelenboom:
Show ze Sven. De ontwikkeling van een Arisaema is welhaast nog mooier dan het resultaat.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie