Auteur Topic: Madeira 2006  (gelezen 24528 keer)

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re:Madeira 2006
« Reactie #15 Gepost op: 30 januari 2013, 23:12:41 »
Fijn om nog eens wat over madeira te lezen - een van mijn mooiste reizen tot hiertoe. Vooral omwille van de mediterrane planten waar ik ook een heel grote liefhebber van ben . Ik volg dit topic zeker verder.
Groetjes
Lily-Anne

Danny De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 793
  • Geslacht: Man
  • Grote bewondering voor kleine plantjes
Re:Madeira 2006
« Reactie #16 Gepost op: 30 januari 2013, 23:51:31 »
Omdat het buiten toch donker is en voorlopig blijft ,wil ik wat kleur inbrengen.
In 2006 hebben wij van de kinderen een reisje gehad naar Madeira, bijgenaamd het Bloemeneiland.
We waren daar in september en ik heb mijn daar genomen plantenfoto's opgezocht en zal er daar een aantal van plaatsen. Het is al even geleden, maar daarom zijn ze niet minder interessant, denk ik.
Om vast in de stemming te komen vast twee foto's van het uitzicht vanuit de hotelkamer.

Madeira wil ik (en hopelijk ook mijn vrouw) nog wel eens bezoeken.
Dus laat maar komen die beelden, Gerard !
Danny De Raeymaeker uit Terhagen, provincie Antwerpen

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re:Madeira 2006
« Reactie #17 Gepost op: 31 januari 2013, 07:12:03 »
en een voor mij onbekende plant, denk zelf aan Euphorbia.
Suggesties zijn altijd welkom.

Het is Agave attenuata Gerard.
ff gegoeggeld, klopt zeker, bedankt Gerrit. Weer 1 op naam!

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re:Madeira 2006
« Reactie #18 Gepost op: 31 januari 2013, 19:40:39 »
Gerard , ben ook wel benieuwd wat er op Madeira allemaal te zien is ! Bedankt dat je dit wilt delen met ons ! ((14
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Madeira 2006
« Reactie #19 Gepost op: 31 januari 2013, 20:02:22 »
Gerard , ben ook wel benieuwd wat er op Madeira allemaal te zien is ! Bedankt dat je dit wilt delen met ons ! ((14

Heel veel voor degene  die houden van bijzondere (en vaak exotische )tuinen ....Wij waren er ook al eens en dat was letterlijk en figuurlijk een avontuur ....vooral dan in Bonnaventure ......tijdens een levadawandeling ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re:Madeira 2006
« Reactie #20 Gepost op: 4 februari 2013, 08:20:09 »
Omdat Madeira toch een (niet zo'n groot) eiland is, kun je in een paar dagen een hoop van het eiland zien. Wij hadden voor dit doel een autootje gehuurd. Er is een net van moderne autowegen aangelegd, waardoor een deel van Madeira door de vele tunnels net een gatenkaas is.
Veel leuker is het, de oude wegen op te zoeken. Zo loopt er langs de noordkust nog steeds een oud weggetje met schitterende uitzichten.Alleen met tegenliggers is het wel eens puzzelen.
« Laatst bewerkt op: 4 februari 2013, 08:35:23 door Gerard Verweij »

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re:Madeira 2006
« Reactie #21 Gepost op: 4 februari 2013, 08:25:23 »
 _08
Je rijdt met de auto ook regelmatig "door de wasstraat".
Dit zijn watervallen, die gewoon op de weg kletteren. Dit is goed te zien op foto 1. --10
« Laatst bewerkt op: 4 februari 2013, 08:38:06 door Gerard Verweij »

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re:Madeira 2006
« Reactie #22 Gepost op: 4 februari 2013, 08:31:29 »
Als je zo rijdt ben je geneigd om bij elke bocht, uitzicht en vooral plant te stoppen, maar je hebt maar een week he. :-[

Wat je veel tegenkomt op de nattere noordkanten van het eiland is Aeonium Tabuliforme, een plant, welke ook bekend is van bijv. de Canarische Eilanden.
Het plantje met de gele bloemen en het plantje van foto 4 heb ik nog niet kunnen thuisbrengen.
« Laatst bewerkt op: 4 februari 2013, 08:34:03 door Gerard Verweij »

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Madeira 2006
« Reactie #23 Gepost op: 4 februari 2013, 08:53:10 »
_08
Je rijdt met de auto ook regelmatig "door de wasstraat".
Dit zijn watervallen, die gewoon op de weg kletteren. Dit is goed te zien op foto 1. --10

