Auteur Topic: Over tuf-maan-en spaghettisteen  (gelezen 6943 keer)

Gyi Peelaerts

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 353
  • Geslacht: Man
  • lewisia mijn voorkeur
Over tuf-maan-en spaghettisteen
« Gepost op: 23 november 2011, 18:45:02 »
Wie kan mij het verschil zeggen tussen maansteen en spagettysteen, een verschil weet ik dat de spagettysteen een beetje duurder is als de maansteen per kilo maar dat de spagettysteen per omvang groter is dan de maansteen van het zelfde gewicht en dat de spagetty steen veel mooiere plant gaten en vormen heeft.

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Over tuf-maan-en spaghettisteen
« Reactie #1 Gepost op: 23 november 2011, 21:48:34 »
Je zaait een beetje verwarring met je titel Gyi, want maan- en de zogenaamde spaghetti-stenen zijn allebei geen tufstenen.
Voor zover mij bekend zijn het beiden kalkstenen die vrij plantvriendelijk zijn, maar niet in dezelfde mate als echte tufsteen.  Voor veel mensen zijn ze wel decoratiever.
Ik denk dat maan- en spaghetti-stenen qua chemische samenstelling vrij gelijkaardig zijn - alleen lijkt maansteen mij iets grovere openingen/gaten/kanaaltjes te vertonen in vergelijking met spaghetti-steen die vele, fijnere, als het ware darmkanaaltjes heeft, waardoor hij soms enigszins aan spaghetti doet denken.
Van allebei zijn de "poriën" waarin de planten kunnen wortelen echter kleiner dan bij echte tufsteen zodat de planten minder goed of niet kunnen wortelen IN de steen zelf, wat bij tufsteen wel het geval is.  Ze kunnen ook minder goed vocht opslorpen en vasthouden dan echte tufsteen.

Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Over tuf-maan-en spaghettisteen
« Reactie #2 Gepost op: 23 november 2011, 22:07:58 »
Ik moet Luc hierin bijtreden. Er nog aan toevoegen dat vooral maansteen veel harder is dan tufsteen.
Tufsteen is er voor de echte plantenliefhebbers, terwijl maansteen en spahettisteen zich meer lenen voor algemeen tuingebruik, maar je kan er natuurlijk ook wel mooie rotstuinen mee bouwen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Eduard Troch

  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 598
  • Geslacht: Man
Re:Over tuf-maan-en spaghettisteen
« Reactie #3 Gepost op: 24 november 2011, 15:29:31 »
Hallo Gyi,

Ik onderschrijf volledig de reacties van Luc en Frankie. Daarbij wil ik opmerken dat verscheidene exemplaren van één soort dienen bekeken te worden om uitsluitsel te hebben. Toch één kenmerkend voorbeeldje van elk, ms = maansteen en ss = spaghettisteen.
(zie verder pers. bericht voor meerdere foto's)
Hingene, prov. Antwerpen (B)

Jan Boterdael

  • Junior
  • **
  • Berichten: 156
Re:Over tuf-maan-en spaghettisteen
« Reactie #4 Gepost op: 25 november 2011, 09:46:59 »
Misschien ook een photo van echte tufsteen om te vergelijken?

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Over tuf-maan-en spaghettisteen
« Reactie #5 Gepost op: 25 november 2011, 10:23:36 »
Hier is er eentje uit mijn pas aangelegd tufsteentuintje Jan !

Je vindt nog elders in dit forum massa's foto's met tufsteen, o.a. in dit topic : http://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=51.0


Harelbeke-West-Vlaanderen

Gyi Peelaerts

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 353
  • Geslacht: Man
  • lewisia mijn voorkeur
Re:Over tuf-maan-en spaghettisteen
« Reactie #6 Gepost op: 25 november 2011, 19:42:18 »
Ik vind op iedere foto van die tufstenen dat die zo licht van kleur zijn tegen over die gezaagde tufstenen deze zijn veel meer naar de okerkleur dan de ruwe steen die meer naar de beigekleur over gaat zijn deze eigelijk de zelfde stenen.

