Auteur Topic: nieuwe plantjes  (gelezen 371 keer)

Bertrand Duynslaeger

  • Rotsplantfanaat
  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 14
nieuwe plantjes
« Gepost op: 7 maart 2024, 18:20:18 »
Op vorige VRV bijeenkomst heb ik volgende plantjes geloot: Hornungia alpina en Wulfenia Bleccici.
Graag had ik wat info ivm de teelt van deze plantjes zoals standplaats, grondmengsel.
Op het Forum heb ik wat foto's gevonden maar niet direct kweekaanwijzingen, vandaar mijn vraag.


Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16793
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: nieuwe plantjes
« Reactie #1 Gepost op: 8 maart 2024, 21:49:34 »
Op vorige VRV bijeenkomst heb ik volgende plantjes geloot: Hornungia alpina en Wulfenia Bleccici.
Graag had ik wat info ivm de teelt van deze plantjes zoals standplaats, grondmengsel.
Op het Forum heb ik wat foto's gevonden maar niet direct kweekaanwijzingen, vandaar mijn vraag.

Het regent niet bepaald oplossingen hé Bertrand.  Over Hornungia alpina zul je niet veel vinden... de naam is immers gloednieuw.  De heren die het voor het zeggen hebben hebben die naam immers onlangs gegeven aan het wel heel goed bekende Hutchinsia alpina.  Een gemakkelijk plantje dat een groene pol vormt met kleine witte bloempjes, het geheel is niet meer dan 5 à 7 cm hoog.  Verdraagt zon en halfschaduw en een welbepaald grondmengsel is niet van doen.  Neutraal is dus altijd ok.

Wulfenia bleccici is dan weer een minder bekend lid van de Wulfenia familie uit Montenegro.  Daarom alleen al heeft hij graag wat meer schaduw en droogt best nooit uit. Hij bloeit blauw ca 20 cm hoog

Hier vind je een foto en wat uitleg https://www.sarastro-stauden.com/shop/pflanzen-fuer-steingaerten-und-alpinum/wulfenia-wulfenie-kaerntner-kuhtritt/wulfenia-blechicii-var-rohlenae/

Succes er mee!
Harelbeke-West-Vlaanderen

Bertrand Duynslaeger

  • Rotsplantfanaat
  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 14
Re: nieuwe plantjes
« Reactie #2 Gepost op: 9 maart 2024, 18:50:07 »
Bedankt Luc voor de info! Hiermee kan aan de slag. Ik zie wel wat het wordt in de toekomst.
Vooral de Wulfenia zal wellicht een uitdaging worden deze zomer om hem voldoende vochtig te houden.
Normaal gezien komt hij in een stapelmuurtje dat in opbouw is. Onderaan het muurtje en in de schaduw moet hopelijk lukken.

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4861
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: nieuwe plantjes
« Reactie #3 Gepost op: 9 maart 2024, 22:24:33 »
Bedankt Luc voor de info! Hiermee kan aan de slag. Ik zie wel wat het wordt in de toekomst.
Vooral de Wulfenia zal wellicht een uitdaging worden deze zomer om hem voldoende vochtig te houden.
Normaal gezien komt hij in een stapelmuurtje dat in opbouw is. Onderaan het muurtje en in de schaduw moet hopelijk lukken.
Ik zou de wulfenia niet in de muur planten maar wel aan de voet er van.
Bij droog weer durven de bladeren verschrompelen en zelfs verbranden.
Torhout, West-Vlaanderen

Bertrand Duynslaeger

  • Rotsplantfanaat
  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 14
Re: nieuwe plantjes
« Reactie #4 Gepost op: 10 maart 2024, 18:09:30 »
Bedankt Luc voor de extra tip. Geplant voor het muurtje zal hij wellicht beter wat vochtiger te houden zijn dan erin.