Dat moet wel vervelend (of verfrissend ?) zijn als je met een cabrio rondtoert, Gerard...  ;D
Harelbeke-West-Vlaanderen

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re:Madeira 2006
« Reactie #24 Gepost op: 4 februari 2013, 09:16:34 »
_08
Je rijdt met de auto ook regelmatig "door de wasstraat".
Dit zijn watervallen, die gewoon op de weg kletteren. Dit is goed te zien op foto 1. --10

Dat moet wel vervelend (of verfrissend ?) zijn als je met een cabrio rondtoert, Gerard...  ;D
Zoals je kunt zien hadden we wel een dakje op ons voertuig.
En dat voor 25 euro per dag!
 ((12

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Madeira 2006
« Reactie #25 Gepost op: 4 februari 2013, 18:17:22 »
Wat je veel tegenkomt op de nattere noordkanten van het eiland is Aeonium Tabuliforme, een plant, welke ook bekend is van bijv. de Canarische Eilanden.

Moet ik toch nog even vervelend doen Gerard ....Aeonium tabuliforme komt niet voor op Madeira . Deze komt uitsluitend voor op Tenerife.
Wat je ons toont is Aeonium glandulosum . Deze heeft wel een beetje gelijkenis met tabuliforme maar is toch duidelijk een andere soort.
Wij hebben ze toen ook meerdere keren gezien op Madeira .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Gert Hoek

  • Dronten, Flevoland
  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1058
  • Geslacht: Man
  • grows alpines below sealevel
Re:Madeira 2006
« Reactie #26 Gepost op: 4 februari 2013, 18:24:36 »
Wat je veel tegenkomt op de nattere noordkanten van het eiland is Aeonium Tabuliforme, een plant, welke ook bekend is van bijv. de Canarische Eilanden.

Moet ik toch nog even vervelend doen Gerard ....Aeonium tabuliforme komt niet voor op Madeira . Deze komt uitsluitend voor op Tenerife.
Wat je ons toont is Aeonium glandulosum . Deze heeft wel een beetje gelijkenis met tabuliforme maar is toch duidelijk een andere soort.
Wij hebben ze toen ook meerdere keren gezien op Madeira .

De Aeonium tabuliforme heb ik volgens mij ook gezien op het Canarische eiland La Palma, in het natuurgebied (ingestorte krater) Caldeira de Taburiente.

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re:Madeira 2006
« Reactie #27 Gepost op: 4 februari 2013, 19:21:54 »
Wat je veel tegenkomt op de nattere noordkanten van het eiland is Aeonium Tabuliforme, een plant, welke ook bekend is van bijv. de Canarische Eilanden.

Moet ik toch nog even vervelend doen Gerard ....Aeonium tabuliforme komt niet voor op Madeira . Deze komt uitsluitend voor op Tenerife.
Wat je ons toont is Aeonium glandulosum . Deze heeft wel een beetje gelijkenis met tabuliforme maar is toch duidelijk een andere soort.
Wij hebben ze toen ook meerdere keren gezien op Madeira .
is helemaal niet vervelend ,hoor.Ben al lang blij, dat er iemand is, die het wel weet. Het probleem is, dat ik ze nu pas aan het determineren ben en het is al weer zeven jaar geleden, dus......bedankt
« Laatst bewerkt op: 5 februari 2013, 07:50:34 door Gerard Verweij »

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Madeira 2006
« Reactie #28 Gepost op: 4 februari 2013, 19:25:44 »
De Aeonium tabuliforme heb ik volgens mij ook gezien op het Canarische eiland La Palma, in het natuurgebied (ingestorte krater) Caldeira de Taburiente.

 ))4  Humm , normaal zou het niet mogen kunnen Gert ? Is een endeem van Tenerife ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Madeira 2006
« Reactie #29 Gepost op: 4 februari 2013, 21:15:41 »
Als je zo rijdt ben je geneigd om bij elke bocht, uitzicht en vooral plant te stoppen, maar je hebt maar een week he. :-[

Wat je veel tegenkomt op de nattere noordkanten van het eiland is Aeonium Tabuliforme, een plant, welke ook bekend is van bijv. de Canarische Eilanden.
Het plantje met de gele bloemen en het plantje van foto 4 heb ik nog niet kunnen thuisbrengen.

Die rotswanden herbergen toch heel wat moois zo te zien, Gerard.
Lichtervelde, West-Vlaanderen