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Over tuf-maan-en spaghettisteen
« Reactie #7 Gepost op: 26 november 2011, 08:46:58 »
De tufsteen die ik heb getoond is heel jong Gyi - naarmate de steen ouder wordt, krijgt hij een kleur die naar het grijs toe gaat.
Ik kan me vergissen, maar de gezaagde tufsteen die jij vernoemt is de artificiële soort denk ik, geproduceerd uit een mengsel met o.a. cement en turf.  Dit is geen natuurlijke steen.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Over tuf-maan-en spaghettisteen
« Reactie #8 Gepost op: 26 november 2011, 09:46:11 »
Ik vind op iedere foto van die tufstenen dat die zo licht van kleur zijn tegen over die gezaagde tufstenen deze zijn veel meer naar de okerkleur dan de ruwe steen die meer naar de beigekleur over gaat zijn deze eigelijk de zelfde stenen.

Ik denk toch Luc, dat Gyi het hier heeft over de natuurlijke tufsteen, die in handzame blokken is gezaagd en te koop is in veel bouwmaterialenzaken en tuincentra. Zoals je opmerkte Luc is de kleur bij tufsteen niet aan te geven. Het verweren van het oppervlak gaat snel en dan neigt de kleur naar grijs. Droog hebben ze een andere kleur dan nat. Mosvorming en vuil hebben snel invloed op de kleur.
Maar zijn belangrijkste vraag is geloof ik een fundamentele: Gaat het hier over dezelfde stenen.
Ja en nee. Ja, het is beide tufsteen, een natuurlijk afzettingsgesteente. Ja, het bestaat voornamelijk uit kalk. Nee, de ruwe stenen zijn mooier en geschikter voor de rotstuin, vanwege de grotere kanalen in het binnenste.

Gyi, er is hier op het forum al heel veel geschreven over de voor-en nadelen van beide soort stenen. Ik zou zeggen, ga op een regenachtige namiddag eens op zoek.

Gyi Peelaerts

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 353
  • Geslacht: Man
  • lewisia mijn voorkeur
Re:Over tuf-maan-en spaghettisteen
« Reactie #9 Gepost op: 26 november 2011, 11:44:18 »
Dank U.  om de inlichtingen die jullie me gegeven hebben Ik ben namelijk bezig met het verzamelen van materialen om mijn rotstuintje wat uit te breiden voor wat speciale planten als sommige drabas en saxifragas.dank U

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re:Over tuf-maan-en spaghettisteen
« Reactie #10 Gepost op: 26 november 2011, 14:01:20 »
Ik kan me vergissen, maar de gezaagde tufsteen die jij vernoemt is de artificiële soort denk ik, geproduceerd uit een mengsel met o.a. cement en turf.  Dit is geen natuurlijke steen.
Het is geen mengsel van cement en turf, wat ik ervan begrepen heb zijn het brokjes tufsteen die met een of ander bindmiddel in mallen aan elkaar worden 'gelijmd' :o. Laat er maar eens een op de grond kapot vallen dan zul je zien dat hij in kleinere brokken uiteen valt.
Dus wel de kwaliteit van het gesteente maar niet de doorlopende kanaaltjes.

Kees Jan van Zwienen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 316
  • Botanische foto's op http://keesjan.smugmug.com
Re:Over tuf-maan-en spaghettisteen
« Reactie #11 Gepost op: 26 november 2011, 23:26:26 »
De gezaagde tufsteenblokken, zoals die in Nederland in diverse afmetingen te koop zijn, zijn van vulkanische oorsprong, in tegenstelling tot de onregelmatig gevormde tufsteen waar rotsplantenliefhebbers graag gebruik van maken voor allerlei moeilijke planten. Geologisch dus iets heel anders, maar geen kunstmatig aan elkaar vastgekit product of 'hypertufa'. Overigens zijn óók die gezaagde tufsteenblokken relatief zéér plantvriendelijk en bijvoorbeeld bijzonder geschikt om muurtjes van te maken.
« Laatst bewerkt op: 4 december 2011, 12:10:45 door Kees Jan van Zwienen »
Kees Jan van Zwienen, Hagestein, Nederland

http://keesjan.smugmug.com (fotosite, mijn online backup van foto's, vrijwel alle foto's geïndexeerd dus makkelijk zoeken op familie of plantennaam)
twitter: https://twitter.com/KJVZ10
facebook: http://www.facebook.com/kees.jan.927