Auteur Topic: Saxifraga 2024  (gelezen 2024 keer)

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Saxifraga 2024
« Gepost op: 13 januari 2024, 11:56:02 »
Wie goed kijkt zal allicht de eerste bloemknoppen bemerken bij onze Sax-en ...Bij sommige al wat gevorderd en andere in beginstadium (foto2 ) .
Saxifraga 'Tenerife ' (foto 1 ) zou wel eens de eerst bloeiende van dit seizoen kunnen worden ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Saxifraga 2024
« Reactie #1 Gepost op: 13 januari 2024, 12:45:02 »
Je vraagt je af of deze wel moeten bloeien .... -2( :-X
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2024
« Reactie #2 Gepost op: 4 februari 2024, 21:49:25 »
Je vraagt je af of deze wel moeten bloeien .... -2( :-X

Ik kan je alleen maar bijtreden, Kris. Sommige Porphyrion maken prachtige kussens. Waarschijnlijk een burseriana type wat je toont?

Ik heb er hier ook nog eentje, nl Saxifraga burseriana MA2015FW1, een eigen collectie. De kussens van deze soort behoren tot de meest compacte wat ik ooit zag. Geloof het of niet, maar deze kussentjes zijn nu zo'n 8 jaar oud en meten amper 8 cm doorsnede. Deze vorm krijgt trouwens een naam: Saxifraga burseriana 'Mangart's Treasure'. Enkele kleintjes zitten momenteel in de couveuse... .
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Mark Stolk

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1037
Re: Saxifraga 2024
« Reactie #3 Gepost op: 4 februari 2024, 22:56:22 »
Heel mooi compact!
Met vriendelijke groet

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Saxifraga 2024
« Reactie #4 Gepost op: 5 februari 2024, 09:53:19 »
Je vraagt je af of deze wel moeten bloeien .... -2( :-X
Ik kan je alleen maar bijtreden, Kris. Sommige Porphyrion maken prachtige kussens. Waarschijnlijk een burseriana type wat je toont?
Ik heb er hier ook nog eentje, nl Saxifraga burseriana MA2015FW1, een eigen collectie. De kussens van deze soort behoren tot de meest compacte wat ik ooit zag. Geloof het of niet, maar deze kussentjes zijn nu zo'n 8 jaar oud en meten amper 8 cm doorsnede. Deze vorm krijgt trouwens een naam: Saxifraga burseriana 'Mangart's Treasure'. Enkele kleintjes zitten momenteel in de couveuse... .
Zeer zeker een burseriana type Frankie . Maar ik vrees dat het label ondertussen onder het kussen zit  ))4
Prachtig die eigen collectie ! Vermeerderen maar ...Heb je die officieel laten benoemen dan ? 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2024
« Reactie #5 Gepost op: 5 februari 2024, 22:15:59 »
Je vraagt je af of deze wel moeten bloeien .... -2( :-X
Ik kan je alleen maar bijtreden, Kris. Sommige Porphyrion maken prachtige kussens. Waarschijnlijk een burseriana type wat je toont?
Ik heb er hier ook nog eentje, nl Saxifraga burseriana MA2015FW1, een eigen collectie. De kussens van deze soort behoren tot de meest compacte wat ik ooit zag. Geloof het of niet, maar deze kussentjes zijn nu zo'n 8 jaar oud en meten amper 8 cm doorsnede. Deze vorm krijgt trouwens een naam: Saxifraga burseriana 'Mangart's Treasure'. Enkele kleintjes zitten momenteel in de couveuse... .
Zeer zeker een burseriana type Frankie . Maar ik vrees dat het label ondertussen onder het kussen zit  ))4
Prachtig die eigen collectie ! Vermeerderen maar ...Heb je die officieel laten benoemen dan ?

Die eigen collectie onderscheidt zich d.m.v. verschillende zaken.

Deze vorm is de meest compacte burseriana die ik zag. In tegenstelling tot veel andere burseriana's die het de laatste jaren wat laten afweten wat betreft bloeirijkheid, is dit bij deze vorm nog steeds geen probleem. Het grootste typerende kenmerk van deze vorm zijn de teruggeslagen bloemblaadjes wat bij geen enkele burseriana of andere porphyrion te zien is. Hij is dus echt wel apart te noemen binnen de familie burseriana. Adrian Young is eveneens enthousiast over deze plant en raadde me dan ook aan hem een naam te geven en de plant te beschrijven. Dit voorjaar zal ik de plant verder bestuderen wanneer hij in bloei staat en een beschrijving maken. Het artikel zal dan ook in ons tijdschrift verschijnen ergens in de loop van het jaar. Adrian zal Saxifraga burseriana 'Mangart's Treasure' dan ook opnemen in zijn lijst.

