spontane zaailingen

Gestart door Kris De Raeymaeker, 10 augustus 2010, 19:16:41

Vorige topic - Volgende topic

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Thomas Eckert op 22 juli 2023, 08:16:18
Gisteravond ontdekte ik een spontane zaailing naast de moederplant van Phacelia sericea. Dus vandaag ga ik heel doelgericht de overgebleven delen van de oude bloeiwijze verdelen...🤞

Zoals het zaaien altijd het beste lukt Thomas ..... Prachtig trouwens je moederplant.
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

Spontane zaailingen van Erinus alpinus in het kussen van een Minuartia stellata. Dat wordt wieden!
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Met deze zal ik het wat lastiger hebben om te verwijderen. Hypericum cerastoides heeft zich hier eveneens uitgezaaid in een Minuartia stellata.

Luc Gilgemyn

Soms zijn spontane zaailingen welkom en soms zijn ze dat minder Frankie...  ((--11
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Ook de eerste keer dat ik dat mag meemaken ....Een spontane zaailing van Campanula fragilis  (links van de Gentiana )  :o

Kris De Raeymaeker

Een heel bijzondere spontane zaailing in de crevice  waar ik heel blij mee ben ...
Jawel eentje van Pterocephalus spathulatus  :o   
Ik had ook wat zaadjes in een potje gezaaid dit voorjaar maar daar is niks van gekomen voorlopig .
Maar de natuur kan het beter ...aan de voet van de moederplant lukt het schijnbaar wel .Wordt vervolgd ...

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 18 september 2025, 09:43:03Een heel bijzondere spontane zaailing in de crevice  waar ik heel blij mee ben ...
Ik had ook wat zaadjes in een potje gezaaid dit voorjaar maar daar is niks van gekomen voorlopig .
Maar de natuur kan het beter ...aan de voet van de moederplant lukt het schijnbaar wel .Wordt vervolgd ...
En nog meer vreemde vaststellingen ....ik ben nog niet zeker maar ik denk dat hij ook gehybridiseerd heeft met een andere Pterocephalus in de tuin en dat dit het mogelijke resultaat is . Maar misschien nog te vroeg om daar zeker van te zijn ...

Luc Gilgemyn

Boeiend hoor Kris !  Dat de natuur het beter kan dan de beste tuinier is natuurlijk een feit !!  Al verzorgen we onze potjes nog zo goed !
Benieuwd wat dit allemaal zal geven.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 18 september 2025, 09:43:03Een heel bijzondere spontane zaailing in de crevice  waar ik heel blij mee ben ...

Bijzonder, Kris. Het is en blijft een kleine plant waar niet zoveel stekmateriaal aanzit. Als je ze kan vermeerderen door zaad, is dat mooi meegenomen.

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 18 september 2025, 09:45:51
En nog meer vreemde vaststellingen ....ik ben nog niet zeker maar ik denk dat hij ook gehybridiseerd heeft met een andere Pterocephalus in de tuin en dat dit het mogelijke resultaat is . Maar misschien nog te vroeg om daar zeker van te zijn ...

Iets om op te volgen!