Auteur Topic: Alternatief voor John Innes?  (gelezen 5201 keer)

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Alternatief voor John Innes?
« Gepost op: 7 oktober 2012, 10:28:42 »
Ik lees regelmatig enthousiaste verhalen over het gebruik van de, enkel in Groot-Brittannië te verkrijgen, verschillende soorten compost naar het John Innes recept. Er zijn ook op dit forum mensen die zweren bij het gebruik hiervan en bij het "hoppen" over het Kanaal grote hoeveelheden meesjouwen.
Ik ben benieuwd naar de werking en zou het zelf ook graag eens proberen. Nu kom ik echter nooit in GB. Als ik teruglees wat de samenstelling van de compost is, vraag ik mij af of vijvergrond wellicht een waardig alternatief is. Grond die wordt aangeboden voor het oppotten van vijverplanten (o.a. waterlelies) bevat immers ook klei, zand en turf. Graag jullie meningen! En zijn er wellicht andere alternatieven te bedenken?
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re:Alternatief voor John Innes?
« Reactie #1 Gepost op: 7 oktober 2012, 11:03:56 »
Sven, er zijn meerdere soorten NL-potgrond waar in meer of mindere mate klei door gemengd zit ((14. Wat let je anders om dit zelf te doen ))4, ik doe dit al jaren. In de winter, als het lekker gevroren heeft, ga ik op pad om molshopen-klei te verzamelen, lekker rul en door onze zwarte vriendjes mooi fijn gemaakt _08. Thuis kan ik dan naar behoefte mengen.

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Alternatief voor John Innes?
« Reactie #2 Gepost op: 7 oktober 2012, 12:10:37 »
Ik heb ook ooit vijvergrond gebruikt voor bepaalde planten, Sven.  Met name Gentiana acaulis groeide en bloeide naar hartelust in die zware grond.

Goede John Innes (er wordt door sommige producenten soms vrij "geïnspireerd" omgegaan met het origineel recept...  :() bevat weinig of geen turf, wel een aanzienlijke hoeveelheid leem (de precieze verhoudingen zijn op het internet te vinden) en daarvoor kan molshopen aarde een prima alternatief voor vormen. We moeten eens een oplossing zoeken om jouw toe te staan eens een testje te doen Sven !  ;)
Harelbeke-West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Alternatief voor John Innes?
« Reactie #3 Gepost op: 7 oktober 2012, 12:51:57 »
Sven, er zijn meerdere soorten NL-potgrond waar in meer of mindere mate klei door gemengd zit ((14. Wat let je anders om dit zelf te doen ))4, ik doe dit al jaren. In de winter, als het lekker gevroren heeft, ga ik op pad om molshopen-klei te verzamelen, lekker rul en door onze zwarte vriendjes mooi fijn gemaakt _08. Thuis kan ik dan naar behoefte mengen.

Als tuinier op de bodem van de zee, heb ik mijn hele tuinleven te maken gehad met klei. Ik kan je zeggen Cor, dat de klei van molshopen uit mijn grasveld als die 'zwarte vriendjes' zo lekker bezig zijn geweest, dezelfde klei is als de klei voordat ze uitgeworpen werd. Namelijk totaal onbruikbaar voor een rotsplantenmengsel.
Zoals wij vroeger op de lagere school al leerden hebben wij in ons land 3 soorten klei: beekklei, rivierklei en zeeklei. Wat ik nooit wist, is dat er ook zeer veel gradaties zeeklei bestaan. Wij hebben hier zo'n leuk museum waar dat uitgelgd wordt. De blauwe klei is de vetste, daar kan je mee boetseren. Die heb ik. Maar er is ook klei hier op de zeebodem die vrijwel ongeschikt is voor landbouw wegens een te groot gehalte aan zand. Daar groeien nu de bossen op.

Je kunt dus niet eenvoudig zeggen: voeg klei toe, want over welke klei heb je het.

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re:Alternatief voor John Innes?
« Reactie #4 Gepost op: 7 oktober 2012, 15:05:30 »
hebben wij in ons land 3 soorten klei: beekklei, rivierklei en zeeklei. Wat ik nooit wist, is dat er ook zeer veel gradaties zeeklei bestaan. Wij hebben hier zo'n leuk museum waar dat uitgelgd wordt. De blauwe klei is de vetste, daar kan je mee boetseren. Die heb ik. Maar er is ook klei hier op de zeebodem die vrijwel ongeschikt is voor landbouw wegens een te groot gehalte aan zand. Daar groeien nu de bossen op.

Je kunt dus niet eenvoudig zeggen: voeg klei toe, want over welke klei heb je het.
Oeps ((1 --1, dat is waar ook, 3 soorten klei. Ik hop tussen rivierklei en zandgrond Gerrit. Ik gebruik dus rivierklei en dan gaat er altijd een hoeveelheid scherpzand (brekerzand) doorheen. Pure klei ))8 ))8 ))8.

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re:Alternatief voor John Innes?
« Reactie #5 Gepost op: 8 oktober 2012, 09:38:36 »
Bedankt voor jullie reacties, mannen! ((14

Wat let je anders om dit zelf te doen ))4, ik doe dit al jaren. In de winter, als het lekker gevroren heeft, ga ik op pad om molshopen-klei te verzamelen, lekker rul en door onze zwarte vriendjes mooi fijn gemaakt _08. Thuis kan ik dan naar behoefte mengen.