In 2015 heb ik de plant verzameld en viel op door zijn zeer dichte en compacte groei. Ik heb er toen onmiddellijk drie stekjes van genomen. Na ruim 8 jaar cultivatie blijkt dat ze behoorlijk traag aangroeien en meten nu 8 cm doorsnede, waarmee ze volgroeid zijn. De moederplant heeft vorig jaar voor het eerst niet meer gebloeid. Dat bewijst ook nogmaals dat Porphyrions na enkele jaren moeten gestekt worden om goed bloeiende planten te behouden. Hoe oud die moederplant was weet ik niet.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Saxifraga 2024
« Reactie #6 Gepost op: 12 februari 2024, 17:12:56 »
Ook al is het nog nagenieten van de Frankie zijn bijzondere vorm van burseriana ...toch even in het oog houden wat er buiten aan het gebeuren is ...En volgens mij is er stilaan veel aan het gebeuren en zijn de eerste van het seizoen niet meer ver af .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Saxifraga 2024
« Reactie #7 Gepost op: 12 februari 2024, 17:13:58 »
Eentje uit de stal van de Frankie , gewoonlijk 1 van de eerste ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Saxifraga 2024
« Reactie #8 Gepost op: 12 februari 2024, 18:03:19 »
Nog wat van die eerstelingen ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Saxifraga 2024
« Reactie #9 Gepost op: 18 februari 2024, 17:48:18 »
De eerste bloemen  komen naast de eerder genoemde Saxifraga 'Tenerife' van deze Saxifraga burseriana vormen ...
« Laatst bewerkt op: 18 februari 2024, 17:50:06 door Kris De Raeymaeker »
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2024
« Reactie #10 Gepost op: 18 februari 2024, 23:07:08 »
De eerste bloemen  komen naast de eerder genoemde Saxifraga 'Tenerife' van deze Saxifraga burseriana vormen ...

Knap toch he, Kris, die compacte grijze kussentjes in de tufsteen!
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2024
« Reactie #11 Gepost op: 18 februari 2024, 23:09:44 »
Een al oude pol van Saxifraga 'Jan Neruda' trotseert de winterregen.
Ik moet dringend nog eens wat stekken nemen van deze plant. Het is een van de eerste porphyrions die ooit in de tuin kwam, nu bijna 20 jaar geleden.
Met zijn supergrote witte bloemen is en blijft dit een van de favorieten.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2024
« Reactie #12 Gepost op: 18 februari 2024, 23:10:18 »
Sorry, twee keer dezelfde foto.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2024
« Reactie #13 Gepost op: 18 februari 2024, 23:15:47 »
De grote topfavoriet onder de porphyrions is dan toch wel deze Saxifraga burseriana. Het is een cloon die ik jaren lang geleden kon uitvissen tijdens een verkoopdag in het Engelse Waterperry. Het is een opmerkelijk mooie vorm van burseriana, ooit verzameld op de Schlern in de Italiaanse dolomieten. De bloemen zijn wat lang gesteeld en mooi gewimperd van vorm. Moet wel regelmatig gestekt worden om in vorm te houden. Ouderen planten kunnen ook makkelijk sneuvelen heb ik in het verleden reeds gemerkt.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2024
« Reactie #14 Gepost op: 18 februari 2024, 23:20:16 »
Niet onmiddellijk op de foto te zien, maar deze vorm is mogelijks nog mooier. De bloemen bij deze burseriana zijn nog groter en sterker gewimperd dan de cloon uit de Dolomieten. Bovendien zijn de bloemstelen nog korter, waardoor de bloemen dichter bij de pol staan. De moederplant is gesneuveld en ik vreesde dat ik deze vorm kwijt was. Gelukkig had ik nog een verloren stekje staan van deze cloon. Koesteren en vermeerderen maar terug deze handel! Deze plant is trouwens nog afkomstig van de kwekerij van Bart Moerland. Moet zo'n kleine 20 jaar geleden zijn aangeschaft.
Lichtervelde, West-Vlaanderen