Welke mengverhouding houd je dan aan, Cor?
Ik ging er al vanuit dat je rivierklei gebruikt afkomstig van de Maas. -7(

We moeten eens een oplossing zoeken om jouw toe te staan eens een testje te doen Sven !  ;)

Bedankt voor het aanbod, Luc! _07 Als je een keer een zak kunt missen, zou dat super zijn!
Ik bezoek regelmatig een tuinbeurs in Vlaanderen (Beervelde, Kalmthout) dus de uitruillocatie hoeft waarschijnlijk het probleem niet te zijn... -1(
« Laatst bewerkt op: 8 oktober 2012, 09:40:47 door Sven de Groot »
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re:Alternatief voor John Innes?
« Reactie #6 Gepost op: 8 oktober 2012, 22:05:51 »
Welke mengverhouding houd je dan aan, Cor?
Ik ging er al vanuit dat je rivierklei gebruikt afkomstig van de Maas. -7(
Meestal 1/3 of 1/4, klopt Maas-klei.

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re:Alternatief voor John Innes?
« Reactie #7 Gepost op: 9 oktober 2012, 09:23:40 »
Meestal 1/3 of 1/4, klopt Maas-klei.

En voor de rest neem je alleen gewone potgrond? En hoeveel zand meng je nog bij?
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re:Alternatief voor John Innes?
« Reactie #8 Gepost op: 9 oktober 2012, 09:34:29 »
Sven, er zijn meerdere soorten NL-potgrond waar in meer of mindere mate klei door gemengd zit ((14. Wat let je anders om dit zelf te doen ))4, ik doe dit al jaren. In de winter, als het lekker gevroren heeft, ga ik op pad om molshopen-klei te verzamelen, lekker rul en door onze zwarte vriendjes mooi fijn gemaakt _08. Thuis kan ik dan naar behoefte mengen.

Als tuinier op de bodem van de zee, heb ik mijn hele tuinleven te maken gehad met klei. Ik kan je zeggen Cor, dat de klei van molshopen uit mijn grasveld als die 'zwarte vriendjes' zo lekker bezig zijn geweest, dezelfde klei is als de klei voordat ze uitgeworpen werd. Namelijk totaal onbruikbaar voor een rotsplantenmengsel.
Zoals wij vroeger op de lagere school al leerden hebben wij in ons land 3 soorten klei: beekklei, rivierklei en zeeklei. Wat ik nooit wist, is dat er ook zeer veel gradaties zeeklei bestaan. Wij hebben hier zo'n leuk museum waar dat uitgelgd wordt. De blauwe klei is de vetste, daar kan je mee boetseren. Die heb ik. Maar er is ook klei hier op de zeebodem die vrijwel ongeschikt is voor landbouw wegens een te groot gehalte aan zand. Daar groeien nu de bossen op.

Je kunt dus niet eenvoudig zeggen: voeg klei toe, want over welke klei heb je het.
Jij kunt dus altijd nog plantjes boetseren...

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4870
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re:Alternatief voor John Innes?
« Reactie #9 Gepost op: 9 oktober 2012, 11:33:40 »
Cor,
Wat jij Maas-klei noemt, is dit echt klei of eerder een leem ?
Echte klei zou ik nooit gebruiken in een oppotmengsel, wel leem of beter nog zandleem
Torhout, West-Vlaanderen

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re:Alternatief voor John Innes?
« Reactie #10 Gepost op: 9 oktober 2012, 12:41:08 »
Cor,
Wat jij Maas-klei noemt, is dit echt klei of eerder een leem ?
Echte klei zou ik nooit gebruiken in een oppotmengsel, wel leem of beter nog zandleem
Ik breng altijd klei mee uit de Ardennen, dit is van die gele.Volgens mij wordt dat ook Loss genoemd. Dit is niet zo zwaar en is ook heel goed te mengen. Is rul, als het droog is, maar neemt wel veel water op.

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re:Alternatief voor John Innes?
« Reactie #11 Gepost op: 9 oktober 2012, 17:27:46 »
En voor de rest neem je alleen gewone potgrond? En hoeveel zand meng je nog bij?
Ja, gewone potgrond en scherp zand ± 30 % (alles uit de losse pols) -7(.
Cor,
Wat jij Maas-klei noemt, is dit echt klei of eerder een leem ?
Echte klei zou ik nooit gebruiken in een oppotmengsel, wel leem of beter nog zandleem
Nee klei Luc, wat de molletjes omhoog woelen bij hun graaf werk. Op de akkers hier in de omgeving komt 's zomers zo'n dun korrelig laagje, vrij lichte klei dus. Als je van die vette klei hebt, wordt dat bij uitdroging zo'n dikke keiharde laag, die neem ik niet. De lichte klei verzamel ik ook na de vorst, dan is hij lekker rul. Je vind het haast niet terug als het mengsel klaar is.
« Laatst bewerkt op: 9 oktober 2012, 17:30:17 door Cor van Kapel »

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re:Alternatief voor John Innes?
« Reactie #12 Gepost op: 24 juni 2013, 21:44:09 »
Sven , heb je ondertussen ervaring met eigen gemaakte John Innes grond? Al een vergelijken test gemaakt met de echte J. I. van over de plas?
Welke samenstelling heb je dan gemaakt ?
Groetjes
Lily-Anne

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re:Alternatief voor John Innes?
« Reactie #13 Gepost op: 3 augustus 2013, 12:29:39 »
Sorry, Lily-Anne, ik zie je vraag nu pas... ((1
Nee, ik heb tot op heden geen John Innes geprobeerd, geen echte en ook geen "nagemaakte". Wel heb ik een aantal inheemse orchideeën in zware, kalkrijke lössgrond staan afkomstig uit een orchideeënrijk gebied in Nederlands Zuid-Limburg. Dat gaat vooralsnog erg goed. Ik ben dan ook van plan deze grond vaker in een mengsel toe te passen.    
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.